Byla odhalena telemetrická data kolize Vettel – Hamilton
Na internetu se objevily údaje mající obdobu telemetrických dat, které se týkají kontroverzní kolize Sebastiana Vettela a Lewise Hamiltona při uplynulé GP Ázerbájdžánu. Ačkoli se nejedná o oficiální data přímo od týmu, zdroj k údajům je pořízen z oficiální softwarové časomíry Official F1 ® App, která ale dostává data (například o rychlosti) přímo z vozů.
Zpracování dat bylo pořízeno fanouškem, který na internetu vystupuje pod nickem mrpranz. Aplikace umožňuje stáhnout archiv závodu a při výběru konkrétního jezdce program ukazuje jeho aktuální rychlost. Mrpranz tímto způsobem nahrál obrazovku s údaji o rychlosti a prostřednictvím funkce, kterou sám nazval OCR, získal data v souboru formátu *.csv. Dál už bylo jednoduché sestavit telemetrické grafy.
Graf ukazuje vývoj rychlosti Vettelovy (červená křivka) a Hamiltonovy (modrá křivka) formule. Jsou indikovány pozice na okruhu (Turn 14 apex znamená vrchol zatáčky č. 14) a body obou střetů. Jak ten první Vettelův zezadu (1st impact) tak druhý z boku (2nd impact). Oblast s šipkou „Steady deceleration – postupné zpomalování“ indikuje inkriminovaný moment těsně před prvním nárazem. Ve druhém grafu jsou pro srovnání zobrazeny křivky při prvním restartu HAM (SC1) a VET (SC1) a Hamiltonova třetího restartu HAM (SC3).
Opravte mě, jestli se pletu, ale za apexem zatáčky č. 15 vidím u HAM mírné zrychlení, ještě před tím, než došlo k nárazu zezadu. Mohl si tedy VET myslet, že HAM už „jede“? Věděl VET, že HAM potřebuje zpomalit, aby nedostihl SC, ještě než zajede do boxů?
Beru, Liberty Media potřebuje z každého okamžiku vytěžit maximum, i konspirace o zinscenování takového incidentu pak nezní zcela neuvěřitelně (třeba jen u jednoho z jezdců). Co s tím udělá FIA v čele s Jeanem Todtem? Asi nic. Proč? Protože i Todt určitě zná obchodní model nového vlastníka F1 a nebude mu jej chtít „rozbít“. Zvláště ne v jeho první účinné sezóně. Proč? Co by diskvalifikace jezdce Ferrari udělala s následujícím průběhem sezóny? Zneatraktivnila? A s nejpočetnější skupinou fanoušků F1? … 🙁 ? Tedy? Bude vyslyšeno přání fanouškovo a nebude dovoleno dominovat Mercedesu, poněvadž by se tomu při diskvalifikaci VET stalo. Jak už tady přede mnou někdo psal, pánové z FIA a ostatní přidružení dají oběd, pak koňáček (abstinenti pouze airkoňak) a řeknou si, co jsme si, to jsme si. Maximálně nějaké bububu, tytyty, rozmázne se po všech médiích, jak má VET na kahánku, ale budeme závodit dál. Možná tomu bude jinak, ale toto je můj čistě racionální pohled na celou kauzu, má-li být fanoušek (dle LM) na prvním místě…
Ano, je to špatné, oba „tábory“ si najdou svoje křivdy, které nezůstanou vyléčeny, ale obchodní model je neúprosný. Ba co víc? Je to jeho hlavní esencí. Fanoušek tak musí čekat na další dějství, až zase jeho klaďas ukáže záda záporákovi. Důležité ovšem je, že média (včetně těch Liberty) budou nažraná a „kozaF1“ zůstane celá. Tak či tak, F1 respektuji a konečně mě zase začala bavit.
Pojďme kvůli Africe zrušit F1, jako kdyby se v jiných sportech neděly stejné věci. Spíš bych vám doporučil neztrácet s tímto povykem čas, dle vaší logiky, a jít dělat něco méně neužitečného. Snad tu logiku chápete 🙂 Je to naprosto stejné jako sedět ve skupině fanatických fanoušků měření frekvence pohybu listí stromů ve větru a snažit se je přesvědčit, jaká je to zbytečnost. Asi vytušíte, jak blbě takový člověk ve skupině vypadá. Proč nejdete dělat to, co vás baví, leda by vás bavilo to, co tu děláte? Což asi baví 🙂
Teď se zeptám já: co to plácáte za bláboly? 🙂
Byl a jsem naprosto v klidu. Jiný pohled na věc není problém, pokud se zakládá na pravdě nebo je třeba názorem. Váš pohled říkal: ‚o téma se nikdo nezajímá‘, což ale je faktická nepravda. Snad se už nyní chápeme 😉
Hamilton se nechoval nijak hůř než kterýkoli jiný pilot ve stovkách restartů před ním…
Moje telemetrie vůči Vettelovi? – pane, do tohoto závodu jsem mu letos fandil, ale teď nevím, to najetí z boku si opravdu Vettel mohl odpustit.
A popravdě nemám nějak rád ani jednoho. Mám problém, nevím kdo chci aby byl letos mistrem.
Pod SC se nezávodí, tam se připravuje na závod přivravuje materiál. No a když SC zajíždí do boxů, snažím se pro sebe získat co nejlepší možnou pozici pro start ale s tím že první diktuje tempo a faktický restart závodu. Když si necháš toho před tebou moc poodjet tak jsi to zvoral, a když do něj vrazíš tak jsi to pos*al. Ono ostatní to zvládli velmi dobře, a to díky extempóre Vettela museli za apexem brzdit mnohem více, přesto k dalšímu kontaktu mezi nikým nedošlo.
Takže vlastně nechceš aby jezdci spolu závodili, protože by museli jet těsně za sebou.
Jako ze IndyCar moc nemusim, zjistuji ze jeto jiz po nekolikate, kdy bych nektere jejich pravidlo prevzal i do F1. Dokaze si nekdo predstavit, ze by se vedouci pilot v zlute fazi zavovu IC choval jako HAM??? To by zlutou fazi meli cely zavod ! 🙂
Vettel si nenechal dostatečný odstup a vše vsadil na to že Ham už vyrazí ostře do závodu, no mylně. Ham dle videí i těchto dat nedupl na brzdy a Vettel se již soustředil jen na útok i za cenu že byl k Hamovi blíže a blíže až do něj vrazil. Už tohle bylo nejspíše na trest, no ta jeho vendeta, absolutně nesportovní bezhlavá reakce. Média si mnou ruce, fandové maj pořádné téma, no a FIA má plno práce 🙂
Chápu-li graf správně, tak do zatáčky 15 HAM jel stylem PLYN – BRZDA – PLYN. Při nájezdu do zatáčky 15 v čase 9,5s HAM měl režim BRZDA. VET z toho po předešlém chování HAM usuzoval, že přijde PLYN. Od 9,5s totiž HAM plynule zpomaloval, VET si držel plynule snižující se odstup, který v 9,75s korigoval silnější brzdou. Na vrcholu zatáčky 15 v čase 11s přestal HAM zpomalovat. Na toto reaguje VET v čase 11,75s tak, že přestává snižovat rychlost, neboť již očekává zrychlení, protože je již za vrcholem zatáčky a vzdálenost mezi vozy se snižuje na 2m. VET netuší, že v čase 11,37s však HAM místo očekávaného plynu použije naopak znovu brzdu. Na toto reaguje VET v čase 12,25s, ale vzdálenost mezi jezdci je již necelý 1m a dojde ke kontaktu. Jednoznačná chyba VET, který spoléhal na předchozí chování PLYN – BRZDA – PLYN a po vyjetí ze zatáčky nečekal další brzdu a proto si nenechal dostatečný odstup. Tato změna HAM chování protože ji nečekal jej rozčílila a došlo k čemu došlo. Poznámka: Graf vzdálenosti neukazuje mezeru mezi předkem a zádí vozů, ale vzdálenost vlastních jezdců, protože až v momentě, kdy VET dojel na úroveň HAM a došlo k bočnímu kontaktu, je vzdálenost 0m.
Většinou se brzdí do apexu, za apexem se akceleruje.
Telemetrická data nejsou omíláním stejného tématu. Je to novinka. Jestli vás ale tento seriál nebaví, pak na něj přeci nemusíte koukat. Je ale lepší rejpnout si, než vypnout televizi, co? 🙂
Ale neudělal jste ho.
Jinak souhlasím s tím, že případ Vettel už by měl ustat.
Mýlíte se v tom, že to téma nikoho už nezajímá 🙂 Ale ať tak nebo tak, pointa spočívá v tom, že i kdybychom psali třeba o lovu lososů v Jemenu, tak je to prostě naše, ne vaše věc. A měl byste to respektovat.
Že si tento článek vykládáte jako fanouškovství k Hamiltonovi je pouze popis vašich pocitů. Já to tak nemám a to je to, co se počítá. My ta data navíc nijak neinterpretovali.
Z telemetrie je vidět, že Hamilton plynule zpomaloval, to jako nebylo nic špatného, ale zpomalená tam je.
Já vidím, že Hamilton před prvním kontaktem plynule zpomaloval
Pokud vím Vettel trest dostal, proč by měl dostat další? Podle mě právně nereálné. Jinak podobný graf vám udělám za 10 minut..
Komentator muze fandit komu chce, nicmene data jasne ukazuji dvojite Vettelovo selhani – a take selhani FIA, proc dali Vettelovi trest az ve chvili kdy poslali Hamiltona do boxu, 17+15min na rozhodnuti. FIA by mela zacit trestat konzistentne vsechny bez rozdilu
Zbytečné na tento článek kriticky reagovat, protože toto je web zarytých fanoušků Hamiltona a nic proti němu se nesmí napsat, jinak bude každý ztrapněn. Očekávám to samé. To, že pan komentátor bezmezně fandí Hamiltonovi samozřejmě nepřizná, protože to má pravděpodobně ve smlouvě, že nesmí dávat veřejně najevo svoje sympatie. Tak se zde používá pouze ztrapňování odpůrců toho namyšleného idiota.
z grafů jasné vidím jasnou chybu vettela při druhém SC. nevídím ani náznakem že by hammilton udělal cokoliv sebeméně nebezpečného. pokud vidí někdo něco jiného prosím o info k této telemetrii. díky telemetrii vettelovi navíc přitíží i to že ten náraz byla jen jeho chyba a ještě kvůli tomu fauloval bez míče. doufám že ho stihne další trest, to je morálně správné bez ohledu jestli se nám to líbí či hodí pro vývoj v šampionátu.
Každopádně vám to nebrání se o to téma nezajímat, nevím ale, proč lezete do rockového baru a snažíte se v něm přesvědčovat lidi, že rock je mrtvý – obrazně řečeno. Tuhle negativní politiku u nás nemáme moc v lásce.
V pondělí bude jednat FIA, takže to téma je naopak aktuální. A zajímá se o něj podle našich čísel hodně lidí. Jinými slovy: mýlíte se 🙂