Budoucnost s otazníkem. Jak si Red Bull ničí jednoho juniora za druhým

Liama Lawsona potkal v Red Bullu krutý osud, na kterém si vylámalo zuby už několik jeho předchůdců.

Štítky: Liam Lawson Red Bull Zveřejněno 29. 03 2025 — Dominik Kovář

Tohle jsme v sezónních predikcích neměli. To, že Liam Lawson může být během sezóny vyměněn, by jistě nikoho tolik nepřekvapilo. To, že k této situaci dojde již po dvou závodech ale ano. Kruté rozhodnutí Red Bullu znovu ukázalo, jak je formule 1 tvrdá a ekosystém stáje Red Bull ještě tvrdší.

Pro Red Bull je v podstatě od samého začátku ve formuli 1 výhodou přítomnost druhého týmu, který je nepřímo označován za juniorský. Stáj Toro Rosso se ve formuli 1 objevila rok po vstupu Red Bullu (2006). Dnes se tato stáj jmenuje Racing Bulls, ale její význam je stále stejný – vychovat mladé piloty pro pozdější přechod do hlavního týmu.

Mít po ruce druhý tým má nesporné množství výhod, na které mimo jiné naráží třeba ředitel McLarenu Zak Brown. Technický a politický aspekt této výhody, o které Brownovi jde, nyní nechme stranou a zaměřme se na jezdecké sestavy.

Red Bull je známý tím, že se nebojí dělat změny třeba i v průběhu sezóny. Dost možná si ale neuvědomujeme, že by k těmto krokům přistupovaly i jiné stáje, pokud by měly tu možnost. Red Bull se v Racing Bulls nemusí ptát, jestli jim půjčí Yukiho Tsunodu.

Situaci Red Bullu bych mohl přirovnat k jakémukoliv týmovému sportu. Pokud nebudeš předvádět dostatečné výkony, budeš odsunut do “béčkového” týmu. Na základě toho bude pravděpodobně někdo jiný přesunut z “béčka” do “áčka”.

V týmových/kolektivních sportech typu fotbal nebo hokej se s těmito přesuny počítá. Mladí hráči jsou s tím seznamováni a i když pro ně může být tato situace nepříjemná, nejsou první ani poslední, kteří tímto procesem procházejí.

Formule 1 je však naprosto jiný ekosystém. Ve hře je 20 míst (příští rok 22) a každý z pilotů je pod obrovským tlakem, protože pro každého z nich je být na startovním roštu splněným životním snem. O to více daného pilota bolí, pokud je přesunut do “béčkového” týmu.

Liam Lawson je nyní na rozcestí. Přidá se k pilotům jako je Carlos Sainz, Alex Albon nebo Pierre Gasly, kteří si našli místo ve formuli 1 i mimo Red Bull? Nebo se přidá na stranu Jeana-Erica Vergneho, Sebastiena Buemiho, Jamieho Alguersuariho, Daniila Kvyata nebo Nycka de Vriese, které politika Red Bullu zničila?

Red Bull věří, že tímto způsobem najde nového Maxe Verstappena nebo Sebastiana Vettela. Jsou to generační talenti, kteří díky svému talentu a psychické odolnosti v rakouské stáji uspěli. V současné chvíli je ale Red Bull v začarovaném kruhu, ze kterého se může vymotávat několik let.

Je dost možné, že Max Verstappen z týmu odejde již po této sezóně. Co se bude dít potom? Lawson je aktuálně psychicky rozložený a neočekávám, že by se v nejbližší době do hlavního týmu vrátil. S Yukim Tsunodou se pravděpodobně počítá do konce tohoto roku a po konci spolupráce s Hondou skončí v Red Bullu také on.

Tým, který byl ještě před pár měsíci dominantní silou F1, se tak v podstatě sám střelil do nohy. Druhý pilot Racing Bulls Isack Hadjar určitě má rychlost, ale i on už si zažil, jak těžké je to být juniorským jezdcem Red Bullu. Od poradce Helmuta Marka si po závodě v Austrálii vyslechl kritiku za to, že neudržel slzy. Takto se ke svému juniorskému pilotovi chovat nemůžete.

Ve formuli 2 letos závodí Arvid Lindblad – talentovaný britský mladík a junior Red Bullu, ve kterém má tým naději, že by mohl být novým Verstappenem. Už nyní mu ale jeho situaci nezávidím. Dost možná totiž vstupuje do éry, která bude pro Red Bull bolestivá a neúspěšná. A to z velké části díky vlastním chybám – třeba v oblasti nakládání s vlastními juniorskými piloty.