Bude ve formuli 1 opět závodit žena? Naději dává mladá Češka

Na startovní listině letošní sezony čistě ženské W Series se objevilo pro mnohé překvapivé jméno - Tereza Bábíčková. Mladá Češka byla ve výběrovém testu v Arizoně, poté Barceloně, čímž si vysloužila místo na roštu pro rok 2022.

Štítky: Tereza Bábičková W Series Zveřejněno 29. 03 2022 — Jiří Košta

Bábíčková bude debutovat s monopostem Tatuus F3 T-318 za měsíc na městském okruhu v Miami, jenž je zároveň premiérou pro královskou formuli 1.

I když bylo něco takového pro Terezu velkým cílem, dosáhnout ho nebylo snadné. Cesta navíc rozhodně nekončí, tvrdá práce pokračuje.

„Je to pro mě splněný sen, zároveň to znamená završení a ocenění mojí tvrdé práce, a také všech, kteří mě v podporovali v motokárách,“ říká pro GPF1 exkluzivně talentovaná závodnice.

„Jedná se o začátek úplně něčeho nového a velkou výzvu, protože přejít přímo z motokár na takovou úroveň závodění ve formulích je ojedinělá záležitost. Většinou tomu předchází minimálně jedna sezona v F4, nebo jiných vozech. Už jenom to, že jsem se do W Series kvalifikovala, považuji za úspěch jak pro mě, tak i pro Českou republiku a je mi ctí Českou Republiku reprezentovat.“

V minulosti se pokoušely kvalifikovat už dvě Češky, konkrétně Veronika Jaksch a Gabriela Jílková. Z různých důvodů, především věkových, nedostaly příležitost. Ta ale přichází pro devatenáctiletou pilotku nyní.

„Události nabraly tak rychlý spád, že nebylo možné, se na tuto situaci připravit. Na začátku roku (leden) jsem obdržela od W Series e-mailem pozvánku na zúčastnění se výběrových testů v Arizoně pro sezonu 2022.

Byl to obrovský šok, protože na testování jsem nepodávala žádnou přihlášku ani neměla manažera, který by se mě tam snažil dostat. Oslovili mě prostě sami.

Naopak jsem měla naplánováno motokárové testování v italské Adrii a závody ve španělské Valencii. Po konzultaci s rodiči jsem svou účast na únorovém testování v Arizoně potvrdila. V Arizoně z 15 účastnic uspělo 5, mezi nimi i já. Test proběhl s americkou verzí formule 4.

Pět úspěšných účastnic bylo pozváno na závěrečný test do Barcelony, který probíhal již ve formuli 3 specifikace W Series. V Barceloně jsem uspěla, a dokonce jsem byla vybrána do jednoho z největších týmů W Series, německého PUMA Motorsport. Ve formuli jsem do chvíle, kdy jsem byla pozvána na výběrový test v Arizoně, nikdy neseděla, takže přípravu se snažím řešit takzvaně “za pochodu”,“ popisuje celou situaci Češka.

Kromě premiéry s monopostem to bude za pozorování týmů a šéfů formule 1, jelikož W Series už druhou sezonu pojede právě v doprovodné sérii „královny motorsportu“.

„Jsem zvyklá řešit a zabývat se kategorií, ve které momentálně závodím a vnější vlivy jako např. drobnohled managerů z vyšších kategorií se snažím příliš nevnímat. Nicméně to platilo pro motokárový svět. Jestli to tak bude fungovat i nadále, kdy se budeme v paddocku setkávat s jezdci F1, nedokážu momentálně odhadnout.“

Na roštu nebude chybět ani dvojnásobná šampionka W Series Jamie Chadwick, která měla původně startovat ve formuli 3. Zejména kvůli nedostatku financí ale Britka zůstává v ženském šampionátu. Jednoznačně je tak favoritkou číslo 1.

„V motokárách je normální nežít s předsudky a neobávat se silných soupeřů. Naopak, pokusit se je porazit bylo pro mě vždy velkou motivací. Jako dívka jsem dokázala mimo jiné porazit také FIA OK mistry světa, jako jsou například Bradshaw a Hilbrand, a musím říct, že jsem se top jezdců nikdy nebála.

Se stejným přístupem chci vstoupit i do formulového šampionátu W Series. Chadwick je jistě skvělá pilotka a bude bezpochyby patřit k favoritkám. Domnívám se ale také, že v souvislosti se vstupem pěti nových jezdkyň do W Series, může dojít k zajímavým překvapením. Testy v Barceloně ukázaly nepřehlédnutelný potenciál, nicméně skutečnost se ukáže na prvním závodě v Miami,“ pokračuje Bábíčková.

„Jaký smysl má třetí sezona ve W Series pro Chadwick, je otázka pro ni. Z mého subjektivního pohledu jediné, co mě napadá, je 15 bodů na super licenci za 1. místo v šampionátu. Na obdržení super licence je potřeba 40 bodů. Při současných 30 bodech (za dvě vítězství) má tedy reálnou šanci v této sezoně super licenci získat. 

Mým cílem je také zahájit cestu k super licenci. Na konci sezony vyhodnotíme, zda je potřeba zůstat další rok ve W Series, pokud to samozřejmě bude možné, nebo bude moje výkonnost na takové úrovni, že bude možné poohlížet po nějakém týmu v seriálu FIA F3.“

Do zmiňované formule 3 se v minulosti dokázala dostat z žen například Tatiana Calderón nebo Sophia Floersch. Obě bez velkého úspěchu. Otázka tak logicky přichází na to, zda by se mohla naše reprezentantka ukázat lépe a na vyšší úrovni.

„Myslím si, že po dlouhé vládě Bernieho Ecclestona v F1, kdy žena v monopostu F1 (myšleno závod Grand Prix) byla zcela vyloučena, se atmosféra výrazně změnila, a i v závodním seriálu F1 bude dříve nebo později poptávka po ženské závodnici.

Určitě to bude muset být pilotka, která kromě toho, že bude žena, bude muset mít i výkonnost srovnatelnou se zbytkem startovního pole tvořeného muži. Je zřejmé, že z W Series přímo do F1 přestoupit nelze. Výkonnostní rozdíl jak jezdců, tak i monopostů, je obrovský.

W Series je skvělá příležitost pro vstup do formulového světa a možnost získat nezbytné body pro super licenci, s níž lze usednout do monopostu F1. Další “přestupnou stanicí” musí být seriál FIA F3, ve kterém dojde k ostré konfrontaci účastnic W Series s potenciálními budoucími piloty F1.

Po případném úspěchu v této kategorii je standartním postupem závodní seriál FIA F2, což je poslední kategorie na cestě, ze které by měli vzejít potenciální jezdci F1, a kde je pomyslné síto ještě jemnější, tedy mnohem náročnější. Je skvělé, že ve W Series je možné v rámci závodních víkendů upoutat pozornost šéfů závodních týmů F1 přímo na dráze. Přesto je, jinými slovy, cesta z W Series do F1 ještě hodně daleká a klikatá,“ dodává Bábíčková.

Ředitel Stellantisu si stěžuje na elektrifikaci v Evropě