Brzdy ve formuli 1 a v NASCAR – 5 mýtů

Ve Spojených státech amerických se jezdí převážně oválová NASCAR Cup Series, šampionát, v němž přibližně čtyřicítka jezdců od února do listopadu soutěží v 36 závodech velmi těžkých vozů (cca 1 540 kg, tedy dvojnásobek monopostů F1) tří značek (Chevrolet, Ford a Toyota).​

Štítky: Motorsport Technika Zveřejněno 26. 06 2019 — GPF1.cz

Technický předpis, který je věrný tradici, stanovuje podvozek z ocelových trubek se stabilizátorem, motor V8 s objemem 5 860 cm³, 4rychlostní manuální převodovku, stejné palivo a pneumatiky pro všechny, délku 5,3 m a šířku 1,94 m. Vzhledem se tedy vozy příliš neliší od těch, které závodily na Nascaru v sedmdesátých letech minulého století. ​

Nedají se tedy srovnávat s monoposty formule 1, ale ani s auty závodícími v šampionátech GT ve zbytku světa, od DTM po mistrovství světa Endurance (Fia WEC). To ale neznamená, že jsou auta šampionátu NASCAR Cup Series staromódní, protože v rámci limitů daných pravidly jsou podle studií týmů a testů v aerodynamickém tunelu naddimenzována. Nejvyšší rychlost je totiž zásadní na oválech. ​ 

Co ale nejvíc překvapí ty, co NASCAR Cup Series neznají, je péče věnovaná brzdovým systémům, a to jak z výrobního, tak z uživatelského hlediska. Právě proto bychom chtěli zbořit pět mýtů týkajících se brzd tohoto šampionátu.

1) Brzdy nejsou příliš rozhodující, protože se jezdí jen na oválech? To není pravda​

Každý rok se alespoň několik závodů jede na silničních tratích, např. Sonoma Raceway (okruh 3,2 km s 10 zatáčkami) nebo Watkins Glen (okruh 5,4 km s 11 zatáčkami). ​ 

Na těchto závodních tratích, jak je evidentní, se brzdy používají ke snížení rychlosti před vjezdem do téměř všech zatáček. 

V průměru odpovídá celkové použití brzd na okruhu dvaceti až třiceti sekundám, tedy 30 procentům trvání závodu. ​

2) Brzdy se na oválech používají málo nebo vůbec. To není pravda 

Na středně dlouhých oválech, jako Talladega, Daytona a Indianapolis, používají jezdci brzdy pouze při vjezdu do boxů nebo v případě žluté vlajky. 

V NASCAR Cup Series existují ale také kratší ovály zvané Short Track, o délce okruhu 0,8 km až 1,6 km. Na těchto tratích slouží brzdy k tomu, aby pomáhaly vozu točit, a v rámci okruhu se používají dvakrát během celého průjezdu zatáčkou: jsou součástí nastavení vozu a slouží jezdcům k najetí do preferované dráhy a její udržení. ​ 

Např. na okruhu Martinsville jsou brzdy v akci po dobu cca 6–7 sekund v každé ze dvou zatáček. Takže ve výsledku jezdci používají víc brzdový než plynový pedál. ​​

3) Brzdové systémy jsou stejné pro všechny tratě, stejně jako v F1. To není pravda​

Na rozdíl od formule 1, používající stejný model brzdového třmenu po celou dobu sezóny, tři typy oválů na NASCAR Cup Series vyžadují stejný počet druhů brzdových třmenů, jelikož se použití brzd různí.
V Super Speedway (ovály dlouhé 4 km) nejsou brzdy používané vůbec, jen při vjezdu do boxů nebo v případě žluté vlajky.
Na Intermediate (ovály dlouhé 1,6 až 4 km) jsou brzdy využívány omezeně, zatímco na oválech Short Track zůstává brzdový systém v chodu během celé zatáčky.
​Z toho důvodu se pro Super Speedway používají menší třmeny, pro Short Track větší a pro Intermediate středně velké. Navíc, zatímco ve formuli 1 jsou rozměry používaných kotoučů po celý rok stejné a mění se pouze odvětrávací otvory, na NASCAR se v závislosti na typu okruhu mění i průměr a tloušťka předních kotoučů.

4) Brzdové systémy jsou stejné pro všechny jezdce. To není pravda ​

Aby byla teplota třmenů a kotoučů držena pod kontrolou, potřebuje každý tým odlišnou ventilaci v závislosti na aerodynamických potřebách jednotlivých vozů.
Aby jim vyhovělo, hledá Brembo řešení ventilačních kanálů kotoučů přímo na míru.
​Navíc jelikož v rámci stejného týmu jsou jezdci s odlišným stylem brzdění (někdo používá stejný styl jako u monopostu, s intenzivní počáteční fází a postupným uvolňováním, někdo naopak upřednostňuje opak), mohou dva členové týmu používat různé třecí materiály i různé kotouče.

5) Brzdové systémy jsou oproti systémům F1, DTM a mistrovství GT velmi těžké. To není pravda ​

Pro zabrzdění vozu, jehož hmotnost převyšuje jeden a půl tuny, bychom očekávali obrovské brzdné systémy.
​Naopak přední monoblokový třmen Brembo s 6 písty pro Short Track váží 2,8 kg a přední třmen se 4 písty pro Super Speedway nepřevyšuje 2,3 kg. 

Jiné je to s litinovými kotouči, které váží více než karbonové používané ve formuli 1: u NASCAR kotouč o průměru 328 mm a tloušťce 42 mm pro Short Track váží až 10,5 kg, zatímco super lehký kotouč o průměru 328 mm a tloušťce 28 mm pro Super Speedway váží 4,9 kg.​​


Diskuse k článku

Napsat komentář