Brundle vs. Senna: zapomenutá rivalita a bitva o titul

Bojoval jsem o titul se Sennou. Kdo si tohle může říct? Alain Prost, Nelson Piquet, Nigel Mansell nebo Martin Brundle. Počkat, Martin Brundle? Ten komentátor a bývalý pilot F1, který nikdy nevyhrál?

Štítky: Ayrton Senna Historie Martin Brundle Zveřejněno 1. 06 2024 — Dominik Kovář

Martin Brundle závodil ve formuli 1 v letech 1984-1989 a poté znovu v letech 1991-1996. Při 158 startech nastoupil celkem za osm týmů včetně McLarenu, Williamsu nebo Benettonu. Ve zmíněných 158 startech si připsal 9 pódiových umístění. Nikdy nestál na nejvyšším stupínku, nikdy nezískal ani pole position.

Nejlepší sezónu zažil ve formuli 1 v roce 1992, kdy byl u Benettonu týmovým kolegou vycházející hvězdy Michaela Schumachera. Celkem pětkrát stanul na pódiu a v šampionátu skončil na celkovém šestém místě. Po skončení kariéry je od roku 1997 úspěšným komentátorem závodů F1. Nyní působí na stanici Sky Sports.

Když se vrátíme do životní etapy Martina Brundleho jako závodního pilota, mezi jeho největší highlighty patří rok 1983 a britský šampionát F3, ve kterém mu byl v boji o titul soupeřem pilot, který se v dalších letech stal nespornou legendou motorsportu.

Brundle vs. Senna

Na jedné straně jsme na začátku roku 1983 měli nesporný talent v podobě Ayrtona Senny, který si měl bez potíží dojít pro titul v britské F3, aby později zamířil do velké ligy zvané F1. Na straně druhé zde byl Martin Brundle, prodejce vozů Toyota v britském Norfolku a pilot, pro kterého to bylo buď a nebo v otázce pokračování závodnícké kariéry. Svoji možná poslední šanci dostal u začínajícího týmu Eddie Jordan Racing.

Sezóna britské F3 probíhala tak, jak každý očekával. Talentovaný Senna vyhrál úvodních 9 závodů a vše nasvědčovalo tomu, že si v poklidu dojede pro titul. V osmi z devíti případů mu zdatně sekundoval právě Martin Brundle, v tom devátém případě dojel třetí.

Zvrat v polovině sezóny

Závod v Silverstone, který byl v pořadí 10. závodem tehdejšího šampionátu britské F3, byl zároveň závodem evropského šampionátu. Ten vyžadoval nasazení jiného dodavatele pneumatik. Senna i Brundle se rozhodli pro tuto změnu, přičemž Brundlovi seděly nové pneumatiky o něco lépe. Při snaze dotáhnout se na Brundleho Senna havaroval a dá se říci, že právě zde začala psychologická válka.

Brundle s vědomím, že může Ayrtona porazit, chytil druhý dech. Senna naopak věděl, že může být poražen, což mu na klidu nepřidalo. V následujících devíti závodech vyhrál Brundle šestkrát, zatímco Senna pouze dvakrát. To znamenalo, že do finálového podniku šampionátu dorazil britský závodník s bodovým náskokem na Sennu.

Týmová tragédie uprostřed sezóny

Průběh roku měl pro oba piloty střídavé fáze. Senna v období porážek neskrýval frustraci a přicházel s teoremi o tom, že šampionát protěžuje britského závodníka. “Myslím, že to začalo v Silverstone, kdy se pro něj začala sezóna odvíjet jinak a on začal být přesvědčen, že je britský systém proti němu a že mám lepší motor nebo něco jiného. Trochu se tím nechal rozhodit ale dal se dohromady ve chvíli, kdy to bylo potřeba,” řekl o bitvě se Sennou Brundle.

Britský závodník zažil pomyslné dno v květnu 1983, když jeho tým Eddie Jordan Racing postihla po závodě evropského šampionátu v Rakousku tragédie. Týmový kamion po cestě ze závodu spadl do rokle. Při havárii zemřel Brundleho hlavní mechanik Rob Bowden a závodní vozy byly zničeny.

Velké finále a Senna ve výhodě

Tým Eddie Jordan Racing i přes tuto tragickou událost bojoval dál až do velkého finále. Zde měl konkurenční tým Ayrtona Senny West Surrey Racing dramatickou výhodu v podobě nových bočnic. Brundle naopak dostal nové přední odpružení. Pro typologii leteckého okruhu Thruxton byly ale bočnice mnohem účinnější novinkou.

S novým motorem a tímto vylepšením si Senna dojel pro vítězství a celkový titul. Brundle skončil v posledním závodu třetí a byl zklamaný: “Ayrton dostal účinnější bočnice s vyšším přítlakem a já přední odpružení. Bylo to nespravedlivé. Samozřejmě ale vyhrál správný muž šampionát. Tehdy jsme to věděli a víme to i nyní, vzhledem k tomu, co dokázal. Tehdy to ale mohl být jiný příběh,” řekl Brundle.

Cesta do F1

Není pochyb, že si touto památnou sezónou otevřel Martin Brundle cestu do královny motorsportu. A ty dveře se v podstatě nikdy nezavřely. Po důstojné kariéře závodního pilota a více než 150 velkých cenách je nyní jedním z nejvyhlášenějšíc komentátorů a osobností paddocku F1.