Britský upgrade Mercedesu, který může rozhodnout letošní titul

Do konce letošní, mimořádně vyrovnané bitvy o titul zbývá šest velkých cen. Jaký tým, Red Bull nebo Mercedes, má na základě dosavadních výsledků lepší předpoklady? A dá se to vůbec předpovědět? Samozřejmě ne s jistotou, ale pokud Red Bull nenajde recept na současnou formu svého soupeře, zlomový moment letošní sezony by se možná dal vystopovat.

Štítky: Mercedes Red Bull Technika Zveřejněno 20. 10 2021 — Tomáš Richtr

Parametrů, které rozhodnou o titulu, je celá řada. Formule 1 je extrémně komplexní disciplinou. Ale přesto se dají vypozorovat určité rysy ve výkonech jednotlivých vozů.

Není sporu o tom, že Mercedes byl zaskočen silným vstupem Red Bullu do sezony. Šéf týmu Toto Wolff nejprve ve snaze udělit priority vývoje pro vůz na sezonu 2022 hřímal, že do toho letošního už investovat nebude. Ale nakonec se tým uchýlil k výrazné aerodynamické úpravě pro Velkou cenu Velké Británie. Zdá se, že ta, pokud Mercedes vyhraje titul, se zatím jeví jako nejvíce klíčová.

Technický génius Red Bullu Adrian Newey: Tak silnou loby jsem ještě nezažil – rozhovor

Až po devátý závod v Rakousku (kde se jely dvě velké ceny a Red Bull měl jasnou převahu), byl Red Bull lepším týmem. V Bahrajnu Verstappen prohrál trošku kvůli netrpělivosti, ve Španělsku byl Red Bull přechytračen Mercedesem na strategii, v Portugalsku Mercedes lépe aktivoval pneumatiky. Ale jinak byl Mercedes bezradný, až skoro frustrovaný, a prohloubilo se to ve Francii, kde Red Bull nasadil nový motor a jeho výhoda na konci rovinek (top speed) byla výrazná.

Britský Silverstone byl desátým závodem z dosavadních šestnácti. Letos upravená pravidla pro konce okrajů podlah a difuzory Mercedes zaskočila. Prostor pod spodkem vozu nedokázal generovat tak dobrý a stabilní přítlak jako u Red Bullu. Proto si Red Bull mohl dovolit nasazovat menší přítlačné křídlo, aby dosáhl menšího odporu vzduchu a tím pádem větší rychlosti. Tahle kombinace je dobrá na rychlé kvalifikační kolo, ale ne na delší vzdálenosti během závodu, protože je náročnější na pneumatiky, které musí z pohledu fungování auta odvádět větší porci práce. Menší křídlo = rychleji se opotřebovávající pneu. Větší zadní křídlo = lepší výdrž pneu, ale robustnější odpor při snaze dosáhnout větších rychlostí na rovinkách. Zjednodušeně řečeno.

Jak nová pravidla pro zastávky v boxech nastartovala kolizi Verstappena s Hamiltonem

Mercedesem nasazená technická aktualizace na Silverstonu s sebou nese jednu zatím nevyřešenou záhadu. Jak moc je vlastně dobrá?! Verstappen na Silverstonu po kolizi s Hamiltonem havaroval. Maďarský závod zkazila hromadná havárie v první zatáčce. Belgie se nekonala. Nizozemský Zandvoort je tratí vyžadující si přítlak v extrémnějších oblastech spektra (Red Bull lepším vozem), zatímco italská Monza je opak (Mercedes silnějším vozem). Pro GP Ruska si Verstappen vybral penalizaci za výměnu motoru a to samé učinil Hamilton s Mercedesem v Turecku, zatím poslední závod, který se odehrál.

Jinými slovy: aktualizace Mercedesu na Silverstonu ještě nedostala hlavní slovo bez výjimečných okolností a na okruzích, které nejsou co do vlastností extrémní (Zandvoort vs. Monza). Ale po Turecku si Red Bull stěžoval na to, jak už ani s menším zadním křídlem najednou na Mercedesy nestačí v top speed. Upgrade Mercedesu na Silverstonu vylepšil chování podlahy vozu natolik, že generuje více přítlaku díky ní. Může si tak dovolit povolit na zadním křídle, protože lépe fungující podlaha (vztlak) nenutí inženýry nastavovat silnější povrchovou aerodynamiku, čímž zvyšuje aerodynamický odpor. Navíc v Turecku nasadil Mercedes nový motor. Ačkoli se nemá novými verzemi motoru zlepšovat jejich výkon, běžně se tak děje.

Příval obvinění neustává: Mercedes podle Red Bullu nedovoleně posílil motor

Verstappen, který velice dobře umí číst aktuální potenciál své formule, po závodě nedaleko Istanbulu prohlásil, že nezlepší-li Red Bull výrazně své auto, titul nezíská. Jinými slovy, Red Bull musí reagovat na objektivně lepší formu Mercedesu od závodu na britském Silverstonu.

Zbývá šest závodů: Austin v USA, Mexio City,  brazilský Interlagos, novinky v Kataru a Saúdské Arábii a finále v Abú Dhabi.

Austin je potenciálně nerozhodný, ale Mercedes na něm bývá tradičně silný. Ale charakter dráhy se dá zařadit jako ‚neutrální‘ co do šancí pro Red Bull a Mercedes. O to zajímavější budou nadcházející páteční tréninky. Mercedes to vidí jako svou příležitost.

Mexiko se svou vysokou nadmořskou výškou výrazně přes dva kilometry je šancí pro Red Bull. Brazilské São Paulo je dalším velmi vyrovnaným okruhem, a nezbývá než počkat na konkrétní technické novinky a konkrétní klimatické podmínky.

Populární ŠKODA ENYAQ iV se rozroste o verzi COUPÉ

Katar a Džidda? Katar má výrazný počet středně rychlých zatáček, což by mohlo favorizovat Red Bull. Džidda je rychlý městský okruh, ale otázkou zůstává, jestli si Red Bull s ohledem na vše řečené kvůli aktualizaci na Silverstonu přenese výhodu, kterou předvedl třeba v Baku.

Finále v Abú Dhabi? I když okruh letos představí výrazné změny, pořád asi bude platit, že kdo uspěje v kvalifikaci, má šanci na dobrý výsledek v závodě. Opět vyrovnaný okruh co do šancí mezi Red Bullem a Mercedesem. A doufejme, že ještě před tímto závodem na ostrově Yas Marina nebude o titulu rozhodnuto.

Technické zlepšení Mercedesu na Silverstonu asi nedostalo hlavní slovo, ale tu a tam se projevuje. A zjevně funguje. Co se stane během následujících šesti velkých cen, se nedá rozumně předpovědět. Ale je jasné, že to bude grandiozní vyvrcholení letošní sezony.

Mercedes už je uražený: Útoky Red Bullu jsou osobní a za hranou