Bolehlav: Oficiální pravidla F1 třetí auta zakazují

F1 padá do malé krize, která spočívá v tom, že není jasné, co určuje její řád: Ecclestonova komerční pravidla, nebo sportovní pravidla FIA?

11 Štítky: FIA FOM Třetí vozy Zveřejněno 26. 10 2014 — Tomáš Richtr

Vypadá to, že F1 se čím dál více topí ve svých problémech. Pojďme nyní přehlédnout lehkou krizi spojenou se ztrátou akustického charismatu. Jen tento problém samotný vychýlil slavnou F1 na cestu do kursu, jehož cíl jen těžko odhadovat.

Co je ale neméně smutné, že jinak (alespoň z mého pohledu) fantastický boj o titul mistra světa mezi Lewisem Hamiltonem a Nikem Rosbergem náhle zastínily dvě velmi smutné události: tragédie Julesa Bianchiho při GP Japonska 2014 a přinejmenším dočasná ztráta dvou týmů Caterham a Marussia.

Závěr sezony tak nabral nepříjemně neutrální pachuť nejistoty.

Co je ale ještě horší: ve světle ztráty Caterhamu a Marussie, a tedy poklesu počtu startujících vozů na 18, vyvstávají na povrch další komplikace. A tou hlavní je: co vlastně určuje řád, podle kterého je Mistrovství světa F1 řízeno?

Ve zkratce: pořadatelem šampionátu F1 je Mezinárodní automobilová federace (FIA). Komerční a marketingové aspekty soutěže ale spravuje společnost CVC Capital Partners zastupovaná Berniem Ecclestonem. A důležitým hráčem jsou pochopitelně také samotné týmy F1. To tvoří komplikovaný trojúhelník: FIA – Bernie – týmy F1.

Pravidla vztahu tohoto trojúhelníku řeší takzvaná Concordská dohoda. Nejde vlastně o nic komplikovanějšího než o obchodní smlouvu tří stran. A v této záležitosti spočívá ten vtip: kromě toho, že podmínky obsažené v Concordské dohodě jsou tajné (což samo o sobě vrhá F1 do zmatku a nejistot), jsou – zdá se – v rozporu se Sportovními pravidly F1.

Jste-li už teď zmateni, neobviňujte sebe sama. Za to vlastně mohou Max Mosley a Bernie Ecclestone, kteří v sedmdesátých letech zkorumpovali F1 tím, že oddělili komerční a organizační záležitosti a F1 de facto vytunelovali.

Ale pojďme to jasněji uvést na konkrétním příkladu: dnes velmi zevrubně diskutované problematice třetích aut.

Ztrátou Marussie a Caterhamu klesne počet startujících aut na osmnáct. Podle výše zmíněné Concordské dohody jsou (možná ne všechny) týmy F1 povinovány nasadit třetí auta. ‘Dodací lhůta’ těchto třetích aut je 60 dní. Jinými slovy: sezony 2014 se ten problém už vážně netýká. A pomiňme nyní, že (s ohledem na utajení obsahu Concordské dohody) existují spory, zda povinnost nasadit třetí vozy vzniká při poklesu počtu vozů pod 20, 18 či 16. Samotní představitelé se v prohlášeních na toto téma trestuhodně liší.

Čekáte-li na zápletku tohoto příběhu, omlouvám se, že přichází až nyní: Článek 28.1 Sportovních pravidel (FIA), která jsou veřejně dostupná,  říká: “Účastník v jakémkoli okamžiku velké ceny nesmí nasadit více než dva vozy.”

pravidla

Jinými slovy: komerční dohody za (bůhvíjakých) podmínek nařizují (bůhvíjakým) týmům nasadit třetí auta, ale oficiální pravidla FIA to zakazují. Ecclestone později vysvětlil, že se vlastně nejedná o nasazení třetích aut zavedenými týmy, ale o dodávku třetích aut slabším týmům, která by si samy provozovaly. To je ale zase v rozporu s pravidlem, že šasi si musí každý tým postavit svoje.

Zmateni? Není nutné se za to stydět. Šéfové F1 by měli. Roztříštěnost strategického vedení F1 (pardon – jeho totální absence) je postupným zabijákem F1 už někdy od poloviny první dekády nového tisíciletí. (Myšleno roky 2004 – 2006, kdy vrcholila ‘krize’ v důsledku pneumatikářské války mezi Bridgestonem a Michelinem. A vzpomeňte na trapas při GP USA 2005.)

F1 jako by měla dvojí pravidla. Komerční (Bernieho Ecclestona) a sportovní/technická (FIA). Kdo ale F1 doopravdy šéfuje, není zcela jasné. Jakoby kormidlo lodi ovládali dva lidé. V případě F1 dokonce tři.

Diskuse k článku

Napsat komentář