Nastupující generace pilotů je plná hvězd. Dlouho ale nevydrží

Ve formuli 1 se odehrává výměna generací. Do královské discipliny motorsportu přichází ve velkém nová krev. Během víkendu Velké ceny Itálie na Monze oznámili faktický konec svých kariérních působení Felipe Massa a Jenson Button. Dnešní veteráni sportu. Vítr místo nich začínají dělat Max Verstappen, který odstartoval svoji štaci v F1 v době, kdy neměl nárok na řidičský…

3 Štítky: Téma Zveřejněno 29. 09 2016 — Tomáš Richtr

Ve formuli 1 se odehrává výměna generací. Do královské discipliny motorsportu přichází ve velkém nová krev.

Během víkendu Velké ceny Itálie na Monze oznámili faktický konec svých kariérních působení Felipe Massa a Jenson Button. Dnešní veteráni sportu.

Vítr místo nich začínají dělat Max Verstappen, který odstartoval svoji štaci v F1 v době, kdy neměl nárok na řidičský průkaz, nebo například Carlos Sainz. Sice potichu, ale respektovaně. Ve startovní listině máme šampiona německého mistrovství cestovních vozů DTM Pascala Wehrleina či nositele dalšího neznámého jména, Francouze Estebana Ocona.

A to se pojďme podívat na ty, kteří jsou ve formuli 1 očekáváni bezprostředně: prý další ‚supertalent‘ Stoffel Vandoorne. Čtyřiadvacetiletý Belgičan již letos v Bahrajnu nahradil Fernanda Alonsa, a hned bodoval. Kanadské jméno Lance Stroll (17 let) zjevně také přijde brzo na přetřes. O rok starší Charles Leclerc nebo dvacetiletý Pierre Gasly jsou také očekáváni ve startovní listině 2017, nebo nejpozději o rok později.

Nebudeme tady teď šermovat jmény, jejichž nositelé si nejprve musí vydobýt místo na mapě slávy a veřejného povědomí. Ono když některý z nich bude mít smůlu na techniku, jako třeba Fernando Alonso během své (druhé) štace u Renaultu, pak Ferrari a nyní u McLarenu, můžete mít talent od Boha, ale o slávu se prostě neotřete.

Co je na skupině přicházejících mladíků zajímavé, je jejich velmi důstojná připravenost. Stejně jako ve všech oblastech vrcholového sportu (nezletilí medailisté z právě skončené olympiády to jen potvrzují), i ve formuli 1 se věkové hranice schopnosti vrcholově uspět posouvá dolů. A zdaleka nemám na mysli schopnost v extrémních podmínkách řídit vůz F1.

To dnes – objektivně pohříchu – patří k těm méně náročným schopnostem. F1 je ale komplexní souhrn povinností, které v rekordně dlouhém kalendáři kladou nároky na psychickou a inteligenční stránku věci.

Přiznám se, že mi přijde fascinující vyzrálost brzy devatenáctiletého Maxe Verstappena, kterak s profesionální pokorou čelí mnohdy plochým dotazům novinářů, a dokáže u toho být ještě sympaticky vtipný.

Ano. On, stejně jako všichni ti, které jsem zmínil v úvodu, jsou produktem jednoho velkého Matrixu. Výplodem moderní, náročné, tabulkové doby. Já osobně bych ta moderní pravidla extrémní (extrémně alibistické) serióznosti zrušil, mít tu sílu. Ale když už tady ta pravidla jsou, tak tihle kluci jsou v nich dobří.

Jsou ke svým posláním vychováváni už od malička. Talent je na prvním místě pomyslného síta. Až poté finanční potenciál. Pastor Maldonado byl lidově řečeno ‚magor‘. Peníze měl, a když měl den, byl i rychlý. Ale to bylo málokdy.

Nastupující generace pilotů je rozhodně kvalitní. Ale stejně, jako se posouvá věková hranice jejich vstupu do vrcholového sportu, dolů půjde i hranice odchodu do pomyslného důchodu. Řídit vůz F1 není ta hlavní zátěž. Ba naopak. Ale ty všechny povinnosti kolem. A to nemám na mysli věčnou přítomnost v letadlech, hotelích, taxících. Ale tu všudypřítomnou obezřetnost a serióznost. Stačí přešlap, náhodný mobil kolemjdoucího, a jste na pranýři.

I v tomhle se zástupci nové špičkové generace pilotů F1 naučí chodit. Ale jakmile lidé vzoru Max Verstappen vydělají během krátké kariéry dost prostředků na zbytek života a přinejmenším další generaci svých potomků (leda bychom upustili od tohoto pořád existujícího základního principu), z formule 1 odejdou.

Bude to ale daleko dříve než po 14 nebo 15 letech. Jenson Button má aktivní období kariéry v letech 2000 – 2016. Felipe Massa 2002 – 2016. Fernando Alonso 2001 – 2016, stejně jako Kimi Räikkönen.

Vysoké nároky mají vliv na to, že ‚výdrž‘ novodobých hvězd bude kratší. Jenomže právě hvězdy, to je to, z čeho F1 žije. Tak snad nám tu nové generace pilotů F1 vydrží natolik dlouho, že ji dokážeme poznat. A začít milovat.

Čtěte dále: Nový jezdec Williamsu? Lance Stroll údajně zaplatil 35 miliónů dolarů za sedačku

Motorsports: FIA Formula One World Championship 2016, Grand Prix of Germany, #55 Carlos Sainz Junior (ESP, Scuderia Toro Rosso), *** Local Caption *** +++ www.hoch-zwei.net +++ copyright: HOCH ZWEI +++

Toro Rosso je jedním z týmů, který formuli 1 zásobuje nadějnými talenty. Na snímku Carlos Sainz junior

Diskuse k článku

Napsat komentář