Drobná úprava pravidel je velkou výzvou pro konstruktéry

Ustálená podoba regulí znamená, že si týmy mohou podstatnou část designu svých aut z loňska přenést i do nové sezony, nicméně jedna zdánlivě drobná změna představuje řadu výzev v průběhu zimní přestávky. To, co zpočátku vypadalo jako neškodná úprava pravidel zvyšující ochranu hlavy jezdce, v konečném důsledku přineslo spoustu problémů pro samotné konstruktéry. Výška kokpitu kolem hlavy…

Štítky: FIA Jules Bianchi Zveřejněno 27. 01 2016 — Josef Nekvinda

Ustálená podoba regulí znamená, že si týmy mohou podstatnou část designu svých aut z loňska přenést i do nové sezony, nicméně jedna zdánlivě drobná změna představuje řadu výzev v průběhu zimní přestávky.

To, co zpočátku vypadalo jako neškodná úprava pravidel zvyšující ochranu hlavy jezdce, v konečném důsledku přineslo spoustu problémů pro samotné konstruktéry. Výška kokpitu kolem hlavy narostla o 20 milimetrů a ačkoli ani tato hodnota není nikterak dramatická a je pouhým okem těžko rozeznatelná, znamená zvýšení nároků v samotných crash testech. Tato změna vyplynula z šetření FIA po Bianchiho tragické nehodě, která se odehrála předloni v Suzuce. Díky těmto změnám by mohly být zmírněny následky působícího tlaku v oblasti hlavy.

Zatímco v loňské sezoně zatížení, které v tomto místě musel kokpit snést pod úhlem devadesáti stupňů, bylo na hodnotě 15 kN, nová pravidla stanovují tento tlak na 50 kN. Vedlejším účinkem této změny tak je konstrukční tuhost kokpitu, který bude obklopovat hlavu pilota. V kombinaci se zvýšením jeho hrany by byl zajištěn pohyb hlavy jezdce směrem dolů, což by pilota v případě nehody dovedlo ochránit před plným účinkem komprese, kterému Bianchi musel čelit. I přes tuto inovaci ale pokračují snahy GPDA zavést od roku 2017 krytý kokpit. Zjevné výhody nově integrovaných změn pro sezonu 2016 vysvětlil výkonný ředitel Mercedesu Paddy Lowe.

„Je to velmi významný nárůst. Představuje to 5 tun zátěže, které musí šasi přenést. Tato změna výrazně zvýší ochranu pilota i samotný vůz před kusy trosek. Byl to velký oříšek pro navržení šasi, protože nárůst zatížení je obrovský. Je otázka toho, abyste co nejméně ovlivnili váhu nebo aerodynamiku vozu,“ uvedl Lowe.

Diskuse k článku

Napsat komentář