Bezpečnost s DRS? Prezident GDPA Russell a Sainz mají rozdílné názory

Nehoda Jacka Doohana v tréninku GP Japonska otevřela debatu o tom, jestli je DRS dostatečně bezpečné.

Štítky: Carlos Sainz GDPA George Russel Jack Doohan Zveřejněno 11. 04 2025 — Dominik Kovář

V pátečním tréninku na GP Japonska měl pilot Alpine Jack Doohan v první zatáčce okruhu v Suzuce obří havárii, ze které naštěstí odešel po svých. Po tréninku se došlo k závěru, že za nehodu si tak trochu mohl Doohan sám, jelikož manuálně nezavřel systém DRS a díky tomu ztratil kontrolu nad zadní částí svého vozu.

DRS se automaticky uzavírá ve chvíli, kdy pilot sešlápne brzdu nebo ubere plyn o určitou hodnotu. První zatáčka v Suzuce je však táhlá a brzdí se do ní později. Doohan se obhajoval v tím, že v simulátoru systém manuálně nezavřel nikdy a zatáčku vždy projel. Realita je však samozřejmě o něčem jiném a na to Doohan minulý pátek doplatil.

Několik jezdců po nehodě požádalo ředitele závodu F1 Rui Marquese o posouzení toho, zda existuje možnost deaktivovat DRS při vjezdu do zatáčku jako pojistku ve chvíli, kdy pilot manuálně DRS nevypne. Jedním z nápadu je, že by k deaktivaci mohlo dojít pomocí GPS souřadnice. Toto řešení však v současnosti není technicky proveditelné.

K situaci se také vyjádřili oba současní prezidenti Asociace jezdců Grand Prix – George Russell a Carlos Sainz. Oba mají na situaci rozdílný názor. “Bezpečnost je u těchto vozů stále hlavní prioritou, zvláště s rychlostmi, kterou produkujeme – v jakékoli jiné éře F1 by Jack dnes nechodil,” řekl Sainz. “Potřebujeme tedy pokračovat v pokroku. Pokud chceme vyrábět vozy tak rychlé, jako jsou dnes, musíme neustále dělat pokroky v oblasti bezpečnosti.”

Nové předpisy od roku 2026 budou znamenat absenci DRS, ale Sainz zmínil, že nové aktivní aero bude vyžadovat manuální ovládání.

Na druhé straně je tu George Russell, který si naopak myslí, že na vypínání systému DRS musí myslet sami piloti. “Je zřejmé, že to, co se stalo Jackovi, byl velký a nešťastný zkrat, ale myslím si, že je to jedna z věcí, které se stanou jednou a všichni si to uvědomí. Toto je pravděpodobně jediná zatáčka v celém kalendáři, kde je to problém.”

“Nemyslím si, že něco opravdu potřebujeme… jako řidiči máte zodpovědnost – musíme jet rovně po rovince a zatáčet do zatáček. Zmáčknutí tlačítka pro vypnutí DRS je součástí práce,” pokračoval Russell. “Nechceme, aby to bylo automatizované, chceme to nechat na pilotech. Už je tu příliš mnoho gadgetů a systémů.”