Balet v úzkých uličkách Monaka – zvítězí Mercedes, nebo Ferrari?

Očekávaná událost roku je tu. GP Monaka každoročně maže výkonnostní rozdíly týmů a více prověřuje připravenost samotných pilotů. Ferrari čeká na vítězství 16 let, zatímco Mercedes je zde od roku 2013 neporažen. Kdo vyhraje tentokrát?

1 Štítky: GP Monaka Preview Zveřejněno 24. 05 2017 — Josef Nekvinda

Monako. Pro některé nejpřitažlivější destinace celé sezony, zatímco pro jiné noční můra z hlediska logistiky. Ať je to ale jak chce, jde o závod se spoustou dalších výstředností. Zdejší městský okruh je nejkratší v kalendáři, měří pouze 3 340 metrů a například pro nedávno skončený závod formule E se ještě zkracuje. V důsledku nižší průměrné rychlosti je délka závodu pod třemi sty kilometry. Opět jde o unikát v kalendáři.

Co do technické náročnosti, Monaku se rovněž nic nevyrovná. Povrch trati je obyčejnou veřejnou komunikací, navíc dosti hrbolatou, která se každý večer vrací ke svému běžnému provozu i během GP víkendu. I to je důvodem nízké přilnavosti dráhy, a pro tento aspekt jsou proto přichystány ultra-měkké a super-měkké sady pneumatik.

Naopak s ohledem na počet míst, kde je možno rekuperovat energii, jsou zde kladeny nižší nároky na výkon motoru. Co se ale počítá, to je úroveň aerodynamického přítlaku. Vzhledem k letošním úpravám technických regulí, a tím i zvýšené míře přítlaku nové generace vozů F1, bude zajímavé sledovat časy na kolo. Respektive hodnotu, o kterou budou klesat.

Klasická strategie je pouze s jednou zastávkou u mechaniků s nataženým prvním stintem na ultra-měkkých pneumatikách. Načasování pit stopu je také nanejvýš důležité. Průjezd boxovou uličkou trvá kolem 20 sekund plus samotná zastávka. Jezdci pokračující v závodním režimu během tohoto manévru svých soupeřů stihnou odjet třetinu kola. Strategických plánů pro závod ovšem musí být v záloze hned několik. Stoprocentní je tu totiž šance na výjezd safety caru, a tento stav platí od roku 2012.

Zlatým pravidlem závodních stratégů je co nejvíce se ukazovat ve zpětných zrcátkách auta před vámi. Monako totiž klade vysoké nároky na psychickou vybavenost pilotů spíše než na tu fyzickou. Donutit takto soupeře udělat chybu proto není příliš těžké.

Hamilton vs. Vettel – šesté kolo

Pouze šest bodů ztrácí Lewis Hamilton při příjezdu do Monaka na lídra šampionátu Sebastiana Vettela. Na místě je proto název souboj titánů. Kdo je v něm favoritem? Hamilton tu nikdy v kariéře nebyl neklasifikován a na startu závodu od roku 2011 nestál hůře než třetí. Usilovat zde zároveň bude o své třetí vítězství, což by jej v případě takového úspěchu řadilo vedle jmen jako Sir Stirling Moss, Sir Jackie Stewart nebo bývalého kolegy Nika Rosberga.

Z hlediska formy je na tom britský závodník rovněž lépe než vloni. Tehdy měl na svém kontě o 41 bodů méně. Avšak podíl na tom měl i již zmiňovaný Rosberg. I když se prozatím nový kolega Valtteri Bottas ukazuje v dobrém světle, zatím nedosahuje takových výsledků. Bottas se navíc může pochlubit i jednou nelichotivou statistikou – v Monaku ještě nikdy nezískal ani jeden mistrovský bod.

Ač se to na druhou stranu může zdát jakkoliv překvapivé, pravdou je, že Ferrari, které je historicky úzce spjato s Monakem, čeká na zdejší vítězství od roku 2001. Tedy dlouhých šestnáct let. Jeho současný jezdec Sebastian Vettel tu naposledy triumfoval ještě v barvách Red Bullu v roce 2011. Shodou okolností rovněž vedl šampionát a rovněž mu byl v patách Lewis Hamilton.

Proti Maranellu navíc hovoří i dosavadní dominance Mercedesu. Vyhrál tu každý závod od roku 2013. V letošní sezoně ale může být všechno jinak. Mercedes se potýká s problémy kolem ultra-měkké sady pneumatik a již také bylo nakousnuto téma výrazně delšího rozvoru auta této stáje, který je v ostrých zatáčkách Monte Carla spíše na obtíž. Ferrari a jeho fanoušci tak mohou být mírně optimističtější.

Dalším měřítkem při porovnávání těchto dvou stájí je třetí sektor okruhu v Barceloně, který je vždy dobrým indikátorem formy pro Monako. I když v něm byl při kvalifikačních pokusech rychlejší Hamilton, Vettel se zde dopustil drobných zaváhání, avšak samotnou rychlost jeho Ferrari mělo.

Tajemstvím úspěchu jsou kvalifikace. V těch v minulých letech Ferrari za Mercedesem, ale nejen za ním, zaostávalo. Poslední pole position tu pro Scuderii vyjel naposledy Felipe Massa v ročníku 2008. Pole position je tu synonymem pro vítězství, i když v loňské sezoně jsme byli svědky pozoruhodné výjimky.

Zajímavosti nejen GP Monaka

  • Historicky první závod se tu uskutečnil 14. dubna 1929
  •  Nejstarší účastník GP Monaka je 55letý domácí Louis Chiron, který obsadil v roce 1955 šesté místo
  • Ferrari čeká na vítězství v Monaku dlouhých 16 let. V poslední 38 letech tu ale vyhrálo pouze třikrát. Pokud letos vyhraje, půjde o takové malé deja-vu. V roce 1981 tehdy pro Ferrari získal vítězství Gilles Villeneuve a trvalo rovněž 16 let, než úspěch zopakoval v roce 1997 Michael Schumacher
  • 63 předešlých závodů poznalo v 53 případech vítěze už po kvalifikaci. Taková je důležitost pole position. Tento trend zlomil pouze Oliver Panis, když vyhrál v sezoně 1996 po startu ze 14. místa
  • Max Verstappen tu vždy byl velmi rychlý, ovšem nikdy závod nedokončil
  • Sebastian Vettel nevedl ani jedno kolo GP Monaka od sezony 2012
  • Force India je letos jediným týmem, který do cíle dovezl obě auta na bodovaných pozicích. V bodování konstruktérů je na tom o 39 bodů lépe než vloni, přičemž minulá sezona byla pro tým tou nejlepší. Force Indii navíc dělí od Red Bullu a jeho třetího místa v Poháru konstruktérů odstup pouhých 19 bodů
  • Jenson Button letos nahrazuje absentujícího Fernanda Alonsa, což znamená, že si Brit připíše už 306. start v F1. To jej učiní druhým nejzkušenějším pilotem formule 1 všech dob

Diskuse k článku

Jeden komentář: “Balet v úzkých uličkách Monaka – zvítězí Mercedes, nebo Ferrari?”

  1. villonso napsal:

    „Pozoruhodné výjimky“ jsme byli svědky i v předloňské sezóně, kdy Hamiltona chybně povolali do boxů.
    Druhá zajímavost: Kdyby se v Monaku jela standardní délka závodu, bylo by to 92 kol.

Napsat komentář