Ayrtonovo tehdejší chování beru spíš jako kompliment, říká Sennův rival Prost
Pro Alaina Prosta je ctí, že to byl právě on, koho chtěl Senna porážet vždy a za každou cenu. Navzdory konfliktům vzpomíná na bývalého kolegu v dobrém.
Pro Alaina Prosta je ctí, že to byl právě on, koho chtěl Senna porážet vždy a za každou cenu. Navzdory konfliktům vzpomíná na bývalého kolegu v dobrém.
1. květen – den, kdy si celý motoristický svět každoročně připomíná jednu z největších sportovních tragédií ve své historii, smrt Ayrtona Senny. Legendární Brazilec byl a stále také je mnohými považován za nejlepšího pilota formule 1 všech dob. Měl ambice na to stát se i tím nejúspěšnějším, osud tomu však jinak, a tak se jeho statistika zastavila na hranici 614 získaných bodů, 41 vítězství a 3 titulů mistra světa.
Ayrton Senna zemřel na následky zranění, které si přivodil ve Velké ceně San Marina roku 1994 na okruhu v Imole. Prasklý sloupek řízení způsobil, že se jeho williams stal neovladatelným a on v plné rychlosti narazil v zatáčce Tamburello do betonové zdi. Dnes je tomu přesně dvacet let.
Při příležitosti tohoto smutného výročí se Charles Bradley, redaktor britského Autosportu, zeptal na Ayrtona Sennu osoby ze světa formule 1 zřejmě nejpovolanější – čtyřnásobného francouzského šampióna Alaina Prosta.
Byl to totiž právě Prost, jehož Brazilec vždy považoval za svého úhlavního rivala. Byl to právě Prost, s nímž byl po většinu času společného působení u McLarenu a potažmo i v celé F1 na ostří nože. A byl to právě Prost, u něhož hledal slova pochopení a zastání během posledních měsíců svého života.
A protože toho Francouz společně se Sennou zažil zřejmě víc než kdokoliv jiný, mohl si na něj za všechna ta léta udělat vlastní obrázek. Nakonec mu však zbyly jen dobré vzpomínky.
„Nechystám se jako někteří lidé oslavovat, že už je tomu dvacet let,“ řekl Alain Prost na úvod. „Na tyto otázky odpovědět můžu, žádný problém – byl to výjimečný člověk – ale nevidím to stejně, jako to vidí ostatní.“
Po většinu času byl jejich vztah více než komplikovaný, přičemž poprvé se mezi oběma jezdci zajiskřilo již v roce 1988, když Senna během závodu v portugalském Estorilu natlačil ve snaze o předjetí svého týmového kolegu ke zdi tak blízko, div si o ni Francouz neškrtl koly a nekolidoval.
Když se o několik let později Prost k tomuto incidentu vrátil, okomentoval jej slovy: „Někdy připouštím, že jsem se ho děsil; byl připraven udělat cokoliv.“
Definitivní bod zlomu pak přišel při Velké ceně San Marina 1989. Klání na Imole muselo být z důvodu vážné nehody Gerharda Bergera přerušeno, přičemž opětovný start závodu vyšel lépe Prostovi. S tím se nicméně Senna nehodlal smířit a svého parťáka předjel v nájezdu do zatáčky Tosa. A protože mezi oběma piloty McLarenu panovala tehdy dohoda o vzájemném neútočení v této nebezpečné části okruhu, považoval Francouz Brazilcovo jednání za zradu. Od té chvíle to šlo s jejich vztahem už jen z kopce.
V následujících letech rivalita eskalovala takovým způsobem, jaký historie formule 1 nepamatuje. Slavná nehoda ze Suzuky 1990, při níž Senna neváhal riskovat vlastní život a úmyslně s Prostem kolidoval ihned po startu, čímž si tak zajistil svůj druhý titul mistra světa, budiž toho důkazem.
Napětí nezměnila dokonce skutečnost, že před touto sezonou francouzský jezdec opustil McLaren a zamířil do Ferrari. Po neshodách v roce 1991 sice z Maranella a potažmo i z celé královny motorsportu odešel, když se však v roce 1993 do F1 opět vrátil, tentokrát v barvách Williamsu, ziskem svého čtvrtého a zároveň i posledního mistrovského primátu si všechno vynahradil.
Posléze se Francouz rozhodl opustit formuli 1 nadobro. Svoji zásluhu na jeho definitivním odchodu měl Renault, jenž měl v úmyslu do vozu Williamsu posadit právě Ayrtona Sennu, což se Prostovi pochopitelně nelíbilo.
Tento záměr se Renaultu záhy podařilo dotáhnout do úspěšného konce. Senna opustil McLaren a zamířil do Grove, zatímco Prost vyměnil závodní přilbu a rukavice za komentátorskou kabinu s mikrofonem. A právě tehy nastal ve vzájemném vztahu obou těchto velikánů motorsportu obrat o 180 stupňů.
„Neuchovávám si v paměti žádné špatné chvíle či suvenýry. Uchovávám si těch posledních šest měsíců (jeho života). Tehdy jsem znal Ayrtona daleko lépe než kdy předtím. Byl naprosto jinou osobou, pochopil jsem, jaký byl a proč se tak někdy choval.“
„Na to, jaký byl (za doby společného angažmá u McLarenu), se spíš dívám jako na kompliment. Začal jsem tomu rozumět tak, že hlavní Ayrtonovou motivací, téměř jeho jedinou motivací, bylo soustředit se na mě a porážet mě.“
„To proto, když jsme spolu byli v Austrálii 93 na pódiu, tak když jsem zastavil, tak jen o několik vteřin později už byl někým naprosto jiným. To je suvenýr z našeho vztahu, který s sebou dnes nosím.“
„Ke konci, když jsme si byli blízcí, to bylo velmi zvláštní, protože jsme si spolu povídali o špatné bezpečnosti a takových věcech. Mnohokrát mě žádal, abych převzal vedení GDPA, a já řekl ne. Během tohoto času jsme společně měli několik velmi soukromých diskuzí. Bylo to velmi zvláštní.“
Ačkoliv by se to jen o několik měsíců dříve mohlo zdát jako naprostá utopie, ve skutečnosti Sennu Prostův odchod z kolotoče formule 1 velmi zasáhl. Svědčí o tom například ústřižek z rádiové komunikace během pátečních jízd v Imole, kdy všichni diváci u televize mohli slyšet, jak Brazilec do své vysílačky říká: “Speciální pozdrav mému drahému příteli Alainovi – všem nám chybíš, Alaine.“
Během onoho víkendu se pak oba dva několikrát sešli, a jak Prost podotýká, již před samotným závodem bylo patrné, že je se Sennou něco v nepořádku.
„Uchovávám si tenhle suvenýr z doby od toho okamžiku až po jeho poslední den, protože jsem se s ním dvakrát nebo třikrát potkal, a to jen těsně před (osudným kláním v Imole) – tehdy už se ke mně samozřejmě choval jinak. Proto upřednostňuju o tom přemýšlet o samotě.“
A co že tedy bylo tím posledním, o čem si Prost se Sennou stihli popovídat?
„V sobotu mi Ayrton zavolal, takže jsem se s ním v sobotu sešel, a pak jsem se potkali dvakrát v neděli – hlavním tématem byla bezpečnost a fakt, že nebyl spokojen s nastalou situací, neboť si myslel, že benetton (za jehož volantem seděl Michael Schumacher, tehdejší největší Sennův soupeř v boji o titul mistra světa) nebyl legální. Hodně se na to soustředil, ale bylo to velmi divné… Velmi divné.“
Diskuse k článku