Autoři pravidel nesouhlasí, že by jízda vozů za sebou byla letos horší

Technický ředitel formule 1 Pat Symonds reaguje na komentáře některých pilotů, kteří jsou přesvědčeni, že letošní vozy opět ztížily závodění a předjíždění. Symonds s tímto názorem nesouhlasí a naopak věří, že úroveň závodů bude ještě lepší.

Štítky: FIA Pat Symonds Pravidla Zveřejněno 1. 04 2023 — Vašek Štěpánek

Vloni začala v F1 platit nová technická pravidla. Cílem bylo, a pořád je, zlepšit úroveň závodů a usnadnit jízdu za jiným vozem, s čímž souvisí i následné předjíždění. Stará generace formulí [2017–2021] byla tak efektivní, že jízda za soupeřem nebyla de facto možná.

Rok 2022 byl tak revoluční a je fér zmínit, že změna pravidel pomohla. Vozy se skutečně lépe pohybovaly za soupeřem a došlo i na velké souboje. Krásná bitva byla k vidění například na Red Bull Ringu v Rakousku – mezi sebou bojovalo hned pět vozů!

Soubojů by se našla celá řada a spokojenost panovala i u pilotů. Začátek letošní sezony je ale podle některých jezdců o něčem jiném. Mírná úprava letošních vozů v oblasti podlahy prý zase předjíždění a celkovou jízdu zhoršuje.

Technický šéf formule 1 Pat Symonds ale s tímto názorem nesouhlasí. „Nemyslím si, že by se na letošních autech objevilo něco, co by mělo překážet atraktivitě závodů. Koukali jsme na pár aerodynamických prvků některých týmů, ale vše je v pořádku.

Když se podívám na další data, vím, že jsme na tom opravdu dobře. Vozy se předjíždí a jsme víceméně na stejných číslech jako vloni. Jistě, máme k dispozici data jen ze dvou závodů, ale věřím, že v průběhu letošní sezony se úroveň závodění ještě zlepší.

Až týmy doladí své vozy, až přivezou nové díly a piloti si na nový vůz zvyknou, věřím, že nás čeká pěkná dávka těsného závodění. Jsem rád za změny, které jsme udělali. V dřívějších letech [před rokem 2022] jsme tolik předjíždění neměli,“ obhajuje pravidla Symonds.

Jeden z šéfů F1 také nastínil, kterým směrem by se mohla formule 1 ubírat dál, Symonds chce propracovaný koncept vozu a na stole je i snížení hmotnosti a celkové velikosti aut. Další generace formulí ale přijde až v roce 2026.

„S FIA už řešíme, jak by měl vypadat nový vůz formule 1. Chceme propracovaný monopost, pěkné tvary a křivky, které zaujmou fanouškovské oko. Ve zkratce chceme ‚pěknou formuli‘. Dále pracujeme s různými koncepty a snad se nám brzy povede najít správný.

Další oblastí, kterou chceme změnit je velikost aut a váha. Doufám, že se nám skutečně podaří snížit hmotnost moderních formulí a snad je půjde i zmenšit… s tím sama o sobě souvisí také úroveň a atraktivita závodění,“ podělil se o svou vizi Symonds.