Audi jde s pravdou ven: V roce 2026 nebudeme mít nejlepší motor

Nová pravidla by mohla pořádně zamíchat kartami. Nicméně dle slov Binotta tím týmem, který by mohl profitovat, není rozhodně Audi.

Štítky: 2026 Audi Mattia Binotto Zveřejněno 30. 05 2025 — Bára Goldmannová

V posledních měsících se ve velkém objevují informace, že transformace ze Sauberu na tovární Audi neprobíhá zrovna podle plánů. Zejména následujících 12 měsíců tak bude pro stáj klíčových. Audi vyvíjí i svůj vlastní motor. Šéf projektu Audi v F1 Mattia Binotto varuje, že “nebude nejlepší” na startovním roštu.

Spolu s novými pravidly se rozšíří portfolio o dva nové motoráře – kromě Audi se do F1 připojí také Ford ve spolupráci s Red Bullem a v roce 2029 se přidá další výrobce, americký Cadillac.

“Výroba pohonných jednotek – a to vím velmi dobře, protože jsem byl motorovým inženýrem – je mnohem složitější a komplikovanější, než by si člověk mohl představit při sledování závodů jako divák.”

Binotto výraznou změnu pravidel ohledně motorů už zažil, a to v roce 2014 ještě v barvách Ferrari. Tehdy se zaváděla současná generace hybridních pohonných jednotek V6.

“Nyní však vstupujeme do něčeho extrémně pokrokového, co tu ještě nikdy nebylo. Proto narazíme na vyšší úroveň obtížnosti, i když výchozím bodem je stále motor. Budeme muset změnit kulturu přístupu k motoru, a to nebude snadné,” popisuje Binotto v rozhovoru pro portál Motorsport.com.

Nová pravidla nařizují rovnoměrné rozdělení výkonu mezi spalovací motor a elektrické komponenty v poměru 50 na 50. Složitý systém MGU-H, který získává tepelnou energii ze spalovacího motoru, bude odstraněn a všechny motory budou muset jezdit na 100% udržitelné palivo.

Tyto zásadní změny představují výzvu pro výrobce motorů – a Binotto přiznává, že Audi není výjimkou.

“Soustředíme se na sebe. Víme, že rok 2026 nebude tím rokem, kdy budeme na vrcholu. Nebudeme mít nejlepší pohonnou jednotku, ale cesta, kterou jsme se vydali, je správná – o tom jsem přesvědčen,” hlásá optimisticky.

Binotto varuje před další dominanci Mercedesu

Blížící se změna pravidel by mohla otevřít nové možnosti soupeření, protože týmy budou mít možnost volby, jaké palivo použijí ve svých nových motorech. K dispozici jsou například e-paliva nebo biopaliva – a podle Binotta to znamená, že “palivo se v roce 2026 stane rozhodujícím faktorem”.

Zajímavé je, že Audi by v tomto ohledu mohlo mít výhodu, protože jeho mateřská společnost, koncern Volkswagen, má s e-palivy již zkušenosti. Prostřednictvím své značky Porsche firma výrazně investuje do udržitelných alternativ benzinu a podporuje výrobní závod v Chile.

Tento projekt, který odstartoval v roce 2023, by mohl pomoci výkonu Audi v příští sezoně, ale Binotto připouští, že zaslechl “zvěsti”, podle kterých by jeden z týmů mohl opět využít zásadní změnu pohonných jednotek: Mercedes. Německý tým je údajně o krok napřed před ostatními a Binotto varuje, že přechod na nové motory by mohl opět nastartovat období dominance jednoho týmu jako tomu bylo v roce 2014, kdy si s novými pravidly ohledně hybridních motorů nejlépe poradil právě Mercedes.