Ať F1 nezlepšuje to, co funguje, nabádá Alonso
Dvojnásobný mistr světa formule 1 Fernando Alonso má za to, že experimentální víkendy se sprintovou kvalifikací, ve kterých je k vidění pouze ‚vláček‘ jezdců za sebou, dokazuje, že se sport snaží najít různá vylepšení, která ale nejsou úplně nutná.
Na italské Monze se uskutečnil druhý z letošních tří plánovaných víkendů se sprintovou kvalifikací. Na rozdíl od Silverstonu, kde byly všechny strany víceméně zajedno, v Itálii se názory na sprint už začaly rozdělovat.
Podle Fernanda Alonsa se vedení sportu snaží vymyslet novinky a vylepšovat oblasti v F1, kde to rozhodně není potřeba, Španěl narážel na formát klasického závodního víkendu. Pilot Alpinu je ve formuli 1 od roku 2001 a za tu dobu zažil vícero změn.
„Řekl bych, že se formule 1 snaží o různá vylepšení, která svým způsobem nejsou úplně potřeba. F1 by měla být šťastná a hrdá na to, jaká je. Jde o jeden z nejkrásnějších sportů a rozhodně je to velká věc.
Neznám žádný sport, který by si dělal starosti s vylepšováním show. Například fotbal je asi nejznámějším sportem na světě, a i zde jsou některá utkání nudná. Podobně je na tom i formule 1.
Na rozdíl od nás ale fotbal nedělá žádné drama. Nedochází k žádným změnám ani návrhům, jak hru ‚vylepšit‘. Nikdo nepřišel s tím, aby byla brána větší nebo ať se hraje bez brankářů a jinými podobnými návrhy,“ zamýšlí se Alonso.
Kvalifikace rozhoduje o celém víkendu
Během experimentálních víkendů se klasická kvalifikace přesouvá na páteční podvečer. Ta rozhodne o pořadí na startu pro sobotní sprint, který podle svých výsledků určí startovní pozice pro nedělní hlavní Grand Prix.
Mistr světa z let 2005 a 2006 však poukázal na to, že pozice, které týmy obsadí v páteční kvalifikaci, budou až na pár výjimek stabilní po celý víkend.
„Podle mého názoru se během víkendů se sprintem láme chleba už v páteční kvalifikaci. Výsledek je přímo závislý na výkonu auta, ne pilota, ten má za úkol se jen po dobu jedné minuty a třiceti sekund plně soustředit.
Jde ale pořád o stejný princip kvalifikace (Q1, Q2 a Q3 formát), takže je k dispozici hned několik pokusů a několik sad pneumatik. Ve finále se pak pozice ustálí už v pátek a my na nich víceméně pokračujeme až do neděle.
Mluvím ze zkušeností… pokud už chce vedení F1 dělat změny, měly by být razantnější. Napadá mě například páteční kvalifikace jen s jednou sadou pneumatik a jedním kvalifikačním pokusem,“ uzavřel téma Fernando Alonso.