Aston Martin vstoupí do F1, pokud dojde ke snížení nákladů

Existuje velká pravděpodobnost, že by na startu ročníku 2021 mohla stát automobilka Aston Martin jakožto dodavatel motorů. Jedinou podmínkou společnosti je, aby F1 snížila náklady na vývoj pohonných jednotek.

Štítky: Aston Martin Pohonné jednotky Zveřejněno 25. 07 2017 — Josef Nekvinda

V roce 2021 dojde k nahrazení současných pohonných jednotek, zavedených v roce 2014, levnější alternativou. Mítinky klíčových subjektů – FIA, Liberty Media, čtyř současných motorářů a spolu s nimi potenciálních dodavatelů jako Audi, Aston Martin, Porsche a Cosworth – už proto vzaly za své. Do zavedení zbývají tři roky, přičemž nejpozději od 2018 již musí být zahájen vývoj. Stanovení nové specifikace pohonné jednotky zároveň nikdo nechce uspěchat. A není se čemu divit. Opakovat se nesmí scénář současných pohonů. Tedy, že nové jednotky nebudou vydávat dostatek zvukové podpory a zároveň nebudou příliš nákladné.

„Všichni už se vyjádřili k tomu, co by měl rok 2021 přinést. Musíme zajistit, že technologie, kterou v roce 2021 uvedeme do formule 1, předchází automobilovému průmyslu a s nějakou přibližností ukazuje, co bude v showroomech v roce 2026,“ podotýká šéf motorářů Mercedesu Andy Cowell s důrazem na to, že je třeba zaměřit se i na další důležitá témata.

Těmi nejvíce skloňovanými je pochopitelně zvuk nových motorů nebo třeba také odstranění motor generátorů MGU-H. Všichni se pak ale shodují na tom, že je zapotřebí synchronní komunikace jakési expertní skupiny, která se již sestává z odborníků různých odvětví působících i mimo prostředí formule 1. Jasně definovaný kompromis by pak mohl být ustanoven již po zářijovém zasedání Strategické skupiny.

Cosworth jako první otevřeně potvrdil úmysl vstoupit do F1

Na situaci, kdy by se podařilo redukovat náklady, pak reagoval i Aston Martin, který se v takové případě nejspíše bude ucházet o vstup do F1. K té má navíc skrze sponzoring Red Bullu a spolupráci s Adrianem Neweyem na projektu vozu Valkyrie velmi blízko. Pro Autosport to v rozhovoru potvrdil výkonný ředitel společnosti Andy Palmer.

„Vždy je tu otázka – chcete do formule 1 vstoupit jako tým? Naším hlavním konkurentem je Ferrari, takže z této perspektivy jde o racionální důvod, proč být nějakým způsobem zapojen. Ale společnost, která se právě dostala do zisku, nemůže do F1 investovat 350 – 400 miliónů ročně. Pokud, a je to opravdu velké pokud, by byl nějaký rozumný limit pracovníků nebo investic, který bychom měli poskytnout na vývoj nového motoru, pak máme dobrý důvod se o to zajímat,“ přiznává Palmer s tím, že je zatím všechno na dobré cestě.

Hodně se diskutuje také nad možností, že by Aston Martin spojil síly s Cosworth, neboť obě společnosti rovněž spolupracují na Valkyrie. Ani nad touto možností by Palmer neviděl žádný problém. Ať je to ale prozatím jak chce, Aston Martin se staví do pozice, kdy dosud jen naslouchá rozpravám o budoucnosti F1.

Diskuse k článku

Napsat komentář