Aston Martin doplácí na úspěšný rok, nyní je zklamáním
Jako den a noc působí sezóny 2023 a 2024 v podání stáje Aston Martin. Zatímco v minulém roce sbírala stáj pódiová umístění, aktuálně má k těmto příčkám daleko.
Pamatujete si? Je léto 2022 a Fernando Alonso ohlašuje přestup do Aston Martin, kde nahrazuje odcházejícího čtyřnásobného šampiona F1 Sebastiana Vettela. Zdál se to být další z neúspěšných kroků Alonsa, kterému v té době rozuměl málokdo. Že není nikdy nic jasně dané, potvrdil minulý rok. Aston Martin byl v první polovině sezóny druhým nejrychlejším týmem a Alonso sbíral jedno pódiové umístění za druhým.
V průběhu roku sice docházel Astonu dech, ale čtvrté místo v šampionátu jezdců, páté v šampionátu konstruktérů s nepříliš velkou ztrátou na druhé, osm pódiových umístění a několik promarněných šancí na výhru bylo pro do té doby tým ze středu pole skvělým progresem.
Nyní na skok do aktuálního ročníku. Aston je mezi týmy na stejné pozici, na které loni končil – tentokrát ale s mnohem vyšší výkonovou ztrát. O pódiových umístěních si může britský tým nechat zdát, natož o vítězství. Nejlepším závodem dosavadního ročníku byl ten poslední, kdy Alonso dojel na šestém a Stroll na sedmém místě.
Šéf týmu Mike Crack tvrdí, že překonaná očekávání z minulé sezóny jsou zátěží pro rok 2024. Fanoušci i experti očekávali, že se Aston Martin v souboji s nejlepšími udrží, ale opak je pravdou. “Tyto procesy vyžadují čas a nikde ho nemáte méně, než ve formuli 1. Takže je to neustálé žonglování mezi očekáváním vedení, očekáváním, které vytváříte a také s tím, co jsme měli v minulém roce. Minulý rok jsme ho (očekávání) masivně předčili a nyní jsme z toho souzeni. Proto se musíme na letošní rok dívat více z perspektivy.”
Astonu samozřejmě v takové situaci nepomáhají ani ambiciózní plány majitele týmu Lawrence Strolla, který chce z týmu učinit stroj na vítězství. To stále není nereálné. Změna pravidel v roce 2026 je to, kam se s tímto cílem celý Aston Martin ubírá. “Loni jsme byli samozřejmě lepší, než jsme si mysleli. Ta trajektorie půjde nahoru, potom bude klesat podle toho, co dělají vaši konkurenti. Je to jako na burze.”
“Ale musíte mít cíl na očích. Máme připravený plán, jak tým rozvineme z hlediska infrastruktury. Máme skvělé partnery, kteří přicházejí s Hondou, máme skvělého partnera Aramco – takže si myslím, že není důvod být negativní,“ řekl Krack.