Aston Martin deklaruje ztrátu až jedné sekundy na kolo kvůli novým pravidlům
Výrazně za očekáváním i loňskými výkony zaostal v kvalifikaci Aston Martin. Důvodem pro toto trápení prý je změna pravidel, která jej spolu s Mercedesem poškodila nejvíce ze všech stájí.
Sebastian Vettel se i kvůli žlutým vlajkám nedokázal ve druhém pokusu Q1 zlepšit a skončil tak až na osmnácté příčce, Lance Stroll nakonec proklouznul mezi elitní desítku, tu však svým časem uzavřel.
Otmar Szafnauer je přesvědčen o tom, že za poklesem formy stojí úprava aerodynamických pravidel, což dokazuje porovnáním počinu z listopadové Velké ceny s aktuální výkonností.
„Když jsme byli v Bahrajnu naposledy, tedy jen čtyři měsíce dozadu, bojovali jsme o pódium, než potíže s pohonnou jednotkou ukončily Checův závod. Něčemu takovému se teď ani nepřiblížíme, přičemž jádrem problémů jsou nové aerodynamické regulace platné pro všechny týmy od roku 2021.“
„Když si porovnáme kvalifikační časy z minulého závodu s těmi aktuálními, vypadá to, jako by týmy s vysokým sklonem získaly až sekundu na ty, které razí filozofii nízkého sklonu. Takže spolu s Mercedesem jsme to odnesli nejvíce.“
Něco takového ukazuje i srovnání kvalifikačních časů z posledních dvou závodů. Zatímco Ferrari ztratilo jen něco přes půl sekundy, Mercedes a Aston Martin více než dvě sekundy a horší byl v tomto ohledu jen Haas, který však auto nevyvíjí a navíc vsadil na dva nováčky.
„Nejsem spokojený. A když to říkám, myslím to kvůli našim dvěma výborným jezdcům. Kvůli pětistovce skvělých mužů a žen, kteří navrhovali a stavěli naše auto a nyní na něm pracují. A samozřejmě nejsem spokojený i kvůli sponzorům a fanouškům.“
„Pochopitelně nyní budeme pracovat tak tvrdě, jak jen to půjde, abychom tuto ztrátu výkonnosti pro další závody minimalizovali.“ Času na to bude dost, neboť další závod na Imole je v plánu až za tři týdny.
„Jak jsem již říkal, poctivá analýza dat z testování a tohoto víkendu nám ukázala, že auta jako naše to poškodilo mnohem více než ta s vysokým sklonem.“
„Zejména úpravy podlahy a profilu zadní části vozu měly opravdu silně negativní efekt na výkonnost vozů s naší filozofií, tedy nás a Mercedesu. Nemluvíme o tom jen my, Toto to na tiskové konferenci také zmiňoval,“ naráží na prohlášení šéfa stříbrných šípů Toto Wolffa.
Ani jeden z týmů prý navíc už za žádných okolností nemůže provést změnu této filozofie na tu momentálně „výhodnější“. „Nemůžeme najednou udělat změnu na vysoký sklon i kdybychom chtěli, neboť naše zavěšení už bylo homologováno.“
„Zkrátka je to tak, že zatímco my a Mercedes trpíme, stáje jako Red Bull, Alpha Tauri, McLaren a Ferrari nikoliv,“ odpověděl Szafnauer na otázku, zda si myslí, že tato pravidla byla navržena právě za účelem snížit rychlost některých týmů.
Zda se to opravdu podařilo a závodní pole bude více vyrovnané, to uvidíme už v nedělním závodě.