Aston Martin chce titul mistra světa v horizontu tří až pěti let
Aston Martin načíná novou éru ve své historii, když se po více než 60 letech vrací zpět do formule 1. A hned si dává smělé cíle – do pěti let by chtěl bojovat o titul!
Zázemí na to tým, který byl ještě vloni znám jako Racing Point, určitě má. Majitel Lawrence Stroll se netají obrovskými investicemi do továrny, navíc se mu podařilo podepsat smlouvu se čtyřnásobným šampionem Sebastianem Vettelem, který přinese mistrovské know-how. Zkrátka všechny ingredience k úspěchu tu jsou, jen je správně namíchat…
I proto Aston míří vysoko. Vlastně musí – za takové situace by bylo alibistické tvrdit, že mu stačí boj ve středu pole. „Je ale snazší tvrdit, že budeme bojovat a vyhrávat šampionáty, než to skutečně učinit,“ upozorňuje šéf stáje Otmar Szafnauer. „Potřebujeme dvě klíčové věci, a to dobrý plán, podle kterého teď můžeme začít, a pak ten plán plnit.
Momentálně jsme uprostřed plánování, jehož plnění určitě nějakou dobu bude trvat. Ve formuli 1 se obvykle tvrdí, že potřebujete tři až pět let na úspěch. My nejsme výjimkou. Vloni jsme plánovali novou továrnu s odlišnou infrastrukturou, abychom měli vše pod jednou střechou, a nejmodernějšími nástroji nutnými pro návrh vítězného auta. Stěhování je v plánu koncem roku 2022,“ popisuje Szafnauer.
Do karet Astonu hraje i technické partnerství s Mercedesem (Stroll má velmi blízko k Totu Wolffovi), od kterého bere motory s převodovkami a jehož vozem se vloni nechal výrazně inspirovat. V budoucnu by tomu nemělo být jinak.
„Soustředíme se na výkon. Pomáhá nám, že se nemusíme zatěžovat výrobou vlastní převodovky,“ tvrdí technický šéf týmu Andy Green. „Umožňuje nám to zaměřit se na oblasti, o kterých se domníváme, že zajistí vozu lepší výkon. Nepochybuji o tom, že je to momentálně ta nejlepší strategie.“
Britské stáji by mělo pomoci rovněž zavedení rozpočtového stropu, díky čemuž by měla bez zbytečného utrácení udržet krok s předními týmy jako Mercedes a Ferrari. „Je to podstatná součást našeho plánu. Bude to něco nového pro všechny. Proto se na to hodně zaměřujeme, abychom do budoucna mohli být nejefektivnější i s omezenými penězi,“ dodává Green. Právě finance byly v minulosti tohoto týmu velkým trnem v patě.
Vettel konec neplánuje
Nový jezdec Sebastian Vettel se dokonce domnívá, že úspěch Astonu by mohl nastat mnohem dříve. „Formule 1 se mění, možná nebude třeba tří až pěti let, třeba to bude méně,“ uvažuje Němec. To by ve svých 33 letech určitě uvítal…
„Z hlediska věku myslím, že před sebou mám pořád ještě dost času,“ oponuje. „Uvidíme, jak se sport vyvine v dalších letech,“ naráží na razantní technické změny od roku 2022. „Všichni doufají, že budou blíže čelu, ne že se jen občas, když někdo havaruje nebo odstoupí, dostanou na stupně vítězů.“
Na závěr Vettel ještě vyseknul poklonu Mercedes, zejména pohonné jednotce, na kterou se těší. „Každý má stejné množství času, jenže ne každý odvede svoji práci. Klobouk dolů před Mercedesem, který nejsilnější, ostatní prostě nebyli dost dobří.
Když se na něj ale podíváte, vyhrával jen díky nové pohonné jednotce, díky ní byl o moc rychlejší než ostatní. Ale auto jako takové z hlediska šasi v roce 2014 skvělé nebylo. Trvalo dalších pět let, než postavili auto, které bylo nejlepší i co se šasi týče.“