ANKETA: Zasloužil si Max Verstappen trest?

Max Verstappen se manévrem v posledním kole GP USA dostal na třetí místo před Kimiho Räikkönena. Podle komisařů se tak ale stalo zkrácením trati (Verstappen se zřejmě dostal všemi čtyřmi koly mimo dráhu). Vzápětí přišel trest pěti vteřin a odvedení Verstappena ze stupňů vítězů. My se vás ptáme – byla penalizace oprávněná?

9 Štítky: Anketa Max Verstappen Zveřejněno 22. 10 2017 — Lukáš Štěrovský

Byla penalizace pro Maxe Verstappena za zkrácení trati oprávněná?

Foto: twitter F1

Diskuse k článku

9 komentářů: “ANKETA: Zasloužil si Max Verstappen trest?”

  1. Mansell napsal:

    Na druhé straně Salo je fin, Bottas je fin a Kimi taky, ale je to jedno. Max nebyl jediný a schází prevence, mělo být řečeno před závodem co je tolerováno a co ne. Takhle po závodě to vypadá jako dost podivná souhra finských okolností.
    Max porušil limity tratě stejně jako spousta dalších jezdců, když trestat, tak všechny.

  2. lukin napsal:

    Doporučuji pročíst toto (moc pěkně vysvětlené předjíždění):
    https://f1metrics.wordpress.com/2014/08/28/the-rules-of-racing/

    mcmatej:
    Limity tratě nejsou jediné pravidlo ve Formuli 1. Dále NIKDE v pravidlech se nepíše nic o tom, že vedoucí jezdec má právo volby stopy a podobně není v pravidlech nikde uvedeno, že předjíždějící má zakázáno se někam mačkat. Naopak je v pravidlech doslova uvedeno, že vytlačování za okraj dráhy je zakázané a bude přísně postihováno. A dále je přesně definována významná část vozu, která když je vedle předjížděného tak ten nesmí využívat celou šířku tratě, tzn. nesmí vytlačovat za okraj dráhy.

    Dál bez komentáře.

  3. mcmatej napsal:

    Limity tratě nejsou jediné pravidlo ve Formuli 1. Dále NIKDE v pravidlech se nepíše nic o tom, že vedoucí jezdec má právo volby stopy a podobně není v pravidlech nikde uvedeno, že předjíždějící má zakázáno se někam mačkat. Naopak je v pravidlech doslova uvedeno, že vytlačování za okraj dráhy je zakázané a bude přísně postihováno. A dále je přesně definována významná část vozu, která když je vedle předjížděného tak ten nesmí využívat celou šířku tratě, tzn. nesmí vytlačovat za okraj dráhy.

    Dál bez komentáře.

  4. lukin napsal:

    Pleteš si jablka a hrušky. Zatím co porušením limitů trati na vnitřku zatáčky, pilot trať zkracuje, tak při porušení limitů trati na vnějšku zatáčky pilot trať prodlužuje (čili výhodu ztrácí). Komisaři pak ještě zcela jistě přihlíží i k množství nečistot na vnějšku zatáčky – omezující trakci, množství záporné dostředivé síly (která auto vynáší ze zatáčky ven) přímo úměrné velikosti obvodové rychlosti, atp. TO PROSTĚ NENÍ JEDNO A TOTÉŽ!!

    Co se týče tvého dalšího komentáře – porovnání s rally – opět jablka a hrušky. Zapomínáš na to, že v rally se na trati zpravidla nepředjíždí, pokud nepotkáš někoho např. s technickou závadou. Představ si kolik paseky může takový kužel udělat na předním křídle. No a jak by jsi řešil situaci hromadné kolize při startu a nutnost objet nehodu dalšími jezdci mimo trať?

    VladaM:
    Reakce na Bashon
    Ano, Botass taky možná měl dát pozici, nebo mu měli dát pentli.
    Tím vyjetím z tratě získal rychlost a ubránil se.
    Možná komisaři taky posuzovali míru vytlačení z tratě od Ricciho.

  5. VladaM napsal:

    Ještě k tomu Max x Kimi…

    Max využil prostě vnitřek zatáčky říznutím kus za bílou čáru.
    Ale to se prostě nesmí, jezdit mimo limity.
    Kdyby se mohlo, tak si to Kimi řízne zrovna tak.
    A Maxe by tam prostě nepouštěl.
    Ale není možné do budoucna, aby se někdo (teď Kimi) držel limitů, a někdo jiný (teď Max) se limitů nedržel.
    Musí to být všem jasné a musí se to jednotně dodržovat a vyžadovat.
    Ať dají do zatáček proti katovací kužely jako v rally.
    Nebo ještě lépe po celém vnitřku i vnějšku zatáčky nějaké kužely, za které se nesmí.
    Kdo vyjede mimo ně, nebo je přejede, ten by pustil pozici během pár zatáček, nebo nějaká pentle.

  6. VladaM napsal:

    Reakce na Bashon
    Ano, Botass taky možná měl dát pozici, nebo mu měli dát pentli.
    Tím vyjetím z tratě získal rychlost a ubránil se.
    Možná komisaři taky posuzovali míru vytlačení z tratě od Ricciho.

  7. Bashon napsal:

    Reakce na Zizi a VladaM: Píšete to hezky, ale neměl by být v první řadě penalizován již Bottas na začátku závodu? Když se bránil Ricciardovi, ubránil se také díky zkrácení limitů, ale vše bylo OK. Není v té penalizaci tak trochu Ferrari lobby? Všechno bylo až moc podezřele rychlé!

  8. Zizi napsal:

    Podle dostupných záběrů je zřejmé, že pravidla jednoznačně porušil, byl mimo trať všemi koly a zkrátil si tak zatáčku vnitřkem.

    A jen díky tomuto porušení pravidel se dostal před Raikonena. Ten se předjetí bránil a logicky vnitřek zatáčky „zavíral“, Verstapen měl zpomalit nebo ho předjet vnějškem (věřím, že na to měl, Kimi by vnějšek už neubránil). Tím, že to takhle střihl vnitřkem mimo trať si to podělal sám.

    Takže za mě, po shlédnutí dostupných záběrů, penalizace a trest jednoznačně oprávněná.
    Ty kecy „ostatní taky vyjížděly mimo trať a nikdo je netrestal“ jsou naprostý nesmysl a demagogie, protože nikdo z těch „ostatních“ díky vyjetí mimo trať nezískali pozici – nepředjeli auto před nimi. A když vyjetím nezískali žádnou výhodu (narozdíl od Verstapena), tak IMHO není důvod je trestat

  9. VladaM napsal:

    Tak je to jasné.
    Všemi čtyřmi koly byl venku z tratě.
    Důležité je, že to bylo na vnitřku zatáčky, že si prostě říznul ten vrchol zatáčky.
    Zasloužená pentle.
    Kdyby vyjel mimo na vnějšku, tal by se dalo polemizovat.
    Ale zkrátit si to přes vnitřek kolem těch 50 cm, to je dost „přes čáru“.

Napsat komentář