ANKETA: Kdo je viníkem postartovní kolize?
Velká cena Singapuru nabídla hned po startu pořádně dramatickou situaci, když došlo na kolizi mezi Vettelem, Räikkönenem a Verstappenem. Všichni tři museli ze závodu odstoupit. Naše otázka je tak jasná: kdo podle vás za tuto kolizi mohl?
14
Štítky: Anketa
GP Singapuru
Zveřejněno 17. 09 2017 — Lukáš Štěrovský
Lights out under the lights = mayhem under the lights 🙈😮💥#SingaporeGP #F1NightRace #F1 pic.twitter.com/rQ8DCeTjET
— Formula 1 (@F1) September 17, 2017
Komisaři nebudou kolizi mezi Räikkönenem, Vettelem a Verstappenem trestat. pic.twitter.com/eEJ5EAgRWs
— GPF1 (@GPF1cz) September 17, 2017
Několikrát jste tu psali, že měl VER ubrat, když ho zavírali, že to prostě zkušený závodník občas musí udělat pro svoje zachování v závodě… A co VET, neměl by jako zkušený jezdec vědět, že vynucovat si místo (i když na něj jako první měl nárok) se občas nevyplatí? Nepřemýšlel u toho, měl před očima rudo. RAI taky školácky brzo vyjel doprava. Na onboardu VER je vidět, jak hází volantem doleva, doprava… Prostě neměl kam (mohl jen ubrat, ale na roštu nějak zpomalovat = takřka jistota hitu zezadu). Největší škoda pro ALO. Ještě že je VET špatným pilotem na vodě a sám se vyřadil také.
Max do Kimoho nemohl ťuknout, když Kimi do Maxe dost tvrdě najel.
Z leteckého záběru je vidět jak Vettel zadním kolem lehce ťukl do Maxe a ten do Kimiho, ale je to těžké na rozhodování
Chybu udělal Vettel, natlačil Maxe do Kimiho, respektive o Maxe zavadil a ten zavadil o Kimiho, trestat či netrestat. Vettel se sice vytrestal sám a dost, ale je mi líto Kimiho, skvělý start a o všechno přišel kvůli týmovému kolegovi. Trest ano, ale spíše takový menší, jako nějaká osvěta co se týče bezpečnosti.
Když se na to koukám, kdo není viníkem je Vettel, do nikoho nenaboural ani nikoho nevytlačil.
Verstapen – ten také ne, ten jel jenom rovně.
Takže teda Kimi a proč, vecpal se tam a jeho zadní kolo najelo na Verstapenovo přední! To bude ono, Kimi se před Verstapena prostě natlačil a doplatil na to.
Já třeba vůbec nechápu, jak někdo muže vinit Vettla, když v době kontaktu Verstapena a Raikkonena byl o délku celého auta před Verstapenem. Osobně bych vinu viděl 50% Raikkonen – že to Verstapenovi zavřel a 50% Verstapen, že když viděl, že jsou obě Ferrari před nim, tak nezpomalil, ale proč by to dělal…? Možná mohl cuknout volantem doprava, když byl Vettel před ním, předešel by tím kolizi, ale zase se nabízí otázka proč by to dělal? Paradoxní je to, že Verstapen se radši rozseká, než by přibrzdil, nebo se uhnul.
celkový pohled na start:
https://www.youtube.com/watch?v=Pi-qitmfvlI
0:00-0:05 VER jede na střed, VET míří na střed
0:05 VER mění směr zpět doleva, RAI je výrazně rychlejší
0:06 VER jako první koliduje se zadním kolem RAI, VET zatím bez poškození projíždí zprava
…a dál je to ráz na ráz, RAI nekontrolovaně trefuje VET a už to lítá.
Zde ještě Maxův onboard:
https://www.youtube.com/watch?v=Pi-qitmfvlI
VER chtěl po špatným startu jízdou na střed dráhy bloknout VET, ale pak si všimnul, že ho podjíždí RAI a změnil směr zpět doleva.
K tomu kontaktu VER x RAI by došlo, i kdyby se tam ještě zprava nezačal tlačit VET, ten to jenom zhoršil, protože pak nezbylo pro nikoho místo.
Takže tady bych já viděl jako spouštěč naopak jednoznačně Verstappena, který se nedokázal rozhodnout, koho bránit víc.
Doporučuji si detailně prohlédnout všechny záběry startu. Odmyslíme-li si přítomnost RAI, pak by k žádnému incidentu mezi VER a VET nedošlo. Když VET přijel před VER, byl o celou délku auta před VER. Ze zpomalených záběrů je krásně vidět, že dokonce nedošlo ani k poškození předního přítlačného křídla VER, když před něj VET přijel. A VET byl už o celou délku auta před VER v okamžiku kolize mezi VER a RAI.
Chápu, že v té rychlosti je těžké získat orientaci kdo, co, kdy, kde a jak, ale je lepší usuzovat závěry až po pořádném prozkoumání fakt. A ta jsou daná a nezpochybnitelná.
Otázkou druhou je kolize mezi VER a RAI. Zatím co VET odstartoval průměrně, VER také, pak RAI velmi dobře. VET po startu směřoval auto beze změny směru na levou stranu tratě, přičemž VER nasměroval auto mírně na VET (čili tito dva o sobě vědí a je taky dobré vzpomenout pravidlo volby stopy vedoucího jezdce dle článku 20.4 sportovních pravidel). Vzápětí si VER všimnul rychlého RAI a změnil směr do defenzivy směrem k RAI (čili VER ví o RAI a když už bychom šli do extrému, pak se VER dopustil prohřešku dle článku 20.3 sportovních pravidel – tzv. weaving). V momentě incidentu jsou obě Ferrari před VER (VET zcela, RAI o 1/2 auta).
O tom, co se dělo dále, je diskuse zcela bezpředmětná, protože traťoví komisaři rozhodli o nevinně kohokoliv ze zúčastněných a toto rozhodnutí já osobně respektuji, ač s ním nesouhlasím – stejně jako vy. Nicméně s tím už asi nikdo z nás nic nenadělá…
Tohle nemůžeš myslet vážně….. Jednoznačná chyba Maxe? To jako fakt? Asi jsem se díval na jinej závod v tom případě….. Jednoznačně chyba Vettela, kterej po startu chtěl zablokovat Maxe a jel na levou stranu, ale bohužel pro všechny nevěděl, že z levé strany ho objíždí Kimi, čímž se dostal do kleští a Kimi si o něj urval zadní kolo a už to byla řetězovka….
Ale napsat jednoznačná chyba Maxe, je úplně mimo mísu
Na záběru od první zatáčky je zřetelně vidět, že VET směřoval doleva, VER zprvu doprava a RAI lehce doleva a následně rovně. Přestože měl VER stále dostatek místa vpravo, změnil směr jízdy vlevo jako by chtěl blokovat RAI, který se ale dostal téměř polovinou auta před. Následkem nárazu VER do RAI, RAI ztratil kontrolu na vozem a narazil do VET. Dle mého jednoznačně chyba VER, ale asi bych netrestal.
Hockenheim 2003: https://www.youtube.com/watch?v=PL08AB7u5Nk
Stejná situace, stejné následky pro Kimiho.
Rozhodně bych nikoho netrestal, ale spouštěčem byl určitě Vettel, jelikož nejvíce a nejrychleji ubral prostor, kde by si to VER a RAI mohli rozdat. VET o RAI určitě nevěděl, resp. netušil, že bude mít tak dobrý start a schová se za VER. VER na druhou stranu o RAI věděl, a viděl i VET. Mohl tak situaci zachránit ubráním plynu, ale vysvětlete někdo závodníkovi, že by občas za určité konstelace aut na trati v momentu maximální akcelerace při startu závodu měl ubrat plyn…
Ale první kontakt byl mezi RAI a VER, a když se mrknete kolik prostoru měl Kimi nalevo ke svodidlům, taky mohl nehodě zabránit. Rozdíl v rychlosti bezi RB a Ferrari byl tak velký, že nebylo vůbec potřeba měnit směr jízdy, RAI by VER předjel pohodlně i kdyby jel jen rovně.
Nakonec to z tohoto pohledu mohl zachránit právě Kimi, ale byl už o 2/3 délky vozu před VER.
Z toho mi vychází viník nehody Verstappen, ale opravdu se jedná jen o jakýsi „technický“ přístup k situaci (byl prostě nejvíc vzadu). Nikoho bych netrestal. Tohle je vůbec super nehoda na nějaký hlubší rozbor, doufám, že se dočkáme něčeho v příštím studiu 😉
No je jasne ze pricinou je Vettel, ktory cely cas isiel rovno dolava, jednoducho nepocital s tym ze kimi bude obiehat Maxa z lavej strany. Podla mna to bol pretekarsky incident akych sme uz videli vela ak boli 3ja jazdci vedla seba..trestat by som netrestal 🙂