Honda a pomalý nástup

Stefan Johansson připomíná, že ani před vítěznou érou v 80. letech Honda neprožívala vítězné začátky.

5 Štítky: Honda Stefan Johansson Zveřejněno 2. 08 2015 — Filip Fikejz

Švédský pilot připomíná, že ani před vítěznou érou v 80. letech Honda neprožívala vítězné začátky.

Účastník 79 velkých cen formule 1 Stefan Johansson v souvislosti se současnou výkonností motorů Honda vzpomíná, že ani v osmdesátých letech japonský výrobce nedominoval hned. Honda sice v letech 1988 až 1991 spolu s McLarenem získala čtyři tituly mistra světa v šampionátu jezdců i konstruktérů, ale cesta k těmto úspěchům byla trnitá.

„Všichni pořád mluví o zlaté éře spojení McLarenu a Hondy s Ayrtonem Sennou a Alainem Prostem. Lidé ale zapomínají, že toto spojení začalo, když už Honda měla za sebou pět let v F1, během kterých své motory vyvíjela,“ připomíná.

Právě Švéd si roku 1983 za volantem monopostu Spirit „užil“ tu dnes často opomíjenou éru motorů Honda. „Začátky nebyly procházka růžovým sadem. Vím to velmi dobře. Řídil jsem první auto, se kterým roku 1983 vstoupili do F1. Situace se moc nelišila od té současné,“ vybavuje si. „V té době jsem vtipkoval, že jsem přestal během týdne cvičit, protože už jsem natrénoval víc, než jsem pro závodní víkendy potřeboval. Motor odešel v každé jízdě a já musel běžet do boxů pro náhradní auto. Pak to samozřejmě dali do pořádku a nakonec dominovali.“

Honda na konci sezony 1983 začala spolupracovat také s Williamsem, se kterým se zásluhou Kekeho Rosberga dočkala roku 1984 v Dallasu první výhry ve své novodobé historii v F1.

Johansson, který během své kariéry v F1 získal dvanáct pódií, se ovšem s úspěchy Hondy vždy minul. Roku 1983 s vozem Spirit-Honda nezískal ani bod, dojel nejlépe sedmý v Nizozemsku, roku 1987 závodil za McLaren, ale před sezonou 1988, kdy začala spolupráce s Hondou a vítězná éra, byl nahrazen Ayrtonem Sennou.

 

Diskuse k článku

Napsat komentář