Andretti chce koupit podíl v týmu Sauber / Alfa Romeo
Bývalý pilot formule 1 a syn mistra světa Maria Andrettiho Michael se chce dostat do formule 1. Američan by rád odkoupil tým Alfa Romeo, respektive Sauber a pokud by šlo vše podle plánu, měl by dveře otevřené.
Jméno Andretti je velmi známé ve Spojených státech, kde je tým Andretti Autosport jedním z předních týmů závodů IndyCar. Značka má ale zastoupení i v dalších sportech jako formule E, Extreme E a v neposlední řadě také v australské závodní sérii Supercars.
Poslední dobou se ale o této značce mluví ve spojitosti se snahou dostat se do královny motorsportu. Samotná F1 by pravděpodobně americké jméno na startovním roštu ráda uvítala, díky rostoucímu zájmu o sport v zemi za velkou louží.
Příští rok se formule 1 do Ameriky vydá hned dvakrát, nejprve do Miami a poté do tradičního Texasu, kde se závodí od roku 2012. F1 by navíc ráda uvítala amerického jezdce, možným kandidátem je mladík Colton Herta, který pro Andrettiho závodí v IndyCar.
Spekuluje se, že z Andrettiho počátečního zájmu o tým se stala ambice odkoupit 80% podíl firmy Islero Investments, která mimo jiné vlastní společnost Sauber. Andretti by tak měl mít kontrolu nad závodními a inženýrskými procesy stáje.
Šéf týmu Alfa Romeo a generální ředitel Sauberu Fréderic Vasseur v pátek během Velké ceny Turecka nechtěl o spekulacích diskutovat. „Nemohu vám nic říct, upřímně to není v mé kompetenci,“ reagoval Vasseur na dotazy novinářů.
„Jsem generálním ředitelem a šéfem týmu, tyto diskuse se mnou nejsou nijak spojené. Nyní se o našem týmu vyskytlo mnoho teorií, ale na odpovědi se neptejte mě, zeptejte se našich akcionářů,“ dodal Vasseur.
Nově vytvořená společnost Andretti Acquisition Corporation byla považována za případného investora. V současnosti se ale spekuluje i o sponzorovi Coltona Herty, společnosti Gainbridge, to by pravděpodobně znamenalo Američanův příchod do F1.
Není jasné, jak velký, nebo zda vůbec nějaký by měl být Andrettiho dopad na titulárního sponzora Sauberu, Alfu Romeo. V roce 2021 tyto dvě strany prodloužily vzájemnou spolupráci, ale už teď existují klauzule, jak kontrakt předčasně ukončit.
Příští rok se k týmu připojí Valtteri Bottas, jeho týmový kolega je ale pořád neznámý. Mohl by zůstat aktuální pilot Alfy Antonio Giovinazzi, nebo by mohl přijít dobře financovaný Guanyu Zhou, popřípadě lídr šampionátu F2 Oscar Piastri.
Herta nedávno uzavřel s Andrettim novou víceletou smlouvu a jeho možný přestup z IndyCar do formule 1 by v takovém případě nebyl nereálný, zvlášť pokud by finance na odkup týmu z části zajistil Hertův sponzor. Rok 2022 je ale na převzetí Sauberu příliš brzy.
Investice do stávajícího týmu je nejrozumnějším řešením, jak se dnes dostat do formule 1 a Andretti si je toho velmi dobře vědom. Úplný nováček (zcela nový tým) musí na začátek složit kauci ve výši 200 milionů dolarů, investice do existujícího týmu ale tento poplatek nepožaduje.
Sauber je pro nové investory sám o sobě velmi atraktivní nabídkou. Tým je nezávislou organizací s velmi kvalitním zázemím, nedávno společnost vybudovala zcela nový simulátor a pyšní se také kvalitním větrným tunelem.
„Vstup do formule 1 nás už nějakou dobu velmi zajímá a v posledních letech jsme zkoumali řadu možností. Bohužel ale v tuto chvíli nejsou žádné zprávy, které bychom oznámili. Naší vášní je závodění na všech frontách a nikdy neříkej nikdy.
Pokud by se skutečně naskytla možnost vstoupit do F1, šli bychom do toho, to je jasné. V tuto chvíli ale žádná příležitost není a zaměřujeme se proto na další závodní série, ve kterých soutěžíme,“ uvedl Andrettiho tým.