Andrea Kimi Antonelli: Třetí nejmladší pilot v historii F1
Itálie bude mít tento rok po 16 letech svého zástupce v týmu ze špičky, bude jím nováček Andrea Kimi Antonelli.
Kimi Antonelli se narodil 25. dubna 2006 v Bologni. Pochází ze závodnické rodiny. Jeho otcem je bývalý pilot sportovních vozů Marco Antonelli.
Italova cesta napříč motoristickým světem odstartovala tradičně v motokárách, ve kterých dominoval. Od sezony 2014 až do sezony 2021 nasbíral celkem 15 prvenství. Už v roce 2019 se stal členem juniorské akademie Mercedesu. Vedle závodění v motokárách se v roce 2021 posadil poprvé do monopostů. Dva roky strávil ve formuli 4, ve které s Premou ovládl jak německou F4, tak i domácí italskou odnož.
V sezoně 2023 nastupoval v seriálech Formula Regional European Championship by Alpine a Formula Regional Middle East Championship. Přestože zpočátku nebyl se svým počínáním v evropském šampionátu spokojený a sám tvrdil, že mu chybí zkušenosti, tak v průběhu sezony našel formu z přechozích let a nakonec se stal mistrem v obou sériích. Kromě toho si vyzkoušel i sportovní vozy, když nastoupil do dvou podniků italského šampionátu GT, přičemž jeden závod vyhrál.
Mladíkovi další kroky už nebyly tak běžné, jelikož přeskočil formuli 3 a rovnou se dostal do “přestupné stanice” do královny motorsportu. Jakožto nováček podával skvělé výkony, byť s týmovým kolegou Oliverem Bearmanem neměli k dispozici zcela konkurenceschopné vozy. Na stupínek nejvyšší se postavil pouze dvakrát, a to ve sprintu ve Velké Británii a v hlavním závodě na Hugaroringu.
Přesto v něm Mercedes vidí vycházející hvězdu a rozhodl se pro riskantní krok – pro sezonu 2025 jej podepsal coby stálého jezdce. 17 letý závodník bude třetím nejmladším pilotem v historii F1.
Nestává se často, aby nováček dostal příležitost okamžitě v top týmu. Posledním “zelenáčem”, který byl vhozen do hluboké vody bez vyježdění se v nějaké horší stáji, byl před dvěma lety Oscar Piastri.
Přestože je to pouze čtyři roky od doby, kdy naposledy italskou vlajku reprezentoval ve voze Alfy Romeo Antonio Giovinazzi, tak dlouhých 16 let Itálie čekala, než se pilot jejich národnosti posadí do monopostu stáje ze špičky. Giancarlo Fisichella nahradil na posledních pět velkých cen sezony 2009 zraněného Felipe Massu. Ale žádných pozoruhodných výsledků nedosáhl. Co je ještě fousatější, je poslední jezdecký titul. Na ten Itálie čeká už 72 let!
Dokáže Antonelli navázat na rodáka Alberta Ascariho, který byl korunován podruhé šampionem v roce 1953?