Vysvětlení nových startů

Bude mít nové pravidlo kolem spojky před starty velkých cen výrazný nebo malý efekt?

Štítky: Pravidla Zveřejněno 19. 08 2015 — Tomáš Richtr

Velkým otazníkem je vliv nového omezení toho, jak se jezdci F1 připravuji na start do závodu, platné od GP Belgie. Dokonce sami odborníci F1 se v předpovědích velmi výrazně liší. Jedno je ale jisté: jezdci budou mít o něco více práce.

V čem vlastně hlavní kouzlo spočívá? Auto při startu do závodu pracuje vlastně samo. Spojka totiž zabere v takovém bodě, jaký je jí určen inženýrem a jezdcem přes nastavení na volantu. Tomuto nastavení se říká ‚bod záběru‘ – ‚bite point‘.

Také proto má volant dvě spojkové páčky. Jednu ‚klasickou‘ a druhou na záběr pro start do závodu. Závodník ji má stisknutou ze svého úhlu pohledu pevně, ale ona zabírá podle toho, jak je zrovna nastavena. Pilot těsně před startem závodu drží obě spojky. A když světla zhasnou, jednu z nich pustí. Zabírat začne ta druhá, které je velmi jemně nastavena pro konkrétní podmínky.

Podmínek, podle kterých se spojkový bod záběru nastavuje, je celá řada. Záleží na konkrétní váze auta, povrchu dráhy, směsi, teplotě a tlaku pneumatik, teplotě povrchu dráhy, vlhkosti vzduchu, a tak dále. Karbonové spojky F1 jsou velmi citlivé na změny teploty.

clutch2

Různé podmínky se ale mění, a to dokonce v době 30 minut před startem závodu. A v tom právě spočívá ona změna: zatímco doteď mohli jezdci na pokyn inženýra spojkový bod záběru nastavovat ještě vteřiny před startem v zaváděcím kole, počínaje GP Belgie už ne: po opuštění boxové uličky v období půl hodiny před startem je nastavování bodu záběru spojky zakázané. S ohledem na současná pravidla je tak jedinou možností, jak nastavit bod záběru spojky, nedělní výjezd z boxové uličky před velkou cenou.

Pokud bod záběru spojky (bite point) není nastaven správně, auto buď protočí kola nebo se monopost F1 bude rozjíždět velmi pomalu. Nebo bude prokluzovat spojka.

Ale zatímco někteří inženýři F1 předpovídají, že to průběh startu zcela jistě promíchá, technický ředitel Williamsu Pat Symonds nové pravidlo označil za „marginální změnu“ a dodal, že žádné velké rozdíly neočekává.

Posouzení situace bude o to složitější, že starty v Anglii a Maďarsku byly natolik promíchané, že připravily zajímavý průběh velkých cen. Opakování podobných scénářů pak bude obtížné přiřknout novému pravidlu nebo pouhému pokračování trendu.

Diskuse k článku

Napsat komentář