Téma: Těšíme se na nové vozy, v pozadí však zůstávají zajímavé změny ohledně pohonných jednotek

Formule 1 se připravuje na novou éru. V sezóně 2017 vstoupí v platnost přepracovaná pravidla týkající se aerodynamiky vozů, rozměrů pneumatik apod. Veřejnost se tak těší na zcela nové a agresivněji vyhlížející monoposty. Ve stínu však kvůli tomu zůstávají pohonné jednotky, i v jejich oblasti však nastanou zajímavé změny. Podstatným rozdílem proti předchozím ročníkům je…

1 Štítky: motory palivo Zveřejněno 28. 01 2017 — Pavel Fabry

Formule 1 se připravuje na novou éru. V sezóně 2017 vstoupí v platnost přepracovaná pravidla týkající se aerodynamiky vozů, rozměrů pneumatik apod. Veřejnost se tak těší na zcela nové a agresivněji vyhlížející monoposty. Ve stínu však kvůli tomu zůstávají pohonné jednotky, i v jejich oblasti však nastanou zajímavé změny.

Podstatným rozdílem proti předchozím ročníkům je kompletní zrušení systému vývojových žetonů. Ten do v aktuální éře přeplňovaných hybridních pohonných jednotek do značné míry blokoval změny v rozložení sil a pomáhal Mercedesu zůstat dominantním výrobcem ve formuli 1.

Přicházejí však nová omezení, například v otázce hmotnosti či použitých materiálů. Ta by měla jasněji definovat vývojový směr pohonných jednotek a zabránit výrobcům motorů používat příliš mnoho exotických a tím pádem drahých řešení.

Změny se týkají také paliva. Od letošní sezóny budou mít týmy povinnost nominovat pět vzorků na celou sezónu. Nebude tedy možné připravit pro každý víkend speciální palivo.

Žetony

Systém byl zaveden se záměrem zamezit přehnanému utrácení za vývoj pohonných jednotek a tím pádem i nárůstu jejich cen, což by nepříznivě ovlivňovalo ekonomickou situaci ve sportu. Jeho vedlejším účinkem však byly značně svázané ruce dodavatelů motorů, kteří měli jen velmi omezené možnosti upravit design, který přinesly do sezóny 2014.

Pro letošní ročník se týmy a FIA dohodly na odlišném přístupu. Omezení se budou týkat hmotnosti a limitních rozměrů. Například hmotnost MGU-K a MGU-H nesmí být nižší než 7 kg, resp. 4 kg. Píst spalovacího motoru musí vážit nejméně 300 g, ojnice též 300 g, kliková hřídel nesmí být lehčí než 5300 g.

Změny se budou týkat také hlavních ložisek klikové hřídele, omezen bude kompresní poměr (nesmí být vyšší než 18), tloušťka povlaků ze zlata, platiny, ruthenia, iridia a rhenia nesmí překročit 0,035 mm.

Znamená to tedy, že týmy budou ve svém vývoji omezeny spíše samotným designem než počtem komponent, které smějí během sezóny upravit. Navíc, každý jezdec bude mít k dispozici už pouze čtyři pohonné jednotky na sezónu. I to se promítne do frekvence představování nových dílů.

Palivo

Každý tým bude od roku 2017 muset nominovat pět vzorků paliva na celou sezónu. Pro každý závodní víkend z nich pak musí vybrat dva, které bude na daném okruhu používat. Dosud počet různých specifikací paliva nebyl omezen. Stáje by tak neměly mít tolik prostoru dělat z pohledu paliva příliš velké změny mezi kvalifikací a závodem, případně okruh od okruhu.

Předpokládá se, že nejvíce v tomto ohledu může ztratit Mercedes, který během současné éry hybridních turbomotorů navázal velmi úzký vztah se svým dodavatelem paliv a maziv, společností Petronas. Rozhodně však nebude jediným ovlivněným. Red Bull totiž nově přechází na Exxon/Mobil, McLaren na BP/Castrol. Stejný krok podnikl také Renault, který opouští dosavadního dodavatele, firmu Total.

Určitou výhodu v tomto směru by mohl mít Red Bull, který bude nyní schopen využívat bohatých zkušeností společnosti Mobil, která dosud úzce spolupracovala s McLarenem a jejími dodavateli motorů – Mercedesem a Hondou. Nicméně, BP se sice do formule 1 vrací po tříleté absenci, spolupráce s McLarenem, Renaultem a velmi pravděpodobně také týmem Toro Rosso může znamenat rychlý progres.

Kontrola kvality

Paliva a maziva mají zásadní význam na fungování pohonných jednotek formule 1. Jejich dodavatelé na každém okruhu stavějí své laboratoře, kde testují vzorky a posuzují, zda odpovídají pravidlům, jakou jsou schopny poskytnout výkonnost a zda neindikují případnou poruchu.

Na každé velké ceně čeká na týmy spousta práce. Už před začátkem jakýchkoliv jízd je třeba zkontrolovat, zda paliva a maziva nebyla při přepravě kontaminována a budou schopna projít technickou přejímkou a fungovat spolehlivě.

Palivo je zkoumáno prostřednictvím plynové chromatografie. Během každého víkendu je otestováno okolo čtyřiceti vzorků paliva. Testován je také olej. Například společnost Shell spolupracující s Ferrari využívá optickou spektroskopii s pomocí rotující kotoučové elektrody. Tato metoda je schopna na principu spektrálních čar vyzařovaných jednotlivými prvky či částečkami zjistit přítomnost nečistot, které by mohly vést až k selhání motoru či převodovky.

Vyšší rychlosti

Nové regule týkající se aerodynamiky přinesou rychlejší časy na kolo, zejména díky rychlejším průjezdům zatáčkami. To má svůj vliv na pohonné jednotky. V některých zatáčkách budou totiž podle odhadů FIA vozy schopné jet i o 40 km/h rychleji než dosud.

Hnací soustavy monopostů tak bude vystavena výrazně vyšším přetížením, což ovlivní jejich správnou funkčnost a spolehlivost. Nutnost vyvinout vyšší výkonnost pod vyšším zatížením povede i ke změnám složení paliv a maziv. Úspešnost ve snaze vyrovnat se s těmito nároky může rovněž vést k promíchání sil ve startovním poli.

Čtěte dále: Analýza: Bude se letos ve formuli 1 díky novým pravidlům více předjíždět?

Diskuse k článku

Napsat komentář