Analýza rychlosti: Mercedes vs. Ferrari
Televizní obrázek to nenabídne, ale při bližším pohledu na data a jejich prezentaci v grafu je možné krásně vidět, jak se různá auta chovají různě na různých specifikacích pneu. A srovnat výkon Ferrari a Mercedesu. Úseku od startu závodu po výměnu pneumatik, nebo od výměny pneumatik do cíle, se říká ‘stint’. V prvním stintu ti,…
Televizní obrázek to nenabídne, ale při bližším pohledu na data a jejich prezentaci v grafu je možné krásně vidět, jak se různá auta chovají různě na různých specifikacích pneu. A srovnat výkon Ferrari a Mercedesu.
Úseku od startu závodu po výměnu pneumatik, nebo od výměny pneumatik do cíle, se říká ‘stint’. V prvním stintu ti, kteří se dostali do třetí části kvalifikace, startují na stejných pneumatikách, se kterými zajeli nejrychlejší čas v té prostřední (Q2). Je to přirozeně ta měkčí sada.
Důležitý je vývoj výkonu pneumatik po délce tohoto stintu: degradace. Jak se pneumatika postupně opotřebovává, časy na kolo začnou klesat (nezapomenout je ale nutné na klesající množství paliva a tím pádem také váhu vozu během závodu). Pokud bychom se podívali na časy Lewise Hamiltona a Sebastiana Vettela během Velké ceny Itálie 2015, z obou jejich stintů (závod se vyznačoval strategií jediného pitstopu), lze pak vykreslit jakousi střední hodnotu – oranžová čára – jak to provedli kolegové z portálu Readmotorsport. Čím je oranžová v grafu výše, tím je korigovaný čas na kolo pomalejší.
Sérií korekcí, které berou v úvahu například zmíněné množství paliva, lze pak srovnat vývoj degradace pneumatik na Hamiltonově a Vettelově voze v obou stintech (Option – měkčí sada, Prime – tvrdší sada):
Z tohoto srovnání lze vyčíst zajímavou informaci: měkké sady degradují rychleji Vettelovi než Hamiltonovi, ale u tvrdší sady je to obráceně. Že je Ferrari dobré na tvrdší sadě gum než soupeři je fenomén, kterého jsme byli svědky během sezony už několikrát. Bohužel pro zastánce napinavého rozložení sil napříč startovním polem je nutné říci, že Hamilton ve druhé půlce závodu často nejede na 100 % a dokázal by zrychlit, kdyby potřeboval, což na Monze nakonec také ukázal.
Potvrzuje to, že výkonnostní náskok Mercedesu je po nasazeních nových motorů Ferrari a Mercedes stále velký. Pokud by se ale v kvalifikaci nebo na startu dostaly ferrari před mercedesy, s ohledem na dané srovnání by to byl boj daleko vyrovnanější, jak jsme si potvrdili na Silverstonu či Hungaroringu. Nezbývá tedy nic jiného, než přidat v kvalifikacích, aby se Ferrari nemuselo spoléhat na štěstí během startů. Štěstí, které se naopak vůči Räikkönenovi otočilo zády.
Monza je na pohonné jednotky velmi náročná, a tak už nadcházející Singapur napoví, jestli charakteristika okruhu může do rozložení sil mezi týmy promluvit výrazněji.
Diskuse k článku