Analýza: Proč se Ricciardo letos se svým mclarenem tolik trápí?

Lando Norris získal v letošní sezoně už dvoje stupně vítězů, ale jeho týmový kolega Daniel Ricciardo stále zaostává. Záblesky rychlosti má, ale monopost britské stáje mu jednoduše nevyhovuje.

Štítky: Daniel Ricciardo Lando Norris McLaren Zveřejněno 4. 06 2021 — Jiří Košta

Jedním z nejvíce diskutovaných problémů letošní sezony jsou výkony Daniela Ricciarda. Minulý závodní víkend v Monaku vypadl Australan už ve druhé části kvalifikace, přičemž ho kolega Lando Norris porazil o více než půl vteřiny. Co se tedy děje?

Problémem pro Ricciarda může být to, jakým způsobem brzdí a najíždí do zatáček. McLaren má hodně atypické chování letošního monopostu, což je něco, co v kombinaci s pneumatikami Pirelli dělá závodníkovi problém. U závodních gum italského výrobce není úplně vhodné brzdit a přitom zatáčet.

To ale Norrisovi nevadí. Od doby, kdy závodil ve formuli 3, dokázal využívat rotaci kol a pneumatik ve svůj prospěch, zároveň rozložil váhu auta tak, aby se mu lépe zatáčelo. Ve formuli 1 se McLarenu podařilo najít takové okno pro správné pracování s pneumatikami taktéž. Jedná se ovšem o úplně jiný styl ovládání a řízení, což překvapilo při příchodu z Renaultu i Carlose Sainze. Španěl byl zaskočený tím, jak je vůz odlišný, proto se také první závody sezony 2019 hledal. Nicméně později, jak víme, dokázal syn šampiona rally, získat stupně vítězů v GP Brazílie.

„Z toho co jsem zatím viděl, tak Daniel potřebuje auto, které mu naprosto vyhovuje. Pravděpodobně ještě více, než Carlos. Carlos dokázal jezdit dobře i s vozem, který zrovna neměl rychlost,” prozradil Norris.

„Daniel je velmi, velmi rychlý, když má auto postavené kolem sebe a když vše funguje. Ale jakmile nastane několik problémů, myslím, že stejně jako většina jezdců, ztratí potřebné sebevědomí, a bojuje s tím.”

Ricciardo musí také počítat s tím, že je vůz postavený kolem Norrise, který je u McLarenu už třetí sezonu. Problémem tak pravděpodobně nejsou rychlé a táhlé zatáčky, ale něco, čím se přenáší váha vozu do zatáček. Australan automaticky dělá něco, na co ale není vůz McLarenu stavěný.

Jak sám pilot říkal po Monaku: „Momentálně mi auto nevyhovuje. Je tu charakteristika vozu, jenž je trochu zvláštní. Je tu okno, ve kterém se můžete pohybovat, a je to dobré, ale momentálně je to pouze hodně malé okno, kde se snadno dělají chyby, nebo se případně stane něco, na co já nedokážu reagovat. Je to nevyzpytatelné.”

Není to jen jednoduchá věc – zabrzdění do zatáčky a následné uvolnění brzd, jakmile se dostane závodník do vnitřku zatáčky. Je to stále hodně o tom, jak rychle dokáže jezdec přejít z brzy na plyn. Ricciardovi to ale dělá problém, protože při nesprávné manipulaci se může jeho McLaren roztočit nebo skončit v bariéře. Vítěz Monaka ze sezony 2018 se tak stále musí přizpůsobovat a pokud se mu rychle nepodaří pochopit fungování letošního monopostu, může letošní rok 2021 odepsat.

Audi představuje sestavu na elektrický Dakar: Ekström, Peterhansel a Sainz