Analýza: Proč se Mercedes trápil a Aston Martin naopak?

Je neobvyklé, že dva závody, kde Mercedes špatně bojoval se zahříváním pneumatik - Monako a Ázerbájdžán - jsou stejné závody, na kterých nejlépe fungoval Aston Martin, který má inspiraci ve voze Mercedesu, a navíc stejné pohonné ústrojí.

Štítky: Aston Martin Mercedes Sebastian Vettel Zveřejněno 16. 06 2021 — Jiří Košta

I když není pochyb o tom, že Mercedes je mnohem rychlejší monopost (dosud se kvalifikoval v průměru o 0,944 s rychleji než Aston Martin), dokázal se během závodu Aston Martin chovat lépe, než vůz sedminásobných mistrů světa.

Velkou součástí Vettelových dobrých výsledků v Monaku i Baku byla jeho schopnost zajet dlouhý první stint a stále mít pneumatiky v dostatečně dobrém stavu, aby tak mohl vytvořit náskok na vozy, které už stavěly v boxech. Už historicky byla Force Indie (předchůdce Astonu Martin) lepší, co se týče opotřebovávání pneumatik.

Již v roce 2014 chválil technický ředitel týmu Andy Green jeho skupinu, která se stará o pneumatiky a řekl: „V oblasti modelování pneumatik a simulátorů neexistují více než čtyři lidé – to je CFD i fyzické modelování pneumatik. Je to malý počet lidí, ale mají obrovský dopad na to, co děláme. Mezi nimi jsou lidé, kteří mají velké zkušenosti s pneumatikami a my bereme jejich rady a jejich vazbu velmi vážně.”

Skupina se od té doby rozšířila, ale stále zahrnuje stejné klíčové lidi, včetně alespoň jednoho bývalého inženýra společnosti Bridgestone. Je to důvod rozdílu v používání pneumatik mezi těmito dvěma vozy, znalosti chování za určitých podmínek a kontinuita procesu.

Ačkoli každý tým může individuálně vědět neuvěřitelně podrobně, jak funguje jeho vlastní auto, ne vždy ví proč. Z GPS také může vidět spoustu podrobností o tom, jak je na tom jeho vlastní monopost ve srovnání se soupeři, co se týče jednotlivých segmentů.

Všechno ale také může být dáno nastavením mapy motoru, kterou si Aston Martin pravděpodobně dělá jinou, než Mercedes. To samé může být i v nastavení vozu, případně jezdeckém stylu Sebastiana Vettela v porovnání s Lewisem Hamiltonem.

Takže otázkou je, co se skrývá za úspěchem Astonu Martin v posledních dvou závodech. Jednou věcí je výkonnost vozu, ale další je i jezdecký um. Pro porovnání si můžeme vzít Sergia Péreze, který loni závodil pro Racing Point (dnešní Aston Martin), ale aktuálně je pilotem Red Bullu.

Sezona 2020 Red Bullu a nejlepší čas v kvalifikaci: 1m20.526s
Sezona 2020 Racing Pointu a nejlepší čas v kvalifikaci: 1m20.945s
Rozdíl: 0.419s
Rozdíl v sezoně 2021 po šesti závodech mezi Verstappenem a Pérezem ve stejném voze: 0.431s

Ukázková čísla je samozřejmě potřeba brát s nadhledem, ale kdyby hypoteticky jezdil Max Verstappen vloni za Racing Point a Sergio Pérez v Red Bullu, je možné, že by byl loňský Racing Point rychlejším autem než Red Bull, a to jen díky pilotovi. Nebudeme sice znát nikdy úplnou pravdu, ale podobná úvaha může stát za dobrými výkony Aston Martinu ve srování s Mercedesem v posledních dvou velkých cenách.

Renault a Nissan usilovně pracují na zvýšení kapacity baterií