Analýza: Proč se FIA rozhodla změnit názor na trestné body pro Hamiltona

Vlnu vášní vyvolaly údajné prohřešky Lewise Hamiltona před startem GP Ruska a reakce sportovních komisařů na ně. Co přesně se stalo a proč FIA nakonec své rozhodnutí musela upravit?

Štítky: FIA Lewis Hamilton Zveřejněno 27. 09 2020 — Tomáš Richtr

Vše začalo dlouho před startem velké ceny v Soči. Při výjezdu z boxů si Lewis Hamilton chtěl vyzkoušet start. Děje se tak v průběhu celého víkendu. Místo pro to určené je dáno instrukcemi ředitele závodu: „vpravo za světly na konci boxové uličky“. Jenomže právě tím, že si na takto určeném místě zkouší piloti start celý víkend, po čase je povrch pogumovaný. A nereflektuje stejnou úroveň přilnavosti povrchu dráhy, jako na samotné pozici startovního slotu v prostoru startu a cíle.

Právě proto požádal Lewis Hamilton svůj tým, jestli si může start vyzkoušet o něco dále. Odpovědí mu bylo, že ano, ale že musí dát prostor autům za sebou.

Amazon nakoupí 1800 plně elektrických dodávek Mercedes pro doručování

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený FORMULA 1® (@f1), Zář 27, 2020 v 6:41 PDT

Lewis Hamilton ale odjel hodně daleko, vlastně až na konec zdi, která ohraničuje závodní dráhu od boxové komunikace. Dokonce až za ni.

Učinil tak dokonce dvakrát. První pokusný start Mercedes neviděl. Když ale spatřil ten druhý, bylo stratégům týmu jasné, že asi bude problém s komisaři, protože i samotný tým překvapilo, jak moc daleko Hamilton start zkoušel.

Místo, kde je možné zkoušet starty, je popsáno v instrukcích ředitele závodu před každou velkou cenou. Kvůli zřejmému porušení takových instrukcí dostal Hamilton časový trest v souhrnu 10 sekund, který si také odpykal.

Ale komisaři mu udělili také dva trestné body. Systém trestných bodů funguje prakticky stejně jako pro české řidiče. Pilot nasbírá dvanáct bodů a dostane zákaz startu v další velké ceně. Oba systémy – bodový systém pro české řidiče a pro piloty F1 – mají jedno společné: je jim vyčítáno, že se jedná o dvojnásobné trestání. Nakonec: Hamilton dostal časový trest a k tomu dva trestné body které jej přiblížily zákazu startu.

Po závodě se potkali Lewis Hamilton a sportovní komisaři GP Ruska a následně došlo k neobvyklému kroku: komisaři zrušili rozhodnutí o udělení trestných bodů do rejstříku. Aby nedošlo k nedorozumění: změna rozhodnutí se týká jen udělení trestných bodů. Časová penalizace, kterou si Hamilton odpykal za prohřešek, který není zpochybněn, zůstala v platnosti.

Místo trestných bodů pro Hamiltona dostal Mercedes pokutu 25 tisíc eur.  Tedy 680 tisíc korun. FIA usoudila, že tým schválil Hamiltonovy kroky. Sportovním komisařům tak přišlo správné, že Hamilton nedostane trestné body, ale že podíl viny ze strany týmů hrál svou roli. A proto se rozhodla k úpravě rozhodnutí: vymazat Hamiltonovy trestné body a místo toho udělit týmu pokutu. Což nemá vliv na to, že Hamilton si za svůj prohřešek nesprávné startovní přípravy odpykal časový trest.

Nakonec tím získal podle názoru ředitele závodu Michaela Masiho sportovní výhodu: Hamilton si zkoušel start jinde, než jak nařizují pravidla. Na místě dráhy, které je svým povrchem blíž tomu, co Hamiltona čekalo na startu, protože místo určené ke zkoušce startů už bylo „hodně pogumované“.

Získaná výhoda mimo rámec pravidel je penalizována. Proto trest pro pilota. K prohřešku došlo s přispěním týmu. Proto pokuta pro tým. Ale Hamilton do nikoho nenaboural ani si nepočínal nebezpečně. Proto žádné trestné body.