Analýza: Příčiny selhání pneumatik na Silverstonu. Kvjat je také obětí

Co stálo za defekty pneumatik v závěru GP Velké Británie? Pirelli zveřejnilo výsledky vyšetřování defektů, které ke konci závodu potkaly Carlose Sainze a jezdce Mercedesu. Skupinu nešťastníků rozšířil Daniil Kvjat z týmu AlphaTauri, za jehož nehodu mohla také pneumatika.

Štítky: Pirelli Pneumatiky Zveřejněno 5. 08 2020 — Petr Čermák

Většina jezdců zastavila během druhé safety car fáze v boxech pro nejtvrdší směs pneumatik. Všichni tři jezdci, které defekt během závodu potkal, měli pneumatiky ke konci závodu vysoce opotřebované.

Valtteri Bottas byl prvním jezdcem, kterému pneumatika bouchla. Po celou dobu závodu se držel v těsné blízkosti za vedoucím Lewisem Hamiltonem. Na pilu tlačil i v tu dobu na pátém místě jedoucí Carlos Sainz, který dostal defekt v nájezdu do zatáčky Maggots. Hamiltonově defektu nepředcházelo žádné výrazné opotřebení, přesto k němu v polovině posledního kola došlo.

První berlínský závod formule E vyhrál da Costa

Pirelli uvedlo, že jedním z klíčových faktorů vedoucích k defektům bylo meziroční zrychlení monopostů. Letošní pole position byla o 1,2 sekundy rychlejší než vloni, s lehkým vozem pak jezdci musí dokroužit několik posledních kol.

Kimimu Räikkönenovi bouchlo v průběhu závodu přední křídlo a jeho úlomky zůstaly ležet na závodní trati. Pirelli se ale o nečistotách na trati vůbec nezmiňuje, lze tedy předpokládat, že to za defekty stát nebude.

„Klíčovým faktorem jednotlivých defektů byl extrémně dlouhý druhý stint. Druhá safety car fáze přiblížila plánovaný pitstop a výrazně prodloužila poslední stint na nějakých 40 kol. To je více než tři čtvrtě závodní délky na jedné z nejnáročnějších tratí v kalendáři.“

„V kombinaci s tím se výrazně zvýšila rychlost letošních monopostů, což vedlo k tomu, že byla poslední kola závodu obzvláště obtížná. Jednalo se o jeden z následků vysokých sil, které na pneumatiky nejrychlejších monopostů v historii působí.“

Ve všech případech došlo k defektu na levé přední pneumatice. Ta je dlouhodobě vnímána jako nejzatěžovanější pneumatika na okruhu Silverstone. Pro britskou GP využívalo Pirelli směsi C1 až C3, během GP 70. výročí F1, která se na Silverstonu koná o tomto víkendu, pak bude nejtvrdší směsí C2.

Aby Pirelli zamezilo dalším potenciálním defektům, navýší tentokrát povolený tlak v pneumatikách. Během GP Velké Británie byla přední kola nafouklá na 25 psi a zadní na 21 psi. Pro druhý závod se tlak předních kol zvýší o 2 psi a zadních o 1 psi.

Pirelli kromě tří defektů z konce závodu prošetřilo také nehodu Daniila Kvjata. Rusova stíhací jízda skončila ošklivou nehodou poté, co v rychlé sekci Maggots/Becketts ztratil kontrolu nad vozem. Jak se ale později ukázalo, Kvjat za svou nehodu nejspíš vůbec nemohl…

Daniil Kvjat startoval až z 19. místa, po několika kolech se ale pohyboval blízko bodované desítky. Při stíhací jízdě se mu v sekci Maggots/Becketts utrhl vůz a prudce narazil do bariéry. Kvjat se ihned po nehodě omlouval, vinu za nehodu však s největší pravděpodobností nenese.

Pirelli po závodě oznámilo, že za Kvjatovu nehodu pravděpodobně mohl pomalý defekt. Šéf sportovního oddělení Pirelli Mario Isola ale nepřirovnává Rusův incident ke zbylým třem defektům ze závěrečné fáze závodu.

„Kvjatova situace se od ostatních liší, jednalo se pravděpodobně o pomalý defekt. Musíme pneumatiku blíže prozkoumat, takže putuje do Milána, jelikož jsme zatím na pravou příčinu nepřišli,“ oznámil Isola.

„Nejspíš se nejednalo přímo o pneumatiku, mohlo jít o pomalý defekt, což je asi nejpravděpodobnější scénář. Chceme si však být stoprocentně jistí, proto pneumatiku podrobíme širší analýze v Miláně.“

Pneumatika je po nehodě v dezolátním stavu. Z videozáznamu Pirelli zjistilo, že z pneumatiky ucházel před incidentem vzduch. Pokud jezdec najel na nějaké nečistoty, nejednalo se o výrobní vadu a výrobce pneumatik nenese za nehodu odpovědnost.

„Pneumatika je ve špatném stavu, ale díky našim laboratořím budeme schopni provést mnohem přesnější analýzu. Jsem si jistý, že na příčinu přijdeme. Pneumatika praskla, ale někdy je vadný ráfek. Když je poškozen ráfek, ztratíte vzduch a vypadá to jako selhání pneumatiky, ale není tomu tak.“

Pirelli využilo pro první závod na Silverstonu tři nejtvrdší směsi pneumatik C1 až C3. O víkendu se zde koná druhý závod, GP 70. výročí F1, pro který si Pirelli připravilo měkčí varianty pneumatik C2 až C4. Ani po třech defektech a jednom pravděpodobně pomalém defektu Pirelli svou volbu nezmění.

Aby se zamezilo obdobným incidentům, zvýší Pirelli tlak v pneumatikách. Z původních 25 psi na předních kolech navýšilo na 27 psi, u zadních z 21 psi na 22. Podle Isoly by se defekty opakovat neměly, měkčí pneumatiky povedou týmy k volbě dvou zastávek v boxech.

„Když vezmu v potaz, že se střední směs pneumatik stane tento víkend tvrdou směsí, bude to pro jezdce těžké. Romain Grosjean odjel na střední směsi 36 kol, ale jeho pneumatiky byly K.O. Nevěřím, že bychom byli svědky delších než 30kolových stintů,“ myslí si Isola.

Pirelli zároveň zrušilo test experimentální sady pneumatik ve druhém tréninku. Jezdci místo toho dostanou více času na přípravu se současnou specifikací. Krátký blok, ve kterém jezdci testují nové specifikace pneumatik, se do druhého tréninku vrátí už o týden později během GP Španělska.