Analýza pátečních tréninků ze Silverstonu
Zahajovací den dvou velkých cen na britském okruhu Silverstone byl velmi vzrušující. Celá komunita fanoušků F1 čekala na to, zda to bude skutečně Nico Hülkenberg, kdo nahradí koronavirem vyšachovaného Sergia Péreze. Max Verstappen a Romain Grosjean si přes rádio vjeli do vlasů a Alex Albon tvrdě boural. Antonio Giovinazzi dostal napomenutí. A ani jeden z tréninků nevyhrál Mercedes!
Nadšení mezi fanoušky z návratu Nika Hülkenberga do kokpitu F1 bylo hmatatelné. Hülkenberg se rozhodl vrátit z Německa, kde se chystal na jízdu ve voze GT4, poté, co mu zavolal šéf týmu Racing Point Otmar Szafnauer s dotazem, zda nechce naskočit do vozu formule 1. Hülkenberg neváhal, vzal to přes Kolín nad Rýnem, kde si vzal důležité věci a ještě ten den večer přistál v britském Birminghamu, do dvou po půlnoci s týmem připravoval sedačku a v pátek ráno v osm už trénoval na simulátoru F1. Do paddocku byl vpuštěn po deklaraci negativního testu patnáct minut před začátkem úvodního tréninku.
Úžasný příběh s ohledem na objem aktivit, které se na všech frontách odehrávaly – dokládající mimořádnost světa formule 1.
V kvalifikační přípravě byl Hülkenberg ve srovnání s týmovým kolegou Lancem Strollem pomalejší, což se dá chápat s ohledem na to, že do kokpitu F1 usedl poprvé po 9 měsících. Ale v závodní režimu si byli celkem rovní. Dá se tušit, že kvalifikace bude pro Hülkenberga velkou výzvou, ale v závodě by se mohla projevit jeho zkušenost a talent.
Ve druhém tréninku zajel Alex Albon z týmu Red Bull druhý nejrychlejší čas, ale tvrdě boural do svodidel v zatáčce Stowe. Okruh Silverstone leží na otevřeném prostoru a vítr často hraje svou roli. To je strašákem všech pilotů kvůli možnému nepředvídatelnému chování formule. To a vysoké teploty (vzduch 34°C a trať 50°C) stojí za potížemi jezdců Mercedesu, kteří se těší na lepší podmínky ve zbytku víkendu. Mělo by být přibližně o deset stupňů chladněji.
Pilot Alfy Romeo Antonio Giovinazzi dostal smyk tak dlouhý, že se mu doslova rozpadly pneumatiky. Tím, že se s takovým autem snažil dostat do boxů, rozzlobil sportovní komisaře, kteří mu udělili formální napomenutí.
Ferrari se trápí. V režimu závodní rychlosti má “velké problémy” poté, co podle Charlese Leclerca zvolil tým agresivní cestu v aerodynamickém nastavení. Zvolená úroveň přítlaku je dobrá pro kvalifikaci, ale pro těžké auto na začátku závodu nikoli. “Je hrozně těžké neudělat chybu,” mudruje Leclerc. Vettel navíc vynechal první trénink kvůli problémům na intercooleru turba.
Výsledky 1. tréninku
Poř. | Pilot | Tým/Motor | Čas | Odstup | Kol |
1 | Max Verstappen | Red Bull/Honda | 1’27.422 | 27 | |
2 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1’27.896 | 0.474 | 27 |
3 | Lance Stroll | Racing Point/Mercedes | 1’28.004 | 0.582 | 22 |
4 | Alexander Albon | Red Bull/Honda | 1’28.129 | 0.707 | 24 |
5 | Charles Leclerc | Ferrari | 1’28.221 | 0.799 | 22 |
6 | Valtteri Bottas | Mercedes | 1’28.519 | 1.097 | 29 |
7 | Esteban Ocon | Renault | 1’28.559 | 1.137 | 26 |
8 | Daniel Ricciardo | Renault | 1’28.575 | 1.153 | 22 |
9 | Nico Hülkenberg | Racing Point/Mercedes | 1’28.592 | 1.170 | 23 |
10 | Daniil Kvyat | AlphaTauri/Honda | 1’28.868 | 1.446 | 21 |
11 | Pierre Gasly | AlphaTauri/Honda | 1’28.909 | 1.487 | 24 |
12 | Carlos Sainz Jr. | McLaren/Renault | 1’28.988 | 1.566 | 24 |
13 | Lando Norris | McLaren/Renault | 1’28.990 | 1.568 | 22 |
14 | Kevin Magnussen | Haas/Ferrari | 1’29.532 | 2.110 | 23 |
15 | Romain Grosjean | Haas/Ferrari | 1’29.576 | 2.154 | 25 |
16 | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo/Ferrari | 1’29.746 | 2.324 | 24 |
17 | George Russell | Williams/Mercedes | 1’29.899 | 2.477 | 23 |
18 | A.Giovinazzi | Alfa Romeo/Ferrari | 1’29.925 | 2.503 | 17 |
19 | Nicholas Latifi | Williams/Mercedes | 1’30.703 | 3.281 | 20 |
20 | Sebastian Vettel | Ferrari | – | – | 2 |
Výsledky 2. tréninku
Poř. | Pilot | Tým/Motor | Čas | Odstup | Kol |
1 | Lance Stroll | Racing Point/Mercedes | 1’27.274 | 29 | |
2 | Alexander Albon | Red Bull/Honda | 1’27.364 | 0.090 | 13 |
3 | Valtteri Bottas | Mercedes | 1’27.431 | 0.157 | 30 |
4 | Charles Leclerc | Ferrari | 1’27.570 | 0.296 | 30 |
5 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1’27.581 | 0.307 | 27 |
6 | Carlos Sainz Jr. | McLaren/Renault | 1’27.820 | 0.546 | 35 |
7 | Nico Hülkenberg | Racing Point/Mercedes | 1’27.910 | 0.636 | 28 |
8 | Pierre Gasly | AlphaTauri/Honda | 1’27.997 | 0.723 | 31 |
9 | Daniel Ricciardo | Renault | 1’28.112 | 0.838 | 30 |
10 | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo/Ferrari | 1’28.159 | 0.885 | 35 |
11 | Lando Norris | McLaren/Renault | 1’28.169 | 0.895 | 26 |
12 | Esteban Ocon | Renault | 1’28.219 | 0.945 | 35 |
13 | A.Giovinazzi | Alfa Romeo/Ferrari | 1’28.256 | 0.982 | 31 |
14 | Max Verstappen | Red Bull/Honda | 1’28.390 | 1.116 | 23 |
15 | Daniil Kvyat | AlphaTauri/Honda | 1’28.426 | 1.152 | 29 |
16 | Romain Grosjean | Haas/Ferrari | 1’28.564 | 1.290 | 27 |
17 | George Russell | Williams/Mercedes | 1’28.771 | 1.497 | 26 |
18 | Sebastian Vettel | Ferrari | 1’28.860 | 1.586 | 23 |
19 | Kevin Magnussen | Haas/Ferrari | 1’28.898 | 1.624 | 27 |
20 | Nicholas Latifi | Williams/Mercedes | 1’29.958 | 2.684 | 35 |
Takže jak je na tom Mercedes, jehož páteční výsledky vzbuzují naděje řady milovníků změn? Už i šéf týmu AlphaTauri Franz Tost si přeje, aby alespoň Max Verstappen potrápil jezdce Mercedesu, protože podle něj “lidé potřebují bitvy a předjíždění”.
Už bylo zmíněno, že páteční teploty byly vysoké. To má vliv na fungování nejtvrdších pneumatik C1 (tvrdá), C2 (střední) a C3 (měkká), které Pirelli na okruh přivezlo. (Mimochodem, příští týden to bude kombinace C2-C3-C4.) Na měkké C3 sadě se jen Racing Point pokusil o nějaké jízdy na delší vzdálenost. Úmysl kvalifikovat se pro start závodu na střední žluté C2 sadě je u Mercedesu zřejmý. Je nutné vzít v úvahu téměř sekundový rozdíl mezi střední a měkkou sadou pneumatik (měkkou Mercedes v kvalifikační simulaci nevyzkoušel) a hned je jasné, že tak špatně na tom Mercedes v Británii není!
Red Bull bleskurychle aplikuje nápravná opatření jako výsledek poznatků z problematického závodu na Hungaroringu před 14 dny. Továrna Red Bullu zabojovala a vyrobila díly, které jsou přímým důsledkem těchto poznatků. Red Bull poznává novou filozofii aerodynamiky přední části auta, pro kterou se rozhodl, a která lidově řečeno “zlobí”, protože se kvůli ní auto chová nepředvídatelně.
Střední sada pneu (C2 – žlutá) se jeví jako nejvýhodnější pro závod.
Závodní tempo – žlutá střední sada pneu
1 Mercedes (Bottas), 1m31.820s
2 Red Bull (Verstappen), 1m31.835s
3 McLaren (Sainz), 1m32.425s
4 AlphaTauri (Gasly), 1m32.850s
5 Haas (Grosjean), 1m33.293s
6 Ferrari (Leclerc), 1m33.297s
7 Alfa Romeo (Giovinazzi), 1m33.575s
8 Williams (Latifi), 1m34.109s
Závodní tempo – bílá tvrdá sada pneu
1 Mercedes (Hamilton), 1m32.176s
2 Renault (Ocon), 1m32.872s
3 Racing Point (Stroll), 1m32.725s
4 Williams (Russell), 1m33.351s
5 AlphaTauri (Kvyat), 1m33.579s
6 Haas (Magnussen), 1m34.448s
Jinými slovy: Mercedes jednoznačným favoritem pro kvalifikaci. Red Bull Maxe Verstappena to pak z horší pozice na startu bude mít těžší navzdory tomu, že jeho závodní tempo vypadá jako srovnatelné s Mercedesem.