Analýza pátečních tréninků ze Silverstonu

Zahajovací den dvou velkých cen na britském okruhu Silverstone byl velmi vzrušující. Celá komunita fanoušků F1 čekala na to, zda to bude skutečně Nico Hülkenberg, kdo nahradí koronavirem vyšachovaného Sergia Péreze. Max Verstappen a Romain Grosjean si přes rádio vjeli do vlasů a Alex Albon tvrdě boural. Antonio Giovinazzi dostal napomenutí. A ani jeden z tréninků nevyhrál Mercedes!

Štítky: GP Velké Británie Zveřejněno 31. 07 2020 — Tomáš Richtr

Nadšení mezi fanoušky z návratu Nika Hülkenberga do kokpitu F1 bylo hmatatelné. Hülkenberg se rozhodl vrátit z Německa, kde se chystal na jízdu ve voze GT4, poté, co mu zavolal šéf týmu Racing Point Otmar Szafnauer s dotazem, zda nechce naskočit do vozu formule 1. Hülkenberg neváhal, vzal to přes Kolín nad Rýnem, kde si vzal důležité věci a ještě ten den večer přistál v britském Birminghamu, do dvou po půlnoci s týmem připravoval sedačku a v pátek ráno v osm už trénoval na simulátoru F1. Do paddocku byl vpuštěn po deklaraci negativního testu patnáct minut před začátkem úvodního tréninku.

Úžasný příběh s ohledem na objem aktivit, které se na všech frontách odehrávaly – dokládající mimořádnost světa formule 1.

V kvalifikační přípravě byl Hülkenberg ve srovnání s týmovým kolegou Lancem Strollem pomalejší, což se dá chápat s ohledem na to, že do kokpitu F1 usedl poprvé po 9 měsících. Ale v závodní režimu si byli celkem rovní. Dá se tušit, že kvalifikace bude pro Hülkenberga velkou výzvou, ale v závodě by se mohla projevit jeho zkušenost a talent.

Ve druhém tréninku zajel Alex Albon z týmu Red Bull druhý nejrychlejší čas, ale tvrdě boural do svodidel v zatáčce Stowe. Okruh Silverstone leží na otevřeném prostoru a vítr často hraje svou roli. To je strašákem všech pilotů kvůli možnému nepředvídatelnému chování formule. To a vysoké teploty (vzduch 34°C a trať 50°C) stojí za potížemi jezdců Mercedesu, kteří se těší na lepší podmínky ve zbytku víkendu. Mělo by být přibližně o deset stupňů chladněji.

Pilot Alfy Romeo Antonio Giovinazzi dostal smyk tak dlouhý, že se mu doslova rozpadly pneumatiky. Tím, že se s takovým autem snažil dostat do boxů, rozzlobil sportovní komisaře, kteří mu udělili formální napomenutí.

Ferrari se trápí. V režimu závodní rychlosti má „velké problémy“ poté, co podle Charlese Leclerca zvolil tým agresivní cestu v aerodynamickém nastavení. Zvolená úroveň přítlaku je dobrá pro kvalifikaci, ale pro těžké auto na začátku závodu nikoli. „Je hrozně těžké neudělat chybu,“ mudruje Leclerc. Vettel navíc vynechal první trénink kvůli problémům na intercooleru turba.

Výsledky 1. tréninku

Poř. Pilot Tým/Motor Čas Odstup Kol
1 Max Verstappen Red Bull/Honda 1’27.422 27
2 Lewis Hamilton Mercedes 1’27.896 0.474 27
3 Lance Stroll Racing Point/Mercedes 1’28.004 0.582 22
4 Alexander Albon Red Bull/Honda 1’28.129 0.707 24
5 Charles Leclerc Ferrari 1’28.221 0.799 22
6 Valtteri Bottas Mercedes 1’28.519 1.097 29
7 Esteban Ocon Renault 1’28.559 1.137 26
8 Daniel Ricciardo Renault 1’28.575 1.153 22
9 Nico Hülkenberg Racing Point/Mercedes 1’28.592 1.170 23
10 Daniil Kvyat AlphaTauri/Honda 1’28.868 1.446 21
11 Pierre Gasly AlphaTauri/Honda 1’28.909 1.487 24
12 Carlos Sainz Jr. McLaren/Renault 1’28.988 1.566 24
13 Lando Norris McLaren/Renault 1’28.990 1.568 22
14 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1’29.532 2.110 23
15 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1’29.576 2.154 25
16 Kimi Räikkönen Alfa Romeo/Ferrari 1’29.746 2.324 24
17 George Russell Williams/Mercedes 1’29.899 2.477 23
18 A.Giovinazzi Alfa Romeo/Ferrari 1’29.925 2.503 17
19 Nicholas Latifi Williams/Mercedes 1’30.703 3.281 20
20 Sebastian Vettel Ferrari  –  – 2

Výsledky 2. tréninku

Poř. Pilot Tým/Motor Čas Odstup Kol
1 Lance Stroll Racing Point/Mercedes 1’27.274 29
2 Alexander Albon Red Bull/Honda 1’27.364 0.090 13
3 Valtteri Bottas Mercedes 1’27.431 0.157 30
4 Charles Leclerc Ferrari 1’27.570 0.296 30
5 Lewis Hamilton Mercedes 1’27.581 0.307 27
6 Carlos Sainz Jr. McLaren/Renault 1’27.820 0.546 35
7 Nico Hülkenberg Racing Point/Mercedes 1’27.910 0.636 28
8 Pierre Gasly AlphaTauri/Honda 1’27.997 0.723 31
9 Daniel Ricciardo Renault 1’28.112 0.838 30
10 Kimi Räikkönen Alfa Romeo/Ferrari 1’28.159 0.885 35
11 Lando Norris McLaren/Renault 1’28.169 0.895 26
12 Esteban Ocon Renault 1’28.219 0.945 35
13 A.Giovinazzi Alfa Romeo/Ferrari 1’28.256 0.982 31
14 Max Verstappen Red Bull/Honda 1’28.390 1.116 23
15 Daniil Kvyat AlphaTauri/Honda 1’28.426 1.152 29
16 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1’28.564 1.290 27
17 George Russell Williams/Mercedes 1’28.771 1.497 26
18 Sebastian Vettel Ferrari 1’28.860 1.586 23
19 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1’28.898 1.624 27
20 Nicholas Latifi Williams/Mercedes 1’29.958 2.684 35

Takže jak je na tom Mercedes, jehož páteční výsledky vzbuzují naděje řady milovníků změn? Už i šéf týmu AlphaTauri Franz Tost si přeje, aby alespoň Max Verstappen potrápil jezdce Mercedesu, protože podle něj „lidé potřebují bitvy a předjíždění“.

Už bylo zmíněno, že páteční teploty byly vysoké. To má vliv na fungování nejtvrdších pneumatik C1 (tvrdá), C2 (střední) a C3 (měkká), které Pirelli na okruh přivezlo. (Mimochodem, příští týden to bude kombinace C2-C3-C4.) Na měkké C3 sadě se jen Racing Point pokusil o nějaké jízdy na delší vzdálenost. Úmysl kvalifikovat se pro start závodu na střední žluté C2 sadě je u Mercedesu zřejmý. Je nutné vzít v úvahu téměř sekundový rozdíl mezi střední a měkkou sadou pneumatik (měkkou Mercedes v kvalifikační simulaci nevyzkoušel) a hned je jasné, že tak špatně na tom Mercedes v Británii není!

Red Bull bleskurychle aplikuje nápravná opatření jako výsledek poznatků z problematického závodu na Hungaroringu před 14 dny. Továrna Red Bullu zabojovala a vyrobila díly, které jsou přímým důsledkem těchto poznatků. Red Bull poznává novou filozofii aerodynamiky přední části auta, pro kterou se rozhodl, a která lidově řečeno „zlobí“, protože se kvůli ní auto chová nepředvídatelně.

Střední sada pneu (C2 – žlutá) se jeví jako nejvýhodnější pro závod.

Závodní tempo – žlutá střední sada pneu

1 Mercedes (Bottas), 1m31.820s
2 Red Bull (Verstappen), 1m31.835s
3 McLaren (Sainz), 1m32.425s
4 AlphaTauri (Gasly), 1m32.850s
5 Haas (Grosjean), 1m33.293s
6 Ferrari (Leclerc), 1m33.297s
7 Alfa Romeo (Giovinazzi), 1m33.575s
8 Williams (Latifi), 1m34.109s

Závodní tempo – bílá tvrdá sada pneu

1 Mercedes (Hamilton), 1m32.176s
2 Renault (Ocon), 1m32.872s
3 Racing Point (Stroll), 1m32.725s
4 Williams (Russell), 1m33.351s
5 AlphaTauri (Kvyat), 1m33.579s
6 Haas (Magnussen), 1m34.448s

Jinými slovy: Mercedes jednoznačným favoritem pro kvalifikaci. Red Bull Maxe Verstappena to pak z horší pozice na startu bude mít těžší navzdory tomu, že jeho závodní tempo vypadá jako srovnatelné s Mercedesem.