Analýza pátečních tréninků GP Emilia Romagna
Formule 1 se v pátek v Imole po dvou sprintových závodech vrátila k tradičnějšímu víkendovému formátu a týmy měly k dispozici dva hodinové tréninky, aby doladily své závodní stroje na víkendovou Velkou cenu Emilia Romagna.
Všechny týmy kromě RB přivezly nějaký typ modernizace – ať už výkonnostně vývojové, nebo specifické pro okruh – a bylo co poznávat. Výrazně upravený stroj Ferrari vypadal podle časových tabulek rychle, Charles Leclerc byl v obou trénincích na prvním místě – ale je Red Bull opravdu tak nepohodlný, jak jeho vůz na úzké, rychlé italské trati vypadal?
Závodní potenciál GP Emilia Romagna
Pro Mercedes to byl jeden z lepších dnů, Lewis Hamilton i George Russell byli většinou spokojeni se svými vozy, které byly aktualizovány již druhý týden po sobě. Tým přivezl první polovinu balíčku již v Miami, zbytek balíčku byl nasazen tento víkend a podle šéfa týmu na trati Andrewa Shovlina je další plánován “na několik příštích závodů”. Podle tréninkových údajů, kdyby Hamilton měl všechny své nejlepší mini sektory pohromadě, byl by třetí nejrychlejší a mnohem blíže k vedoucímu jezdci tabulky Leclercovi, přičemž Brit nechal na stole přibližně 0,257 sekundy.
Russell říká, že “v tuto chvíli to rozhodně vypadá jako krok vpřed”.
V kvalifikaci čelí hrozbě ze strany RB – tempo Yukiho Tsunody na měkkém i středním typu pneumatik a voze s nižším obsahem paliva bylo velmi, velmi působivé – ale z hlediska závodního tempa mají před italským týmem a zbytkem pole pohodlnější náskok. Mercedes uznává, že na špici stále ztrácí, ale jeho páteční úsilí naznačuje, že se dost možná tahle mezera zmenšila – buď proto, že Red Bull během tréninků polevil, nebo proto, že se Mercedes opravdu posunul vpřed. Ať tak či onak, zatím to vypadá růžověji.
Kvalifikační potenciál:
Max Verstappen dokázal během problematického dne v Imole před Velkou cenou Emilia Romagna obsadit pouze páté a sedmé místo.
“Byl to náročný den, bylo těžké najít správné vyvážení a ve voze jsem se necítil úplně pohodlně,” vysvětlil Verstappen. “Bylo velmi snadné ztratit kontrolu nad autem, takže je tu několik věcí, na které se musíme podívat, protože dnes to prostě nebylo dobré. Jízda na delší vzdálenost byla také velmi špatná a určitě musíme některé věci zlepšit, pokud chceme být konkurenceschopní. Vypadá to, že ostatní udělali krok vpřed a z naší strany to byl prostě špatný den. Jestli si myslím, že v sobotu to bude lepší? Horší než dnes už to být nemůže.”
Verstappen vyjel z trati celkem třikrát, protože neměl přilnavost přední části vozu RB20, na kterou je zvyklý. To bylo na střední sadě pneumatik v prvním tréninku. Díky změnám v nastavení pro druhý trénink byl na této sadě mnohem spokojenější – ale k jeho zděšení, jakmile nasadil rychlejší měkkou sadu pneumatik, “předek se chytil a málem jsem se roztočil”, jak to formuloval svému inženýrovi do vysílačky. Byl tak o 0,5 s pomalejší než Charles Leclerc na Ferrari a jen o málo rychlejší než jeho týmový kolega Sergio Perez. Pod povrchem se tak dá číst, že McLaren byl jednoznačně nejrychlejší. Kolo, které Lando Norris přerušil v zatáčce Rivazza 1, bylo o 0,25 s rychlejší než Leclercovo.
Na dlouhých jízdách byl McLaren snad ještě působivější. Oscar Piastri byl v kvalifikačních simulacích druhý, 0,1 s za Leclercem, ale v dlouhých jízdách byl nejrychlejší ze všech. Tvrdá sada pneumatik, na které zajel svých 10 kol, tento obrázek pravděpodobně mírně zkreslila, ale na střední sadě pneumatik Norris zajel pozoruhodnou jízdu na 15 kol, která se svou rychlostí a trvanlivostí až nápadně podobala jeho závodnímu stintu v Miami.
Při jízdě s DRS v kvalifikační simulaci byl McLaren na rovinkách plně konkurenceschopný s Red Bullem – ale při jízdě bez DRS během závodních simulací McLaren skutečně získal na Red Bull i Ferrari značný náskok. Částečně je to způsobeno snížěným režimem motoru Red Bullu, ale také to naznačuje dobré výsledky aerodynamické účinnosti modernizace McLarenu představené v Miami.
Přestože jsou pneumatiky Pirelli o stupeň měkčí než při posledním závodě v roce 2022, zdá se, že tvrdé C3 a střední C4 jsou plně schopné prokázat potřebnou dobu trvání pro preferovanou jedinou zastávku v boxech během závodu. To je zde vždy nejrychlejší strategie kvůli neobvykle velké časové ztrátě při zastávce v boxech.
Leclerc v silně modernizovaném Ferrari vypadá na papíře konkurenceschopně, rovnováha vozu mu vyhovuje víc, než se zdá být v případě týmového kolegy Carlose Sainze – který se s Red Bully nevyrovnal ani v kvalifikačním tempu, tak v závodní simulaci.
“Ve druhém tréninku jsme experimentovali s několika věcmi v nastavení,” vysvětlil Sainz. “V prvním tréninkujsem byl s autem velmi spokojený, ale experimenty nás trochu zavedly špatným směrem. Na zítřek se vrátíme spíše k tomu, jak to bylo v tréninku prvním.”
Naopak Leclerc se hlásil: “Pocit ve voze je dobrý. Modernizace fungují podle očekávání.”
Red Bull musí přes noc pochopit spoustu věcí, protože se snaží najít optimální nastavení svého vozu, který také prochází výraznou úpravou aerodynamiky pro tento víkend. Ale vzhledem k tomu, že McLaren a Ferrari dosáhly díky svým vlastním aktualizacím velmi reálných pokroků, otázkou je: bude to stačit na to, že Verstappen bude muset skutečně bojovat?