Analýza pátečních tréninků GP Belgie
Okruh Spa-Francorchamps - jako každý jiný - má tři sekce. Ale kontrast mezi tou první a poslední ve srovnání s prostřední, nemůže být větší. McLaren vloni dokázal excelovat v jedné části, v jiné už ne. Ale pro letošek auto - jak jsme už po několikáté svědkem - výrazně vylepšil.
Pro první a třetí sektor je nutné nastavení auta z Mozny, pro střední sektor nastavení z Maďarska. Hledat kompromis je onou úžasnou disciplinou F1.
Obvyklé dilema s přítlakem ve Spa je letos obzvlášť palčivé, protože se odehrává mezi velmi vyrovnanými vozy Red Bullu a McLarenu. Vzhledem k tomu, že Max Verstappen dostane za výměnu pohonné jednotky penalizaci 10 míst na startovním roštu, jsou šance jasně ve prospěch Landa Norrise a Oscara Piastriho u McLarenu.
ČTI ONLINE MAGAZÍN KOLO NA KOLO
Red Bull v pátek během prvního tréninku preferoval větší míru aerodynamické zátěže, McLaren trochu nižší. Ale ve druhém tréninku McLaren trochu aerodynamiky přidal. A prospělo mu to.
Tuto konvergenci k vyššímu přítlaku ve Spa pravděpodobně ovlivňují tři faktory – přinejmenším pro Red Bull a McLaren:
V sobotu bude podle předpovědi mokro, což ci žádá větší přítlak.
Degradace (pokles výkonu) pneumatik na trati s novým povrchem byla výrazně vyšší, než většina očekávala – což opět umocňuje výhodu větší aerodynamické zátěže.
Jak jsme již v této sezóně několikrát viděli, zdá se, že Red Bull a McLaren – s praktickým náskokem před Mercedesem a Ferrari – odhadují svou volbu podle toho, co potřebují k vzájemnému boji. Pouze mezi sebou. Zbytek se uvidí.
To naznačil i Norris, když se ho zeptali na úroveň přítlaku: “V dešti chcete vyšší přítlak, ale myslím si, že to je možná směr, kterým bychom se měli vydat i bez deště.”
Přes veškerou Norrisovu silnou formu nebyl nijak zvlášť uvolněný.
“V autě se necítím moc dobře. Musíme se podívat na pár věcí. Na časomíře to vypadá dobře, ale doufám, že se zítra dostanu trochu víc do rytmu. Nemyslím si, že to potřebuje hodně. Není to tak, že bychom museli ze dne na den změnit celé auto. Jen jsem ještě nedosáhl toho, abych vyjel na trať a byl okamžitě rychlý.”
Úroveň přítlaku má ale limit: podlaha nesmí být příliš opotřebená. Ve spodní části Eau-Rouge s tím vloni neměl Red Bull problém, protože v závodě jízdu skrze tenhle úsek odlehčil. Ale letos tuto výhodu už nemá. Ale to znamená, že ostatní si na limit opotřebení podlahy musí dát pozor.
Mercedesu v tréninku ve Spa-Francorchamps chyběla maximální rychlost a před kvalifikací to bude chtít vyřešit. Ztrácí na rovinkách.
“Byl to dost špatný den,” přiznal Hamilton.”V posledních několika závodech jsem se samozřejmě cítil skvěle, ale dnes to bylo úplně jiné.
Russell dodal: “Dnes večer máme co dělat. Myslím, že McLaren je v tuto chvíli rozhodně o krok před námi, stejně jako Red Bull. Takže musíme pokračovat ve vyhodnocování a vycházet z toho.”
Odhad kvalifikačního tempa:
Odhad závodního tempa: