Analýza: Merceses vs. Red Bull, kdo bude silnější na zbývajících okruzích?

Kolotoč formule 1 se opět roztáčí, a s ním také pokračuje tuhý souboj o titul mezi Mercedesem a Red Bullem. Do druhé poloviny sezony vstupuje německý tým jako lídr obou šampionátů, náskok na Red Bull je však minimální a podle všeho budou o celkových vítězích rozhodovat okruhy, které danému týmu budou sedět více.

Štítky: 2021 Mercedes Red Bull Zveřejněno 23. 08 2021 — Vašek Štěpánek

Bitva o mistrovský titul mezi Mercedesem a Red Bullem přinesla jedny z nejintenzivnějších okamžiků, jaké formule 1 už dlouho nezažila. Po první polovině sezony je lídrem šampionátu Lewis Hamilton, jen osm bodů před Verstappenem.

V poháru konstruktérů není situace o nic klidnější. Mercedes sice vede před druhým Red Bullem, náskok však činí pouhých dvanáct bodů. Vzhledem k tomu, že za závod může získat tým bodů 44, jde o poměrně zanedbatelnou výhodu.

Do konce sezony zbývá (nejspíše) dvanáct závodů, ale to se může díky pandemii změnit. S velkou pravděpodobností lze ale říci, že o letošních mistrech světa rozhodnou právě tratě, na které se formule 1 v druhé polovině sezony podívá a faktory spojené s nimi.

Velká cena Belgie

V průběhu letošní sezony je těžké odhadnout, kdo si z dvojice Mercedes – Red Bull povede lépe, i přesto se má obecně za to, že rudí býci měli malou výhodu. Výsledky z posledních dvou závodů tomu však neodpovídají.

Jak na Silverstonu, tak na Hungaroringu smůlu Red Bullu doprovodila zlepšující se forma Mercedesu. Právě díky závodům v Anglii a Maďarsku jsou černé šípy na prvním místě v šampionátu.

Prostředí F1 se nyní stěhuje do Belgie, která byla v minulosti pro Mercedese oblíbenou tratí. Na straně druhé, pevností stáje z Brackley byla i Velká cena Francie a letos tam vyhrál Verstappen.

Výhodu by tak mohl mít ten tým, který se zkrátka lépe připraví, popř. který dokáže najít správný balanc mezi přímočarou rychlostí a přítlakem.

Velká cena Nizozemska

Na trati v Nizozemsku by mohl být favoritem Red Bull, kterému svědčí profil tratí, který má i nizozemský Zandvoort.

Max Verstappen navíc bude závodit u sebe doma a před domácím publikem bude extrémně motivovaný. Pilot Red Bullu bude chtít patrně vše vsadit na kvalifikaci, ta bude velice důležitá, jelikož okruh se vyznačuje svou obtížností k předjíždění.

Tvrdší sada gum, která bude v Nizozemsku použita (C1 a C2) pro změnu více sedí Mercedesu, i tak by měl být díky své mechanické přilnavosti větším favoritem Red Bull. Pro týmy se bude jednat o velkou neznámou. V Zandvoortu byla F1 naposledy před 36 lety!

Velká cena Itálie

Ze všech tratí, které se objeví ve druhé polovině letošní sezony, by Monza mohla být tou, kde bude rozdíl mezi Mercedesem a Red Bullem největší. Pokud v čisté rychlosti Red Bull nebude stíhat Mercedesu jak v Belgii, tak Nizozemsku, mohl by tak v Itálii Hamilton vcelku pohodlně zvítězit.

Verstappen a Red Bull navíc musí vymyslet, na jaké trati dostane nizozemský pilot penalizaci za výměnu komponent. Na Monze se předjíždí vcelku dobře, a je proto velký předpoklad, že právě zde obdrží pilot Red Bullu penalizaci 10 míst.

Velká cena Ruska

Mercedes zatím vyhrál všechny závody, které se v ruském Soči uskutečnily, což jej staví do role jasného favorita. U černých šípů tak doufají, že jejich pozoruhodná série výher v Rusku, která začala v roce 2014, bude pokračovat i na konci letošního září.

Hladký povrch trati a ostré, někdy i 90stupňové zatáčky jsou tím, co Mercedesu vyhovuje. Nejlepší příležitost na výhru dostane Verstappen hned v prvním kole, kdy bude muset po sérii několika zatáček být před Mercedesy.

A co se bude dít dál?

Vzhledem k tomu, že Anglie zařadila Turecko na tzv. ‚červený seznam‘, je konání Grand Prix nedaleko Istanbulu nejisté. V Anglii sídlí drtivá většina týmů a červený seznam nařizuje povinnou 10denní karanténu všem, kteří se z dané země (z Turecka) vrátí zpět, což je pro týmy F1 naprosto nemyslitelné.

COVID-19 ohrožuje také závod v americkém Austinu a v Mexiku. Shodou okolností v Mexico City býval Red Bull velmi silný a pokud se závod v této části světa uskuteční, budou býci jasnými favority.

Souboj o titul se mění de facto závod od závodu, kdy má jednou výhodu Red Bull a poté zase Mercedes, takže analyzovat to, co se bude dít od října dál, když ani nevíme, na jakých okruzích se bude závodit, je jednoduše pouze hádání.

Za čtyři týdny se toho může v boji o titul změnit opravdu hodně, krásným příkladem je červenec a závody na Red Bull Ringu, Silverstonu a Hungaroringu. V Rakousku se Red Bull zdál být dominantním, v Silverstonu si byly oba týmy vyrovnaný a v Maďarsku se zdál být o krok napřed zase Mercedes.

Je to až moc těsné…

S největší pravděpodobností budou o letošních mistrech světa rozhodovat detaily, které byly dříve přehlíženy. O šampionovi může rozhodnout například počasí (každému týmu svědčí jiné), strategie, spolehlivost vozů a schopnost příliš neriskovat a vyhnout se chybám.

Nesmíme zapomínat také na vývoj vozů, Mercedes se sice tváří, že vývoj auta pro rok 2021 ukončil, ale asi málokdo tomu skutečně věří. Svou roli sehrají také týmové dvojky Sergio Pérez a Valtteri Bottas a jejich schopnost pomáhat.

Ve zkratce lze ale říci, že letošní souboj o titul je skutečně vyhrocený a je to právě kvůli tomu, že si jsou oba týmy až moc vyrovnané. Různými prohlášeními a politickými tahy se snaží oslabit svého rivala a bojuje se jak na trati, tak mimo ni.

Vše bude záležet na pilotech

Nakonec je to ale pilot, kdo sedí za volantem monopostu každého týmu a kdo ve finále dělá rozdíl. Od začátku letošní sezony jsou Hamilton s Verstappenem ve své vlastní lize a v podstatě pořád poráží své týmové kolegy.

Pouze sedminásobný šampion a mladík Red Bullu jsou letos na takové úrovni, že si mohou dovolit riskantní strategie jako jsme viděli ve Španělsku či Francii, kdy jeden pronásledoval druhého.

Zatím se zdá, že Verstappen byl v prvních 11 závodech o něco lepším jezdcem, Hamilton proto musí zabrat a svou závodní úroveň ještě o něco zlepšit chce-li vyhrát také osmý titul mistra světa.

Hráč, který také umí pořádně míchat kartami je bezpochyby i štěstí, a toho měl zase Hamilton v první polovině sezony objektivně více než jeho nizozemský rival. I to se ale může velmi rychle změnit a na štěstí nelze neustále spoléhat.

Tak či tak, formule 1 se konečně dočkala pořádného a poctivého souboje mezi piloty dvou generací a ať už vyhraje Hamilton nebo Verstappen, sezona 2021 má nakročeno k tomu, aby se na ní ještě dlouho vzpomínalo.