Analýza: Mercedes je favoritem. Obhájce titulu ale čelí řadě nových komplikací

Když získáte náskok, je velmi těžké neusnout na vavřínech a odolat užívání si takového náskoku. Což často vede takříkajíc k ‘pádu na pusu’. Mercedes takový není. Mercedes má technologický a výkonnostní náskok, jehož základy byly položeny již před sezonou 2009 díky systémům KERS. A Mercedes obsesivním způsobem usiluje o to, že ‘to prostě nikdy není dost…

Štítky: Mercedes Zveřejněno 25. 02 2017 — Tomáš Richtr

Když získáte náskok, je velmi těžké neusnout na vavřínech a odolat užívání si takového náskoku. Což často vede takříkajíc k ‘pádu na pusu’. Mercedes takový není. Mercedes má technologický a výkonnostní náskok, jehož základy byly položeny již před sezonou 2009 díky systémům KERS. A Mercedes obsesivním způsobem usiluje o to, že ‘to prostě nikdy není dost dobré’.

Jestli je to tahle filozofie, která při představení nového monopostu W08 budí obavy a respekt zároveň, to těžko říci. Ale obavy a respekt nový vůz Mercedesu rozhodně budí.

W07vsW08

Při porovnání letošního a loňského modelu zaujmou pozornost nejen úpravy vyplývající ze změny pravidel, díky kterým jsou výrazně jiná přední a zadní přítlační křídla, šíře vozu a pneumatiky. Ale hlavně výrazně štíhlejší záď vozu před zadním spojlerem.

Letošní Mercedes se (zatím) obešel bez takzvané ‘žraločí ploutve’ na krytu motoru. Pohledy na jiné formule ve srovnání s tou od Mercedesu dokládají – a to je subjektivní dojem – že ačkoli má žraločí ploutev výkonnostní opodstatnění, výrazně ubývá na estetickém vzhledu monopostu sezony 2017. Co do estetiky totiž bylo slibováno hodně a prvky jako žraločí ploutev a úsměv vzbuzující špičky vozů to vše hodně kazí. Pomineme-li zabarvení a zůstaneme-li čistě u tvarů, Mercedes W08 je nejspíš nejkrásnější formule.

Vzhled ale rychlost nedělá. Také proto Mercedes ‘vyhrožuje’ tím, že má zcela nový motor a je potřeba se ho bát.

Mercedes je nejvíce dominantní formulí v historii formule 1. Platilo to v letech 2014, 2015 a 2016. Během tří sezon zaznamenal Mercedes 51 vítězství a jen 8 porážek. Příběh respektovaného výkonu na poli technologickém byl s výjimkou sezony 2015 vždy obohacen vzrušujícím soubojem o titul mezi jezdci týmu Lewisem Hamiltonem a Nikem Rosbergem.

Ale i Mercedes je zranitelný. Vloni byl zranitelnější než kdy dřív. Nepovedené starty, nutnost ‘trápit’ motory v závodním režimu častěji a déle. Vypjatější strategická rozhodnutí. A v loňském roce velmi atypické a širokou veřejností hodně kritizované problémy s nespolehlivostí vozu Lewise Hamiltona.

Dokázal se z těchto lekcí Mercedes poučit a pro letošek ještě více konkurenci poodskočit, nebo bude ještě více zranitelnější? A opět musíme zodpovědět: jak až různé závody loňské sezony ukázaly ten pravý příběh, jehož zápletka se během roku navíc měnila, to samo nás čeká i letos: počkejme si a doufejme v napínavé bitvy.

Výrazné změny technických pravidel je něco, co nemají rády týmy, které jsou na špici. Zatím to ale vypadá, že Mercedes se potenciálním narušením jeho výkonnostní stability rozhodně nemá v úmyslu nechat rozhodit. Nemá v úmyslu se nechat rozhodit ani novými technickými pravidly, a už vůbec ne odchodem svého mistra světa Nika Rosberga pryč ze světa závodění. A nenechá se rozhodit ani odchodem ambiciozního technického ředitele Paddyho Lowea ke konkurenci.

Šéf a spolumajitel týmu F1 Toto Wolff se angažuje na denní bázi. Vloni to bylo vidět hodně na rozšířeném objemu vrásek, bílých vlasů a ustaraných výrazů. Odchodem Paddyho Lowea se ale nijak moc netrápil a angažoval z Ferrari uvolněného a stejně respektovaného Jamese Allisona. A na místo Rosberga nabral Valtteriho Bottase, kterého Williams o rok dříve nepustil k Ferrari místo Kimiho Räikkönena.

Hodně se změnilo v táboře Mercedesu a nejvíce sledovanými prvky bude právě Bottasova snaha ukázat, že je přinejmenším tak dobrý jako Hamilton, stejně jako pokus Mercedesu odolat velmi respektovaným nájezdům týmu Red Bull s hvězdnou dvojicí Daniel Ricciardo a Max Verstappen.

Čtěte dále: Williams zveřejnil fotografie reálného FW40 – přibyla ploutev

Diskuse k článku

Napsat komentář