Analýza: McLarenu hrozí osud týmu Williams

Předsezonní testy roku 2017 jsou již minulostí a kolotoč formule 1 finišuje svoje přípravy na zahájení nového ročníku mistrovství světa. Fanoušci s napětím očekávají, zda Mercedes udrží svůj status dominantního týmu, či se Ferrari nebo Red Bullu podaří sesadit ho z trůnu.

Štítky: Honda McLaren Zveřejněno 23. 03 2017 — Pavel Fabry

Ve startovním poli je však také tým, který se nejspíš tolik netěší na to, až se na něj upře pozornost veřejnosti – McLaren-Honda. Jeho předsezonní testy byly katastrofou a vyhlídky do nového ročníku nejsou příliš dobré. Po loňském vzestupu, který dával příznivcům týmu z Wokingu po velmi nepovedené první sezoně obnoveného partnerství s Hondou v roce 2015 novou naději, McLaren čekal, že se s novými technickými pravidly a zcela přepracovanou pohonnou jednotkou japonského výrobce vyhoupne ze středu pole směrem k trojici nejlepších. Místo toho však hrozí, že Fernando Alonso a Stoffel Vandoorne budou muset tvrdě bojovat, aby nezůstali v poslední řadě startovního roštu.

omv-banner

Letošní MCL32 je zatím tak nespolehlivý, že selhal už během filmovacího dne ještě před začátkem testů. Nespolehlivost spolu se skutečností, že Honda dodává motory pouze jedinému týmu, dohromady znamenají, že její ztráta na Mercedes v počtu natestovaných kilometrů překročila 10 000. Bez zajímavosti jistě není ani fakt, že Fernando Alonso odjel za osm dní předsezonních příprav méně kol než Pascal Wehrlein, který kvůli rekonvalescenci musel první čtyři dny vynechat.

Aktuální pohonná jednotka Hondy, která má zcela přepracovanou architekturu a technologii spalování, ztrácí výkon tak výrazně, že je slabší než jednotka z roku 2016. Odhaduje se, že výkonnostní ztráta Hondy na Mercedes narostla z 80 koní až téměř na 120, což skoro odpovídá situaci, kdy pohonná jednotka vůbec nevyužívá své MGU-K.

Letošní spalovací motor trpí obrovskými vibracemi, které často vedou k elektrickým závadám nebo předčasné detonaci palivové směsi v nízkých otáčkách. McLaren měl proto v testech problémy odjet více než 10 kol za sebou a jeho vůz byl na jedno kolo téměř o tři sekundy pomalejší, pokud jako referenci uvážíme čas Kimiho Räikkönena zajetý ne na nejrychlejší ultra-měkké směsi pneumatik.

Vztahy s Hondou jsou napjaté

Dohromady to znamená, že McLaren vstupuje do sezony 2017 s výraznou ztrátou na více frontách. Hrozí mu, že se v závodě bude pohybovat spíše na chvostu pole a obávat se, zda se jeho vozy vůbec dostanou do cíle. Ocitl by se tak ve velmi podobné pozici jako při návratu Hondy v roce 2015. Jinými slovy, za dva roky by se posun spojení McLaren-Honda rovnal nule. To je rozhodně situace, která se dá nazvat krizí.

Závodní ředitel týmu Éric Boullier přiznává, že vztahy mezi McLarenem a Hondou jsou nyní maximálně napjaté. Rozhodnutí ukončit odběr pohonných jednotek Mercedesu a přechod k Hondě se najednou může jevit jako chyba. Fakt, že McLaren zjišťuje, zda by se k Mercedesu mohl vrátit, rozhodně takové hodnocení naznačuje.

McLaren je však s Hondou smluvně svázán dlouhodobým kontraktem, který má údajně trvat až 10 let. Honda v rámci něj pro projekt formule 1 vyčlenila velké finanční prostředky. Pokud tedy tento kontrakt nemá být změněn nebo bolestivě ukončen, obě strany zkrátka budou muset najít způsob, jak svou spolupráci nakopnout. Klíčem k rychlému pokroku je jistě rychlé a výrazné vylepšení výkonnosti a spolehlivosti pohonné jednotky. Honda přitom tvrdí, že se jí úspěšně daří aplikovat různá opatření.

„Samozřejmě, problémy, které jsme měli v Barceloně, omezily náš čas strávený na trati a vystavil naše předsezonní přípravy zvýšenému tlaku,“ řekl šéf oddělení pro formuli 1 u Hondy Jusuke Hasegawa. „Nicméně, i tak se nám podařilo vygenerovat obrovské množství dat, stejně jako McLarenu. Neměli jsme spoustu různých problému navzdory tomu, jak to vypadalo zvenčí, už v Barceloně se nám podařilo aplikovat některá protiopatření a jejich účinnost jsme prokázali ve druhých testech.

Co se výkonnosti týče, před Melbourne máme na čem zapracovat v oblasti mapování motoru, abychom zlepšili ovladatelnost, zároveň nadále pracujeme ve snaze vygenerovat větší výkon.“

Japonská pracovní kultura kamenem úrazu

Jenže, i když Honda v Austrálii skutečně odvede lepší práci, problémy tím nutně nekončí. Její progres od návratu do formule 1 zatím není dostatečně rychlý či konzistentní. A před sezonou 2017 se zdá, že část letošního ročníku Honda stráví jen doháněním ztráty, kterou nabrala, namísto toho, aby stavěla na solidních základech ve snaze dohnat Mercedes, Ferrari a Renault.

McLaren je přitom evidentně frustrovaný přístupem Hondy. Ta se nedávno rozešla s konzultantem Gillesem Simonem a přestože někteří odborníci na motory formule 1 s nedávnými zkušenostmi od konkurenčních výrobců stále pracují v továrně v Sakuře, mají problém prosadit si v japonské kultuře svou.

„Oni (Honda) potřebují jedinou věc, pochopit a integrovat závodní kulturu F1,“ říká Éric Boullier. „Tím mám na mysli: způsob, jakým jednáme v závodění a formuli 1, je podřízen této kultuře, kalendáři, určitými fixními cíli, fixními daty, ziskem v čase na kolo. Neustále se snažíme najít to nejlepší řešení co nejrychleji.

Když automobilka vede projekt, můžete se zdržet o pár týdnů a na produkt to nebude mít vliv, nezmění se business model. V závodění, pokud nepřivezete svoje vylepšené díly na první závod, pak v prvním závodě budete ztracení. To je ta závodnická mentalita. Jde to až tak daleko, že se snažíte zajistit, aby když zjistíte, že váš dodavatel něco zvládne za měsíc, příště to zvládne za tři týdny a pak ze tří týdnů uděláte dva.

Ten korporátní vliv v některých ohledech nepomáhá (Hondě) být efektivní. Čím více se chováte jako korporátní společnost, tím více procesů od korporátní společnosti převezmete, tím pomalejší jste, tím méně přizpůsobiví jste, což nejde dohromady se závodnickou kulturou. Podat výkon na první dobrou je to, co se v našem světě počítá. To je ta závodnická kultura, kterou možná trochu postrádají vzhledem k tomu, že mají sídlo v Sakuře. Proto Mercedes sídlí v Anglii. Naši (angličtí) dodavatelé jsou možná dvakrát tak drazí, ale jsou třikrát, čtyřikrát, pětkrát rychlejší. My si víc ceníme získaného času než utracených peněz. Tohle je odlišný přístup od zbytku světa.“

McLaren může potkat podobný osud jako Williams, přestane být top týmem

Uvnitř McLarenu roste frustrace, neboť se tým domnívá, že Honda není schopna či dokonce ochotna změnit svůj přístup k formuli 1 a převzít závodnickou kulturu, o které Boullier mluví. McLaren přitom naléhavě potřebuje ukončit své čekání na vítězství, které trvá již od konce sezony 2012. Čím déle se mu to nebude dařit, tím větší bude negativní komerční dopad způsobený nižšími odměnami za umístění v Poháru konstruktérů.

Nemusíme chodit tak daleko, abychom viděli negativní příklad, kam může dojít rostoucí frustrace z nelepšící se výkonnosti a spolehlivosti pohonných jednotek. V roce 2015 se v takové situaci ocitl Red Bull, který postupně veřejně zlikvidoval svůj vztah s Renaultem a rozhodl se odejít, jen aby postupně zjistil, že mu nikdo jiný motory neposkytne a bude se tak s prosíkem zase muset vrátit zpátky.

Alespoň jedno pozitivum však tento rozpad měl. Renault se totiž vzpamatoval, najal do role konzultanta spoluzakladatele společnosti Ilmor Maria Illiena a nakopl svoji pohonnou jednotku k vzestupu, který v loňském roce Red Bull dovedl ke dvěma vítězstvím a porážce Ferrari v boji o druhé místo v Poháru konstruktérů.

Jak velké jsou šance, že McLaren přesedlá na Mercedes?

McLaren trvá na tom, že rozhodně nechce svou nespokojenost s Hondou ventilovat veřejně a dojít na bod mrazu tak jako Red Bull s Renaultem. Stále proto věří v partnerství s Hondou a snaží ji nadále podporovat. Dodává však, že by japonská značka potřebovala pomoc zvenku. Honda by však něco takového musela nejen připustit, ale i akceptovat.

Při nelepšící se situaci McLaren riskuje například to, že přijde o Fernanda Alonsa, jehož smlouva zatím platí pouze do konce letošní sezony. A co víc, delší setrvání mimo špičku ve formuli 1 může znamenat, že se McLaren přestane moci dlouhodobě nazývat top týmem. Například Williams velmi dobře ví, jak takový pád vypadá a jak těžké je dostávat se zpátky nahoru, když zůstane mimo příčky nejvyšší příliš dlouho.

MCL32 prý může v Austrálii zrychlit až o sekundu, motor je otazníkem

McLaren věří, že pro sezonu 2017 postavil solidní auto. Pokud však jeho šasi nebude podpořeno výkonností a spolehlivostí pohonné jednotky, bude velice těžké jeho potenciálu využít. Vyhlídky na Velkou cenu Austrálie nevypadají růžově a závisí především na tom, zda se Hondě ve zbývajícím časem před odletem do Melbourne podařilo dosáhnout zázračného průlomu, a to i přesto, že další vývoj šasi MCL32 po skončení testů má podle některých zdrojů vůz zrychlit až o sekundu na kolo.

„Skutečné auto bude otestováno až v Austrálii. Bude to velký krok,“ tvrdí Boullier. „Pak uvidíme, jak na tom jsme. Snad máme pro Austrálii auto, které je OK.“

McLaren potřebuje, aby jeho monopost byl v Albert Parku minimálně OK. Jeho spojení s Hondou stojí na kritickém rozcestí a Velká cena Austrálie bude první skutečnou indikací, zda se současnou krizi podaří odvrátit, anebo bude sezona 2017 bolestivým rozkladem spojení, které kdysi ve formuli 1 nahánělo konkurenci strach.

Diskuse k článku

Napsat komentář