Analýza: Mají komisaři vůbec možnost Verstappenovi sebrat nejrychlejší kolo?

V komplexním souboru pravidel zdá se hledají sportovní komisařu skulinky, aby dosáhli na rozhodnutí, která chtějí. I když jim pro to pravidla nedávají možnost. Případ Maxe Verstappena, jeho odebraného času nejrychlejšího kola, a tím pádem mistrovského bodu, je dobrým příkladem. Máte-li chuť ponořit se do kouzelného světa improvizace, následující řádky jsou vaše.

Štítky: GP Portugalska Pravidla Zveřejněno 3. 05 2021 — Tomáš Richtr

Pro jednoduchost si pojďme připomenout základní hierarchii pravidel a instrukcí:

  1. Nejvyšší je Mezinárodní sportovní řád (ISC – International Sporting Code), který je platný pro všechny soutěže FIA
  2. Sportovní pravidla F1
  3. Instrukce ředitele závodu pro konkrétní velkou cenu

Nyní od začátku: Ve čtvrtek před GP Portugalska vyšly instrukce ředitele závodu k traťovým limitům:

V pátek 2,5 hodiny před úvodním tréninkem vyšla jejich úprava (růžově).

V sobotu ráno před finálním tréninkem a kvalifikací vyšla další verze, kterou se do instrukcí dostala zatáčka č. 14. Nelze se divit těm, kteří nad touto skoro až obsesí neustálých změn kroutí hlavou. To je právě věc, ve které Red Bull vyzývá, aby se instrukce trochu iklidnily, byly konzistentější.

Nyní k inkriminovanému momentu. Protože se Verstappen v posledním kole závodu dostal za obrubník, byl mu čas smazán (deleted). Pro závod je asi přesnější výraz “invalidated”, protože ve výpisu kol Maxovi čas zůstal, ale jeho nejrychlejším je uznán ten z 62. kola. Zatímco v kvalifikaci nebo tréninku se časy opravdu ‘fyzicky’ mažou, v závodě pilotovi logicky zůstanou, protože už nikdo nesmaže fakt, že nějaké konkrétní kolo zajel pilot v určitém čase. Ale rozhodnutím komisařů mu není čas ze 66. okruhu uznán jako nejrychlejší.

Nyní to bude zajímavé. Komisaři v rozhodnutí o “smazání času na kolo” argumentují článkem 12.4.1e Mezinárodního sportovního řádu (viz výše). Na Sportovní pravidla F1 se odvolat nemohou,  protože “smazání času na kolo” vůbec v seznamu přípustných trestů není. A instrukce ředitele závodu paradoxně nic takového nepopisují!

Pokud sportovní komisaři nemají jinou možnost, než se odvolat na ‘Ústavu’, kterou Mezinárodní sportovní řád je, pak se pojďme podívat, co se v daném článku píše. Jenomže při pohledu na dvolávaný Článek 12.4. Mezinárodního sportovního řádu (přehled penalizací) zjistíme, že odstavec 12.4.1e připouští smazání časů pouze z tréninků a kvalifikací, nikoli závodu.

Možnost “smazat” čas na kolo v závodě nemají komisaři takříkajíc ‘právně’ vůbec k dispozici v žádném ze souborů pravidel či instrukcí!

Je asi spravedlivé říci, že vyjetím z dráhy získal Max výhodu (extra mistrovský bod). Ale pro tak závažné žonglování s mistrovskými body musí mít FIA lepší rámec pravidel, a v něm si nemůže dělat, co zrovna uzná za vhodné, když jí to přijde spravedlivé. Účel nesvětí prostředky.

Ale možná to nejdůležitější na závěr: ředitel závodů Michael Masi by měl mít opravdu větší respekt ke konzistenci pravidel, nedělat si z víkendů velkých cen soukromý kurz kreativity a měnit instrukce podle toho, jak se zrovna vyspí nebo naobědvá.