Analýza: Jsou nároky na piloty menší než v minulosti?

Dnešní F1 je snadná a dokázal by ji řídit prakticky každý. Přesně tak zní argument většiny odpůrců současné éry královny motorsportu. Nakolik je ale oprávněný? Kladou současné vozy F1 skutečně menší nároky na jezdce? Ve většině oblastí života je zjednodušování procesů bráno za pozitivní věc. Ne tak ale ve sportu. Nezáleží ani tak na tom,…

5 Štítky: F1 Martin Brundle Zveřejněno 16. 02 2016 — Josef Nekvinda

Dnešní F1 je snadná a dokázal by ji řídit prakticky každý. Přesně tak zní argument většiny odpůrců současné éry královny motorsportu. Nakolik je ale oprávněný? Kladou současné vozy F1 skutečně menší nároky na jezdce?

Ve většině oblastí života je zjednodušování procesů bráno za pozitivní věc. Ne tak ale ve sportu. Nezáleží ani tak na tom, o jaký sport se jedná. Vývoj je zkrátka všudypřítomný. Je tedy závodění ve formuli 1 s postupem času stále jednodušší?

Skutečnost je – a vždy bude – na posouzení poněkud složitější, než abychom tento postoj mohli shrnout pouze slovy ano, nebo ne. Převažující názor mezi odborníky je, že každá éra F1, včetně té současné, je jiná a každá doba má své specifické prvky, které ji odlišují od éry před a po. Co je k tomuto tvrzení vede?

Pilotova výzva

Člověkem, který by mohl přinést nanejvýš objektivní názor, je Martin Brundle. Ten se projel jak ve vozech z dob Fangia, stejně tak se i současnými monoposty: celkem vyzkoušel 40 různých aut. Brit je toho názoru, že požadavky na pilota je třeba rozdělit do dvou složek. Jednou z nich je fyzická vybavenost závodníka a tou druhou samotné řidičské schopnosti.

„Pokud budeme mluvit o tom, že je to snadné, pak mezi tím musíte rozlišovat rozdíly. Auta, která shledávám jako nejjednodušší, kdy jste mohli naskočit a jet, byly Red Bully s motory V8 o objemu 2,4 litru a foukanými difuzory. Ty byly přilepeny k zemi, a to i za deště. Vozy roku 2015 jsou s nimi v kontrastu. Můžete se s nimi roztočit v každé zatáčce, ať za suchých nebo mokrých podmínek, vzhledem k točivému momentu, množství okamžité síly, kterou jim poskytují baterie a turbo.

Tyto vozy nekladou takové nároky na fyzickou vybavenost, ale není snazší je udržet na trati. Obdivuji piloty v situacích po restartu závodu nebo když jsou přechodné podmínky. Řídil jsem Force Indii a Mercedes a nikdy jsem nebyl tak daleko od pochopení toho, jak moc mohu šlapat na plyn. Byl tam masivní přebytek výkonu nad přilnavostí. Není snadné sedět v závodním voze, alespoň pro mě. Když máte obrovské množství přilnavosti v poměru k výkonu, pak je jednoduché řídit závodní auto,“ uvádí Martin Brundle.

Martin Brundle má velké zkušenosti s vozy formule 1

Martin Brundle má velké zkušenosti s vozy formule 1

Fyzická výzva

Na druhou stranu dnešní vozy nejsou natolik fyzicky náročné, jako tomu bývalo v minulosti. Za dob třeba právě Brundla. Když nedávno otestoval Force Indii VJM08, popisoval své pocity takto: „Najel jsem 100 kilometrů ve Force Indii a jel jsem tak rychle, jak jen to na suchu šlo. Cítil jsem, že bych mohl ubrat v každém bodě, ale můj krk nebolel. Je mi 56 let, a tohle bych neměl být schopen dělat!“

Z toho vyplývá, že fyzická zátěž pilotů je pravděpodobně na ústupu. Tvrďák Derek Warwick, bývalý pilot F1, který v současnosti zastává roli stewarda, vidí hlavní rozdíl v posilovacích zařízeních dnešních aut a nemilosrdném výkonu „osmdesátkových“ vozů.

„Auta, která jsem řídil byla více fyzicky náročná. Usedli jste se do této střely o výkonu 1350 koní a jednoduše jste neměli ani čas řadit. Vždy jsem patřil k těm silnějším klukům, protože jsem si myslel, že nebude snadné tyto vozy ukočírovat. Bylo to těžké s ohledem na množství přítlaku, který byl k dispozici, ale také kvůli řazení. Neměli jsme páčky jako dnes.

Mohl by Max Verstappen naskočit do našeho vozu a hned jezdit rychle? Určitě by se o to snažil. Neříkám, že to dnes není těžké, pouze to, že je to zcela odlišné. To znamená, že velcí piloti jsou velcí v určité éře. Mluvíme o těch nejlepších jezdcích na světě. Oni by se dokázali adaptovat,“ polemizuje Warwick.

Derek Warwick během své aktivní kariéry

Derek Warwick během své aktivní kariéry

Mentální výzva

Jedním z často zmiňovaných aspektů je také psychická zátěž pilotů. Bývalí velcí závodníci měli mnohem více času soustředit se, ale daleko méně se věnovali mentální přípravě. Souvislosti s tím spojené jim jednoduše unikaly. Moderní formule 1 se na tuto oblast zaměřuje v hojném měřítku. Není divu. Tým piloty během kola zásobuje úkoly, jak vyladit nastavení vozu prakticky do každé zatáčky. Závodníci mají na starost už i nastavení motoru. Za jízdy musí zvážit, zda pohonnou jednotku využívají efektivně, kontrole z jejich strany podléhá i spotřeba paliva a musí rozložit i využití energie v souvislosti s chodem rekuperačních systémů.

„Tyto agregáty jsou nesmírně složité. Stačí sledovat kamery umístěné ve vozech, abychom viděli, jaké informace pilot dostává a co následně dělá. Z tohoto hlediska to mají pravděpodobně o něco složitější, ale na druhou stranu jsou vozy lépe ovladatelné, což toto všechno umožňuje,“ přibližuje Rob Smedley, provozní šéf Williamsu.

Skrze tlačítka na volantu lze ovládat prakticky celé auto

Skrze tlačítka na volantu lze ovládat prakticky celé auto

Technická výzva

„Osobně se domnívám, že Senna a Schumacher by zbožňovali současná auta, protože je tu tolik skrytého potenciálu a výkonu v tlačítkách na volantu, ať už se jedná o diferenciál, brzdy nebo energetické módy a tak podobně. Chytří závodníci toho budou využívat,“ doplňuje Martin Brundle.

Valtteri Bottas má na kontě sedmapadesát Velkých cen a je tak stále na začátku své kariéry, ale Fin ve službách Williamsu také čas od času dostane příležitost posadit se některého z historických vozů, které jsou pozůstalostmi Williamsu.

„Jsou velmi odlišné. Některé věci jsou na autech z roku 1982 složitější, jako používání spojky, poloha jednotlivých rychlostních stupňů. Všechno je perfektní až na brzdění, v tom jsme nyní na úplně jiné úrovni. My musíme plnit spoustu úkolů, čímž dokážeme všechno maximalizovat. Nesouhlasím proto s tím, že v minulosti bylo mnohem obtížnější zajet rychlé kolo. Vyždímat nějakou tu setinu je přinejmenším stejně obtížné. Není to tak jednoduché,“ dodává na Valtteri Bottas.

Pokud bychom měli vyřknout nějaký rozumný soud nad tímto tématem, pak dojdeme k závěru podobného formátu. Závody formule 1 se liší, a to s každými uplynulými dvanácti měsíci. Fyzická náročnost na piloty je u současných vozů nižší, což se ale zároveň odráží na vyšší rychlosti monopostů. Nároky se naopak zvýšily v oblasti mentální přípravy. Závodníci provádí daleko více úkonů během jízdy a vyžaduje se po nich neustálá bystrost. A koneckonců, F1 byla a vždy bude jedna velká technická výzva. Sečteno podtrženo, je to jen jiná výzva, kterou nelze tak jednoduše rozseknout.

Každá doba má svá specifika, kvůli kterým nelze učinit jednoznačný rozsudek

Každá doba má svá specifika a od pilotů požaduje něco trochu jiného

Diskuse k článku

Napsat komentář