Analýza: Jak vznikly výsledky závodu, který nebyl

Formule 1 je někdy nahoře a někdy dole. V neděli ve Spa-Francorchamps byla hodně dole. Moc se s tím dělat nedalo, protože déšť byl vytrvalý a hustý, takže závodit opravdu nebylo možné. Jenomže když bezradné vedení formule 1 najednou tak nějak nevědělo, co s komplikovanou situací udělat, hodilo přes palubu návštěvníky okruhu.

Štítky: GP Belgie Zveřejněno 30. 08 2021 — Tomáš Richtr

Už tak hodně nízká viditelnost byla zhoršena hustými oblaky vodní tříště, kterou za sebou zvedaly formule při pomalé jízdě za safety carem.  Větru a dešti člověk neporučí, a nedělní podmínky bylo nutné akceptovat, jakkoli to pro řadu návštěvníků na tribunách bylo hodně náročné. Mezi nimi byli i tací, kteří na svůj zážitek šetřili dva roky.

Po chvíli vyčkávání se ředitelství závodu rozhodlo vyslat piloty. na okruh za safety carem. Zde nastává první moment, který pořadatale nachytal v nedbalkách. Proč?

V tak špatných podmínkých může ředitel závodu nechat kroužit piloty za safety carem. Ale neděje se jen tak z plezíru. Závod je tak formálně zahájen. Zamená to, že je potřeba spustit odpočet kol a časomíru, která určuje limit tří hodin úplně na všechno (jak na závodění, tak případná přerušení). Z celkové délky závodu se odečte počet kol strávených za safety carem ponížený o jedno. (Jinými slovy, zcela první kolo za safety carem by bylo něco jako zahřívací kolo na suchu před startem, a další kola už začínají odpočítávat z celkového počtu 44 kol určených pro GP Belgie).

Odpočet ale nebyl spuštěn. A na konci první okruhu zůstalo na časomíře pořadí stejné jako na startu. Jinými slovy: Sergio Pérez byl pořád na sedmém místě, ačkoli při cestě na startovní rošt o hodinu dříve boural a v tu chvíli byl v garáži. Na základě všech údajů na systémech FIA to prostě vypadalo tak, že žádný závod (byť za safety carem) nebyl zahájen.

Podobný fenomém byl k vidění už při závodech formule 3. Kola za safety carem (formation lap) vůbec nebyla brána v potaz a závod začal až prvním ‘zeleným’ kolem. Ale takovou proceduru pravidla vůbec nepopisují. Divná praktika ředitele závodu Michaela Masiho je aplikována od doby, kdy byla zavedena možnost pevného startu i poté, co je velká cena zahájena ‘průzkumnými’ koly za safety carem. Ale až na jedno mají být tato kola započítávána do celkového počtu kol závodu. Když tedy ve druhém kole byly vyvešeny červené vlajky a piloti zajeli do boxů, pořadí na konci tohoto druhého kola mělo být aktuálním pořadím (na dlouhou dobu) přerušeného závodu.

Že (neoprávněně) závod nezačal, doložil případ Sergia Péreze. Ředitelství závodu mu navzdory úvodnímu nesouhlasu povolilo nastoupit do velké ceny s argumentem Red Bullu takovým, že “závod ještě nezačal”. Pak přišel doslova šok, když v jedné z komunikací vysvětlil ředitel závodu během přerušení, že závod (pokud se pojede) bude mít délku 39 kol (místo původních 44). To už byl zmatek na druhou, protože Michael Masi argumentoval i počtem odložení startu, a to už je vůbec výmysl, který nemá v pravidlech žádnou oporu.

Správné bylo naplánovat závod na 43 kol, protože dojetím do boxů byla po první jízdě za safety carem absolvována dvě kola a jedno z nich se odečítá. Jenomže, jak bylo zmíněno v úvodu, žádný odpočet nezačal…

Jaké pak bylo překvapení, když byl právě tento odpočet limitu tří hodin spuštěn někdy během zdlouhavého přerušení závodu!! To se nedá vysvětlit jinak, než že si ředitelství závodu uvědomilo sérii svých chyb a snažilo se od tohoto okamžiku situaci korigovat a napravit. Do časového limitu se totiž započítává i přerušení, a to na základě zkušeností z Velké ceny Kanady 2011, kterou pak v posledním kole vyhrál Jenson Button. Stačilo potom, aby časový limit vypršel a jelikož se odjelo jen jediné kolo za safety carem, neudělovaly by se žádné body. FIA by měla absolvovanou velkou cenu a zbytek by se hodil na ‘zásah vyšší moci’ – tedy špatné počasí.

S tím rozdílem, že FIA žádnou velkou cenu po prvnímm vyjetí safety caru nezahájila.

A tak přišel další přemet. FIA odpočet v době, kdy do konce limitu zbývala přesně jedna hodina, zastavila. Zjistila totiž, že takovou moc sportovním komisařům uděluje nejvyšší institut souboru pravidel FIA, Mezinárodní sportovní řád (konkrétně v článku 11.9.3.o). Moc závod (a tedy jeho odpočet) dočasně přerušit nebo zcela zrušit. Mimochodem, jiný paragraf stejného článku dává komisařům možnost závod odložit na jiný termín.

Po skončení toho všeho FIA argumentovala, že zastavení odpočtu mělo sloužit k maximálnímu využití možností Velkou cenu Belgie 2021 odstartovat (a ta by teď nově trvala přesně jednu hodinu). Jenomže bylo naprosto zřejmé, že počasí se neumoudří. Kdyby měla FIA závod nastartovaný od začátku, bylo by sice odjeto jen jedno kolo, ale neudělovaly by se (asi správně) žádné body. Fanoušek, který si zaplatil nemalé peníze, aby za ně viděl závod, byl v tuhle chvíli hozen přes palubu.

Michael Masi tvrdí, že druhý pokus za safety carem byl upřímnou snahou o restart závodu. Ale odehrál se v nejhorších podmínkách za celý den. Když safety car s piloty za sebou vyjel na trať, správně se okamžitě spustil odpočet do konce závodu. Pravidlům navzdory tak začal nový závod od začátku, i když to bylo podáno jako pokračování velké ceny, do které ale nebylo započítánon jedno kolo z doby prvního safety caru.

Za druhým safety carem se odkroužila dvě kola, ve třetím se rozsvítily červené vlajky a bylo rozhodnuto o tom, že bude závod předčasně ukončen. A jelikož byla odjeta alespoň dvě kola, uděluje se polovina bodů. Nejrychlejší kolo nebylo uděleno.

A na závěr: když je závod přerušen v kole X a není už restartován, klasifikace se počítá na konci kola před kolem, před kterým byla vyvěšena červená vlajka, tedy na konci kola X-2. Červené vlajky zavlály ve třetím kole, proto se klasifikace bere v souladu s článkem 42.14  z konce kola prvního.

Vůbec to nevypadá jako účelové, že ne?