Analýza: Jak Vettel ztratil 8 sekund při GP Španělska 2017

Když na konci 37. kola zajel Sebastian Vettel do boxů, a časomíra vykazovala náskok necelých 23 sekund, muselo fanouškům Ferrari zcela zákonitě zatrnout. Tohle nebyl pit stop, který měl patřičnou časovou rezervu. Byť si Vettel myslel, že časovou rezervu má. A dokonce osmisekundovou. Kam ale tato rezerva zmizela?

2 Štítky: GP Španělska Lewis Hamilton Sebastian Vettel Zveřejněno 16. 05 2017 — Tomáš Richtr

Příběhy velkých cen se co do složitosti mohou srovnávat s filmovou dramaturgií. Ale právě ona dramata jsou tím fascinujícím prožitkem. Ve Španělsku minulý víkend se tomu navíc povedlo nasadit velmi kvalitní kabátek takzvaného thrilleru. Zvratů bylo během závodu, ba celého víkendu, několik, ale my se teď zaměříme možná na ten nejdůležitější. Dva po sobě následující pitstopy Lewise Hamiltona a Sebastiana Vettela ve 36. a 37. kole.

Vettel měl v té době náskok přibližně osmi sekund. V dané době závodu byl aktivní režim virtuálního safety caru v důsledku odbouraného Stoffela Vandoorna s mclarenem v první zatáčce. Když Hamilton zajel do boxů, ztrácel 7,759 sekundy, ale ke štěstí jeho a celého Mercedesu zrovna končil režim virtuálního safety caru. Znamená to, že Vettel, který před ním jel s náskokem osmi sekund, musel celou startovní rovinku projet pomalu, tedy skoro stejně rychle, jako kdyby jel boxy. Aniž by si to v té rychlosti kdokoli uvědomil, právě tím přišel Vettel o svůj slibný náskok osmi sekund.

Bez názvu

Důkazem toho budiž rozestup mezi Vettelem a Hamiltonem v okamžiku, kdy se Hamilton vrátil na dráhu. Necelých 24 sekund. Ten se v následujících sekundách snížil dokonce na 22,6 sekundy. Průjezd boxy si přitom v Barceloně žádá právě kolem 22 sekund, a to nepočítáme jakýsi rozjezd, když pilot opustí boxovou komunikaci. To na délce času stráveném u mechaniků ještě přidává.

Délka zastávky
Hamilton 21,722 s
Vettel 22,307 s

V rozhovorech po závodě Vettel přiznal, jak byl překvapen ztrátou náskoku osmi sekund. Jemu se není co divit, ale inženýři na boxové zídce Ferrari měli rychle pochopit, že situace je více než kritická, pokud měli v úmyslu Vettela povolat do boxů.

Bez názvu2

Bez názvu3

Jak vysvětlil šéf Mercedesu Toto Wolff, strategické rozhodnutí povolat Hamiltona do boxů v době, kdy na spadnutí bylo ukončení režimu virtuálního safety caru, bylo geniální. Odvážnému štěstí přeje a Mercedesu to tentokrát nemohlo vyjít lépe. Doplatil na to samozřejmě Vettel s Ferrari, stejně jako na skutečnost, že zůstal tři kola zaseknutý za Valtterim Bottasem, jak ukazuje tabulka níže v kolech 22 až 24. To samo o sobě představuje ztrátu čtyř sekund, plus oněch osm sekund ztracených výše popsaným štístkem (Mercedesu)  v podobě virtuálního safety caru.

Není bez zajímavosti, že Ferrari a Vettel měli tenhle závod v kapse. Ale tím, jak jsou Mercedes a Ferrari vyrovnaní, každá drobná změna okolností má vliv na průběh závodu. V Barceloně to byly hned tři faktory: 1) Ferrari se nechalo vyprovokovat k rychlému prvnímu pitstopu. 2) Bottas posloužil jako obranný val. 3) Virtuální safety car a statečné rozhodnutí Mercedesu.

A právě tyto tři faktory vrhly stín na skutečnost, jak má Ferrari v reálu velmi rychlé auto. Barcelona ukázala, že Ferrari dokáže bojovat s Mercedesem o pole position i vítězství v závodech. A skoro se chce říci: když už to ukázala Barcelona, pak to půjde na jakékoli další trati.

kolo závodu rozestup VET – HAM
na cílové čáře
daného kola
Vettelův náskok délka zastávky
22. 7,315 sekundy
23. 5,375
24. 3,275
25. 4,003
26. 4,514
27. 4,990
28. 5,159
29. 6,149
30. 6,138
31. 6,388
32. 7,749
33. 7,827
34. 6,966
35. 7,760
36. 8,267 HAM PIT 7,759 21,722
HAM EXIT 23,909
37. 18,129 VET PIT 22,835 22,307
VET EXIT bitva!

 

Diskuse k článku

Napsat komentář