Analýza: Hamilton jediný na startu? Mercedes chyboval jinde

Po červených vlajkách byl Lewis Hamilton jediným pilotem, který nezajel do boxů pro suchou sadu pneumatik. Pilot Mercedesu stál na startovním roštu úplně sám a restartoval závod, v ten moment ale už Mercedes věděl, že udělal chybu…

Štítky: GP Maďarska Lewis Hamilton Mercedes Zveřejněno 3. 08 2021 — Vašek Štěpánek

Mercedes zmeškal příležitost pro přezutí z přechodných pneumatik na suché. Zatímco zbytek pole toto učinil a okamžitě získal výhodu, Hamilton zamířil ke svým mechanikům až o kolo déle, čímž se propadl z prvního místa na úplně poslední.

Místo pohodlné jízdy za dalším triumfem v Maďarsku se pilot Mercedesu musel prokousávat celým startovním polem. Hamiltonova stíhací jízda nakonec stačila na solidní třetí místo v cíli. Po diskvalifikaci Sebastiana Vettela se Brit dodatečně posunul ještě na druhou příčku.

Mercedes si však i po závodě bezprostředně stál za svým rozhodnutím, šéf týmu Toto Wolff uvedl, že v inkriminované době šlo ze strany týmu a Lewise Hamiltona o správné rozhodnutí. Co přesně se tedy událo špatně?

Před původním startem na Hungaroringu pršelo, a tak byli piloti nuceni startovat na pneumatikách do přechodných podmínek. Našli se ale i tací, kteří se rozhodli zariskovat a hned po zahřívacím kole zajeli do boxů pro suché gumy (jmenovitě to byl Giovinazzi).

Následovala velká nehoda v první zatáčce a následné přerušení závodu. Na trať se jezdci vydali zhruba o půl hodiny déle. V té době již nepršelo a vzhledem k vysokým teplotám v Maďarsku trať rychle usychala.

Bezprostředně po vyjetí z boxů Hamilton upozorňoval svůj tým, že trať je suchá a bylo by lepší zvolit jiné pneumatiky. Kdyby šlo o zahřívací kolo, tým by se svým jezdcem nesměl mluvit, ale jelikož se o zaváděcí kolo nejednalo, tým Hamiltonovi odpovídal.

„Týmu jsem řekl, že trať velmi rychle usychá. Ve všech zatáčkách okruhu už bylo sucho, ale tým mi řekl, ať zůstanu na trati, jelikož se blíží déšť. Říkal jsem si: ‚OK, asi mají další informace, o kterých nevím‘, a tak jsem zůstal,“ popisuje situaci Hamilton.

Týmové rádio mezi Hamiltonem a jeho inženýrem Peterem Bonningtonem však dokazuje, že Mercedes zase tolik informací o stavu trati a počasí neměl.

Hamilton: (stojí v boxech) Trať rychle schne.
Bonnington: Rozumím Lewisi.
Bonnington: Všichni jsou aktuálně na přechodných (pneumatikách).
Hamilton: (pole vyjíždí z boxů) Fakt to rychle schne.
Bonnington: Ok, rozumím.
Hamilton: V zatáčce číslo 2 je suchá stopa.
Hamilton: Řízení je po té levotočivé trochu obtížné.
Hamilton: Sucho v zatáčce číslo 4.
Bonnington: Takže… půjde o klasický start.
Hamilton: Sucho i v zatáčce pět.
Hamilton: Světla na Safety Caru zhasla, nyní kontroluju tempo já, že?
Bonnington: Ano. Bude to klasický start, klasický start.
Hamilton: (projíždí poslední zatáčkou) Hodně lidí jede do boxů.
Bonnington: Ano, ale myslíme si, že tohle je správné rozhodnutí.
Hamilton: (po restartu) Trať je úplně suchá…
Bonnington: OK, rozumím. Takže box, box.
Bonnington: Mokrá pozice jedna, mokrá pozice jedna (na volantu).
Bonnington: (po pit-stopu) Buď na výjezdu opatrný. Takže teď máme dost práce.
Hamilton: Jsem poslední?
Bonnington: Ano Lewisi, potvrzuju. Celé pole předtím jelo do boxů.
Bonnington: Jeď! HPP3 pozice dva, tři pozice dva.
Hamilton: Jak moc jsou vpředu chlape?
Bonnington: Na Giovinazziho ztrácíš šest sekund.

Esteban Ocon, který byl před restartem závodu na druhé pozici za Hamiltonem nevěděl, co má dělat. Francouz nechtěl přijít o druhé místo, které získal v prvním kole.

„Bylo to těžké rozhodnutí, protože Lewis obvykle nedělá špatné volby. Nikdy jsem ho neviděl udělat chybu. Takže zajet do boxů z druhého místa, zatímco Lewis pokračoval na trati, bylo těžké, ale jsem rád, že jsme tak učinili, protože nás to vyšvihlo hodně dopředu,“ uvedl Ocon.

Vítěz nedělního závodu nechal rozhodnutí, zda do boxů skutečně zajet nebo ne, na svém inženýrovi Joshovi Peckettovi a týmu Alpine.

Peckett: (Ocon čeká v boxech) Na rovinkách se objevují suché plochy. Trať už je spíš suchá, než mokrá, i tak jsou přechodný (pneumatiky) nejlepší řešení, myslím.
Peckett: Auto za tebou má na sobě vyhřívané dečky, ale vypadá to jako přechodné gumy.
Ocon: Rozumím.
Peckett: Ok kámo, ještě dvě minuty. To znamená, že za minutu startujeme auto. Musíme zapnout omezovač v boxové uličce.
Peckett: Dobrá, zapni ten omezovač.
Ocon: (najíždí do 2. zatáčky) Bylo by dobré zajet do boxů jen jak to bude možné.
Peckett: Můžeš zajet už v tomhle kole. Dej nám vědět.
Ocon: No… Jsem druhý, takže se mi úplně nechce.
Ocon: Co myslíš? Trať je úplně suchá.
Peckett: OK, zůstaň. Jde o klasický start Estebane. Hned se k tobě vrátím.
Peckett: (Hamilton a Ocon projíždí 12. zatáčkou) OK Estebane, box, box, box, box.
Ocon: Rozumím
Peckett: OK, pneumatiky dva, pneumatiky dva a scénář jedna, scénář jedna (pozice na volantu) a hned do boxů.

Týmy běžně sledují svou rádiovou komunikaci navzájem, to znamená, že Mercedes věděl, co přesně Esteban Ocon a Alpine plánují. I s informacemi o trati, které měl tým z Brackley k dispozici díky Lewisi Hamiltonovi, se nakonec rozhodl svého pilota nechat na trati.

Šéf technického oddělení Mercedesu Andrew Shovlin vysvětlil rozhodnutí, které bylo ovlivněno i bodovým stavem v šampionátu – Hamilton vedl závod a nejbližší konkurent Verstappen byl s poškozeným vozem mimo bodovanou desítku.

„Myšlenka byla taková, že vzhledem k situaci v závodě a v šampionátech, pro nás bylo nejdůležitější neudělat chybu nějakým roztočením či zamotáním se do kolize. Rozhodli jsme se proto hrát na jistotu a být opatrní.“

Umístění garáže v boxové uličce je v Maďarsku pro Mercedes navíc velmi nevýhodné. Mistři světa mají své stání na začátku uličky. To znamená, že kdyby Hamilton skutečně zajel do boxů a za nim by byl zbytek pole, musel by počkat, než veškerá auta opět vyjedou od svých mechaniků, čímž by ztratil stejné, ne-li větší množství času.

„Když se nad tím zamyslíme a uvědomíme si, že neexistuje žádný způsob, jak by Lewis v zaváděcím kole najel náskok 5 sekund, jelikož se všichni tlačili do boxů co nejrychleji, tak bychom v lepším případě byli na šestém místě. I tak by to bylo na studených slickách (pneumatikách do sucha) příliš riskantní.“

Shovlin však stále věří, že Mercedes v neděli udělal chybu. Ne kvůli rozhodnutí nechat Hamiltona jako jediného na trati s přechodnými pneumatikami, ale kvůli tomu, že mu tým přechodné pneumatiky nesundal během přerušení závodu.

„Když jsme vyjížděli během restartu z boxů, rozhodovali jsme se, že Lewise vyšleme na suchých pneumatikách, protože trať rychle schla. Tohle je ten moment, ve kterém jsme jako tým udělali chybu.

Lewise to stálo poměrně velkou příležitost vyhrát závod a zase se trochu vzdálit Verstappenovi v mistrovství světa. Všichni jsme se shodli, že jsme to zkazili, ale nikdo konkrétní za to opravdu nemůže.

Je to jedna z dalších lekcí, ze které se poučíme. V tomto sportu se vždy snažíte neudělat tu samou chybu dvakrát,“ uzavřel Shovlin.