Analýza: Co přivedlo Mercedes k týmovým rozkazům?

Detailní pohled na to, co vedlo Mercedes k instrukcím týmové režie. A proč se nemusíme obávat války mezi Rosbergem a Hamiltonem.

32 Štítky: Lewis Hamilton Mercedes Nico Rosberg Zveřejněno 29. 07 2014 — Tomáš Richtr

Někdy je úchvatné sledovat rozdíl mezi obrazem, který tvoří mediální platforma, a skutečnou situací. Tento rozdíl už těžko může být větší ve věci současného skandálu kolem týmové režie Mercedesu při Velké ceně Maďarska.

Pravdou je, že rádiová komunikace v rámci Mercedesu zapůsobila prvotně jako šok: Nico Rosberg se dotazoval, proč jej Lewis Hamilton nepouští, přičemž Lewis Hamilton byl vyzván, aby tak učinil. Jen to posílilo bláznivé teorie o tom, že německý Mercedes nechce, aby titul získal Brit Hamilton, nýbrž ‘Němec’ Rosberg.

Vděčné mediální téma, které v současných hodinách generuje titulky typu “Rozbroje u Mercedesu!” nebo “Válka mezi Hamiltonem a Rosbergem!”.

Bezprostředně po skončení závodu to vskutku vypadalo na super žhavou letní aférku, ale ta podle všeho bude mít jepičí život. Její příčiny jsou ale velmi zajímavé a dokládají, proč za člověka nesmí rozhodovat počítače. Pořád jim totiž chybí ta důležitá empatie.

Proč vůbec k rádiové komunikaci došlo? Po skončení závodu a s odstupem času je vysvětlení jednoduché: Rosberg a Hamilton jeli v GP Maďarska každý svůj příběh. A tyto hodně odlišné příběhy se s ohledem na rozmanitost strategií (což dělá z F1 onu krásnou detektivní podívanou) kolem padesátého kola potkaly.

Rosberg startoval z pole position, ale minul nájezd do boxů, když na trať vyjel safety car v důsledku Ericssonovy bouračky. Stejně jako Massa, Vettel a Alonso. Tím se propadli dolů a Rosbergovu osu příběhu přiblížilo té Hamiltonově.

Hamilton startoval z boxů, dostal hodiny ve druhé zatáčce, a od této chvíle stoupal vzhůru. Svým příběhem naproti Rosbergovi. Podobně, jako když se dvě různá letadla, daleko před bodem střetu, ocitnou na kolizním kursu.

Graf níže ukazuje odstup Rosberga od Hamiltona v sekundách v každém kole. Údaj nad nulovou osou znamená, že je Rosberg před Hamilton, a naopak. Úsek okruhu 45 – 55 ukazuje, že oba jezdci byli u sebe po delší dobu blízko – inkriminovaný moment za kontroverzní rádiovou komunikací.

gapanalysis

K setkání na dráze oba jezdce přiblížilo rozhodnutí Mercedesu přezout Hamiltona na tvrdší sadu gum v 38. kole, 32 kol před cílem. Pořádná porce, která tento úsek závodu činí pomalejší z pohledu časů na kolo, když to srovnáme s jinými, kteří jedou kratší úseky na rychlejších měkčích pneu. A Rosberg jel na tři zastávky – jeho úseky tak obsahovaly rychlejší časy na kolo.

A tak, přirozeně, aniž bychom chtěli určovat, zda je lepším pilotem Rosberg nebo Hamilton, to byl Rosbergův vůz, který byl v inkriminované fázi závodu s ohledem na danou strategii tím rychlejším. A aby maximálně využil potenciálu své strategie, potřeboval se dostat před Hamiltona.

To vidíme dnes my, a to samé říkaly v dané chvíli během závodu i počítače Mercedesu jak přímo na okruhu, tak v továrním velínu týmu.

Počítačová logika je jasná: Hamilton uvolní prostor Rosbergovi. Hamilton na tom nebude bit (protože je teď pomalejší), a Rosberg nebude ztrácet drahocenné sekundy, což muselo být pro něj i pro něj i pro jeho kolegy inženýry velmi frustrující.

Logika, která zapomněla na důležitý faktor: že v kokpitech obou aut sedí lidské bytosti vzájemně bojující o titul mistra světa.

V jiné, než této situaci, je naopak normální, že se závodníci jednoho týmu, z nich jeden jede strategii na dva, a druhý na tři pitsotpy, pouští. Tohle je ale přímý boj o titul mistra světa.

[colored_box color=”blue”]Mercedes přehodnotí používání týmových příkazů, Hamiltonovi dal za pravdu
GP Maďarska z pohledu strategií: Jak safety car změnil průběh závodu
[/colored_box]

Sám Nico Rosberg se o uvolnění dráhy nežádal. Byl naopak sám informován, že Hamilton dostal instrukci jej pustit, aby mohl dále těžit z potenciálu své strategie. Jeho následné udivení nad tím, proč tak Hamilton tedy neučinil, je pochopitelné. Stejně, jako je pochopitelné Hamiltonovo ignorování instrukce pustit před sebe Rosberga. Poškodil by tím sám sebe, a to minimálně tím, že by jej v cíli překonal Nico Rosberg. Jeho jediný soupeř v boji o titul! Jen blázen by v takové situaci uposlechl, a proto se nelze divit “velmi, velmi šokující” Hamiltonově reakci.

Na sebe to naprosto správně vzal Mercedes. Počítačovou logikou se Mercedes zachoval správně, ale velmi necitlivě, skoro až amatérsky, ba dokonce arogantně ignoroval stav mysli obou závodníků. Jak Hamiltona, kterému tím ublížil, tak Rosberga, kterého tím namočil do nemalých problémů negativního veřejného mínění.

Jak Rosberg tak Hamilton budou mít důvod v dalších závodech nevěřit úsudkům Mercedesu a Hamiltonova důvěra v tým je zcela pochopitelně nalomena. Mercedes už veřejně přiznal, že instrukce byly jasnou chybou. Důsledkem “paniky” z toho, že Rosberg ztrácí půdu pod nohama. Že jasně přichází o šance ten závod ještě vyhrát.

Jsem přesvědčen, že tohle vysvětlení oba jezdci týmu přijmou, a proto nejsou slova o jakékoli válce mezi nimi na místě. Naopak bude pokračovat ostrý souboj o titul. A v čem si můžeme být jisti, že tentokrát už opravdu bez snah o týmovou režii. Co víc si přát?

Motorsports: FIA Formula One World Championship 2014, Grand Prix of Hungary

Diskuse k článku

Napsat komentář