Analýza nových pravidel: Bude se díky nim ve formuli 1 letos více předjíždět?

Optimista nové, výrazné změny v pravidlech seriálu formule 1 od roku 2017 vidí jako revoluci, která jde správným směrem. Pesimista naopak v těchto změnách vidí bezradné uplatnění metody pokus-omyl při snaze učinit průběh velkých cen dynamičtější, a tím pádem atraktivnější. Je důvod se těšit, nebo naopak ponořit hlavu hlouběji do dlaní? Nejprve rychlý přehled toho, v čem vlastně…

30 Štítky: Aerodynamika Zveřejněno 28. 01 2017 — Tomáš Richtr

Optimista nové, výrazné změny v pravidlech seriálu formule 1 od roku 2017 vidí jako revoluci, která jde správným směrem. Pesimista naopak v těchto změnách vidí bezradné uplatnění metody pokus-omyl při snaze učinit průběh velkých cen dynamičtější, a tím pádem atraktivnější. Je důvod se těšit, nebo naopak ponořit hlavu hlouběji do dlaní?

Nejprve rychlý přehled toho, v čem vlastně ony revoluční změny spočívají, a co si od nich autoři slibují. Před tím je nutné připomenout, že již posledních pár desetiletí průběhy velkých cen vozů formule 1 nejvíce ovlivňuje aerodynamika. Ta výrazně předčila roli pneumatik a následně roli motorů. S ohledem na současnou filozofii je žádoucí, aby vůz F1 byl aerodynamicky efektivní. Vedlejším produktem aerodynamicky efektivního vozu je velká turbulence za ním. Tato turbulence má vliv na výkon auta, které jede v závěsu: jedou-li za sebou dvě auta aerodynamicky naprosto stejně efektivní, v důsledku turbulencí bude to druhé vypadat jako o kategorii horší. Druhé auto se prvnímu nedostane na dosah, a tím pádem ani k šanci na předjetí. To je problém moderních velkých cen.

Nyní se hodí představit si změny, které jsou zmíněny v úvodu tohoto textu. Začneme pneumatikami, které budou větší. Tato volba má logiku v tom, že větší pneumatiky nabídnou větší přilnavost, auto bude v zatáčkách více sedět, bude náročnější na jízdu. Prostě jako dřív. Přední pneumatiky ‚ztloustnou‘ z 245 mm na 305 mm, ty zadní zase z 325 mm na 405 mm. Budou širší a o poznání těžší. Průměr zadních pneumatik vzroste o 10 milimetrů. Celé auto také bude širší.

Úřadující mistr světa Nico Rosberg očekává velkou změnu v rozložení sil.

Rosberg očekává, že nová pravidla pro letošní sezónu zamíchají pořadím

Zveřejnil(a) GPF1cz dne 22. leden 2017

Nyní aerodynamika: Přední přítlačné křídlo bude rozšířeno z 1650 mm  na 1800 mm. Zadní přítlačné křídlo je dnes užší a vyšší. Bude širší a nižší. Širší o 20 cm a nižší o 15 cm. V konečném důsledku budou formule sezony 2017 vypadat daleko více ‚sexy‘. Dá se očekávat, že to budou na pohled pěkná auta. Že čekáte na ono pověstné „ale“?

To „ale“ začnu menší epizodou. V sezoně 2007 byla u Mezinárodní automobilové federace vytvořena ‚Pracovní skupina pro předjíždění‘, které šéfoval uznávaný architekt úspěchů Michaela Schumachera, Ross Brawn. Cílem této skupiny bylo navrhnout taková technická pravidla, která by snížila efekt turbulencí popsaných výše. To proto, aby se dalo lépe předjíždět tím, že auta budou moci jezdit blíže za sebou. Výsledkem těchto prací byl na začátku sezony 2009 bez nadsázky šok: takzvané ‚skříně‘ v podobě úzkých a vysokých zadních spojlerů. Nebo ‚sněžné pluhy‘ – přední křídla širší než celé auto samo ve snaze učinit je méně citlivé na aerodynamickou turbulenci.

Kýžený výsledek to ale nepřineslo. Inženýři týmů F1 jsou tak chytří, že během dvou sezon technickými úpravami ztracenou aerodynamickou efektivitu dohnali. Dokonce předčili. Monoposty F1 se tedy vybavovaly ‚škodlivější‘ aerodynamickou efektivitou, takže předjíždění bylo horší, jen auta byla ošklivější.

No a s nástupem nové generace hybridních pohonných jednotek v sezoně 2014 přišlo omezení množství paliva a jeho maximálního okamžitého průtoku. To mělo za následek to, že auta jsou rychlejší na rovinkách a pomalejší v zatáčkách. Vozy F1 se o to více staly méně náročné na fyzičku pilota. Nezletilý adolescent by dnes v takovém autě zvládl dvě velké ceny za sebou.

Přesně pod tíhou těchto motivací vznikla nová pravidla pro rok 2017: auta budou na rovinkách zase pomalejší, ale v zatáčkách až o 40 km/h rychlejší. Bezpochyby se stanou náročnějšími na fyzičku pilota. Ale nejsem si jist předpověďmi některých expertů, podle kterých to budou „monstra“. Předpokládám, že to jsou stejní experti, kteří na začátku zmíněné hybrid-turbo éry předpovídali „krvavou lázeň“ a že „žádné auto nedojede do cíle první velké ceny“. To vše s ohledem na náročnost nových technologií a jejich počáteční nespolehlivost. Dnes se tomu musíme smát. Pojďme tedy v těchto souvislostech poskládat výsledný obraz toho, co můžeme letos očekávat, co do atraktivnosti soubojů na závodní dráze.

Již od dob zavedení drážek na pneumatikách v sezoně 1998 je zřejmé, že vedení F1 pořádně nevědělo kudy kam. A to ani nechci připomenout nový formát kvalifikace, zavedený pro úvodní dvě velké ceny ročníku 2016. Dokážete to pochopit? Veškeré simulace předpovídaly, jaké to bude fiasko. Politika představitelů tohoto sportu, nebo možná jejich ego, bylo ale několikanásobně silnější. A to samé platí pro oblast technických pravidel.

Pojďme dále. Nemusíte být miliony eur placený technický ředitel týmu F1 (k tomu vám stačí středoškolská maturita), abyste pochopili, že definované úpravy spojlerů na formulích pro sezonu 2017 budou generovat silnější aerodynamické turbulence. O to těžší bude pro vozy v závěsu udržet tempo. Díky očekávánému většímu výkonu pneumatik se zkrátí brzdné zóny, čímž se zúží prostor pro takzvaný ‚útok na brzdách‘. Šancí bude méně. A k tomu třešnička na dortu: auta budou o 20 centimetrů širší, což bude problém na klasických i nových tratích: Melbourne, Monza, Barcelona, Montreal, Red Bull Ring, Silverstone, Hungaroring, belgické Spa, japonská Suzuka… vyberte si. Ať vás ale nenapadne zmínit Monako! Singapur – okruh podobně městského charakteru – zmínit můžete, ale nepomůžete si.

Podtrženo sečteno: auta letos budou náročnější na zvládnutí, což je dobře. Ale nečekám, že se tím dostanou blíže britskému mistrovství cestovních vozů BTCC nebo šampionátu silničních motocyklů MotoGP. Tím spíš, když si dodavatel pneumatik Pirelli není vůbec jistý tím, jak budou jeho nové pneumatiky letos vůbec fungovat.

Abyste mě špatně nepochopili: formule 1 jako taková na popularitě neztrácí. Piloti jsou exkluzivní inspirací mladších generací, které sportu věnují nemálo času a úsilí. Piloti jsou těmi, kteří ve své roli novodobých hrdinů zastávají úlohu inspirace a poslání. Někteří lépe, někteří hůře. S tím ale nastává jeden velký znepokojivý problém: jestli už nejsou v F1 důležitá auta, ale to, jak ti, kteří je řídí, u toho (nebo potom, nebo před tím) vypadají, tak to se nám z formule 1 stává pouze motorsport verze jiného sportu, který v přesně v této filozofii hraje prim: fotbal.

Čtěte dále: Které týmy nejvíce vytěží ze změny pravidel?

Bez pořádného tréninku to letos nepůjde, myslí si Jolyon Palmer. Ten se navíc zamyslel nad zajímavým „dvojitým efektem“…

Zveřejnil(a) GPF1cz dne 5. leden 2017

Diskuse k článku

30 komentářů: “Analýza nových pravidel: Bude se díky nim ve formuli 1 letos více předjíždět?”

  1. Satelis napsal:

    LoebFan : čím více čtu tvé příspěvky, tím více jsem přesvědčen, že jsi zamindrakovanej debil.

  2. LoebFan napsal:

    Těším se na příští na Tomovu srandu.. To zas bude fundovaná expertíza 🙂 Za volantem neseděl.. ale expert je veliký 🙂

  3. LoebFan napsal:

    Tomášek nám to všem vysvětlí jak to má být.. a jak si to všichni máme myslet.. Je to borec..

  4. LoebFan napsal:

    Tome, než se do mě navazete nefundovaně a bezbranně.. zkuste toto.. jestli Vás to nechytne.. tak nežvante radši ani o f1 🙂 Jedem 🙂 Ale já Vás za silného chlapa nepovažuju.. Vy si tak nějak žijete to svoje co musíte.. Osobnost ve vás vidí asi jen gayové a vaše paní.. Ale nebojte, naděje exiteje dál 🙂 Zkuste toto 🙂 https://www.youtube.com/watch?v=TtR5OOHZSp4

  5. LoebFan napsal:

    Pro Tomáše Richtra – Co Tome, zažils jste někdy i živtě v té placené PR co vám zaplatí hotýlek a dobrý sedačky nějakou takovou bezdechou podívanou kterou byste věřil jako toto?? Vám asi stačí jedna vlásenka v idealních podmínkách a pak věříte v nesmrtelnost f1 co?? Exprete 🙂 Klidně vám zaplatím na svůj náklad rallycross nebo WRC.. Group B to nebude.. ale pošmáknete si.. Experte 🙂 Jen abyste aspon tušil o čem mluvíte.. 🙂

  6. LoebFan napsal:

    Tome… mučit se nečím čemu nerozumíte a ještě o tom hrdě hlásáte emoce a ještě za to berete ty peníze aby vaše dítě mohlo růst.. tomu říkám skutečný případ sebetrýznění.. Obdivuji takové slabochy.. To chce velkou míru sebeponízení.. Když už jste se do toho tak pustil.. Co vy odborníku ??

  7. LoebFan napsal:

    Tomáš Richtr se rozsypal, se svým uzkým rozhledem se zhroutil. A já doufal že to je fajn člověk do diskuze..  Škoda… I moji studenti jsou silnější než toto..

  8. INF_11 napsal:

    LoebFan  Tak takovou „brutalitu“ schvaluji 😉

  9. LoebFan napsal:

    Jakub McL LoebFan kulatyctverecek Strategie ano.. technologie ano.. ale zatajený dech ze závodění a závodů, ne! Teda pokud nemáte zatajený dech i z Rákosníčka.. 🙂

  10. LoebFan napsal:

    Jakub McL LoebFan kulatyctverecek Vy jste sluníčkář, to je sranda 🙂 Vy spapaáte všechno co vám kdo naservíruje.. Vlastní názor chybí.. Navíc jsem říkal, že souhlasím že srovnávat se to nedá.. ale jde o dojem ze závodění. Ale Vy nejspíš neumíte ani číst a mýlím-li se, tak chybí dostatečná kapacita si souvislosti spojovat.. No holt i takoví mají právo na život 🙂 Jak jsem již říkal, každá snaha se cení 🙂 Tak jen tak dál 🙂

  11. Jakub McL napsal:

    LoebFan kulatyctverecek Souhlas s kulatyctverecek. Nejde srovnávat tyhle sporty… Je to jako hokej a florbal… Podobá se to, ale je to úplně o něčem jiném (mimochodem, jsem totální sledovatelem Dakaru, Silk Way, Baja – jiná obdoba rallye, takže i tyhle závody mě baví, ale tohle jsou okruhy…) . Uznám, že mají jezdci poslední dobou pozici lehčí, ale to je právě ten pokrok technologií. A o tom ta F1 taky je. Tak jim nasaďmě hubeňoučký kolesa, seberme veškeré posilovače apod., ale pak to bude jen závod F0 (FormuleOldies). Prostě vše se vyvíjí a pro řidiče ulehčuje – jako v reálném řízení auta.

    Mně jenom točí, jak někdo POŘÁD nadává, a hlavně píše, jak už to radši ani nesleduje a tady se do F1 naváží. Pokud u závodů spíte, tak právě promeškáváte závod! Jinak to popsat neumím. Jak jsem uvedl, závod je o taktice, strategii, vývoji na pozicích a to po celou dobu závodu. Od startu do cíle…

  12. villonso napsal:

    LoebFan INF_11 PLKPLK Jakub McL LoebFane, dnes startuje 24 hodin Daytony! Vyjádři se radši k tomu!

  13. LoebFan napsal:

    kulatyctverecek LoebFan Mě nejde o srovnávání jablek a hrušek, ale o závodění a dojem z něj!! Jinak souhlas 🙂

  14. kulatyctverecek napsal:

    LoebFan Nelze srovnávat jablka a hrušky. Rally je diametrálně odlišný druh motor sportu než F1. V rally se létá vzduchem na hrbolech, driftuje v zatáčkách a míjí se stromy o pár centimetrů. F1 spíše prezentuje technologický vývoj a závod je spíše strategická bitva, než tlačenice na lokty. Dle mého se sice F1 ubírá špatným směrem, měli by se vykašlat na ekologii a úspory a nasadit pořádné křiklavé motory s velkým obsahem, ale rozhodně bych se neodvážil o srovnávání s rally atd. To je jako nadávat, že šachy jsou v porovnání s boxem moc nudné a nenásilné. Já se rád podívám na formule i na rally a samozřejmě na obojí se zcela odlišným záměrem a očekáváním. Na letošní sezonu F1 se těším hlavně proto, že monoposty už snad nebudou tak ošklivé jako v posledních sezónách. Ty úzké a vysoké zadní spojlery, to bylo otřesné 😉

  15. LoebFan napsal:

    A jestli zkouknete to video, tak zjistíte že přesně tento pocit Wow, neeee, kruciii, to není možný.. uuuuuuHHH apod.. to je ta brutalita motorsportu o které mluví všichni tihle Wolffové, Hornerové, Ecclestonové apod.. To je něco co divák chce při sledování f1 prožívat. A ne že na půl hod usne protože se tam nic neděje a může to řídit náctileté negramotné individuum z playstationu. Co je na tom vzrušujícího? A Vy Tomáši jste sám vyjádřil poněkud rezervovaný přístup k naději že příští rok, i navzdory novým pravidlům a tzv agresivnějšímu vzhledu, se tyhle pocity prostě nedostaví.. Budeme maximálně přepočítávat body, sledovat komu se jak daří v jaké stáji a jednotlivým týmům, budeme inteligentně chápat jaký vývoj sledujeme.. ale nebudou to tyhle brutální pocity ze závodění které člověk má když se dívá na věci jako jsem vám zde poslal..  A přesně o tom mluví i oni výše zmínění Wolffové a Hornerové.. 

    Od pilota f1 čekám že po závodě vyleze z auta a nebude mít na žádné emoce radosti nebo zklamání vůbec sílu. Bude vyčerpaný že poleze po čtyřech na podium a až tam mu dojde co se mu podařilo a začne se radovat. A chci mít tyhle wuuuaaaaaah, neeeee, pozoooor, uuuuuHH pocity z každého kola a zatáčky a souboje.. To má být tzv výkladní skříň motorsportu. Na nějaké chytrosti inženýrů mi fakt nesejde.. Když jsou tak chytří, at postaví levnější raketoplán abysme mohli všichni obletět zeměkouli.. ale v motorsportu chci vidět naprostou vyčerpávající brutalitu!! A vůbec to neznamená že má někdo umírat. Ale má mít k tomu velmi blízko!! A ne ten obývák co oni tam mají..  Píšu to nekompromisně.. ale tak to má být! A neříkejte že by se vám to tak nelíbilo.. Nebo se vám vážně líbí ty jen excel tabulky s body???

  16. LoebFan napsal:

    INF_11 PLKPLK LoebFan Jakub McL Kde jsem koho urážel? Jen konstatuju fakta. Že někdo nezvládá fakta, to už není můj problém 🙂 Ale každý pokus se cení 🙂

  17. LoebFan napsal:

    TomysF1 LoebFan Tome, já nechci aby to vyznělo nějak zle. To chraň pán Bůh. Jen nejsem takový ten slepec co příjme vše co je mu naservírováno. I když je to člověk který se tím zabývá. Přirozená zvědavost mě žene k tomu zjistit, pochopit a utvořit si vlastní pohled. Nečekám že mě za něj někdo bude plácat po zádech nebo že se mnou většinová komunita bude souhlasit. Rád si popovídám o všem aspektech které daná témata nabízejí. Jestli mi rozumíte. A Vám jsem už mockrát řekl že mě baví jak věci děláte. Vím že by mě moc bavilo si s Váma popovídat o všem možném co se týká f1, a motorsportu obecně. Že trošku tnu do živého, jo to já občas dělám, ale je to spíš pro diskuzi jako takovou.. 🙂 
    A protože si myslím že se rád koukáte na něco co bere dech, zkusím se při víkendu podělit. Víte, vyznávám takový ten syrový přístup k motorsportu, jsem přesně ten divák který chce v těch pilotech vidět borce, gladiátory a ne zženštilý slečinky co říkají jen co jim vedení schávlí a pak jdou a natočí ujetou reklamu. Proto s f1 tak trochu zápasím. Někdy je to ok, ale bohužel jen vyjimečně. Takže si dovolím Vám poslat, stejně jako všem pravověrným fandům motorsportu něco z čeho se vám bude tajit dech 🙂 
    Pamatujete na Group B ??? To byly hrozný, děsivý stroje. Jestli někdo neví, at si přečte parametry a představí si že sedí v tom autě jako spolujezdec. Tomu říkám motorsport brutalita v tom nejpozitivnějším slova smyslu. Přeju příjemné pokoukání všem 🙂 A jestli občas prudím, omlouvám se, je to spíš pro diskuzi, než se někoho dotknout.  https://www.youtube.com/watch?v=INwqyPct8qY

  18. INF_11 napsal:

    PLKPLK LoebFan INF_11 Jakub McL 
    Ono každý koná jak nejlíp dovede…. 
    Takže je smutné že to líp/jinak neumí.

  19. PLKPLK napsal:

    LoebFan INF_11 Jakub McL Je „obdivuhodné“, jak stihnete pozurážet během pár minut všechny diskutující a ještě si najdete čas na tak výstižný autoportrét!

  20. TomysF1 napsal:

    LoebFan Určitě takto nemusím mluvit. Proč bych to dělal? To přeci nemá logiku. Kdybych o F1 mluvil pěkně jenom proto, že „musím“. Kdybych o ni mluvit pěkně nechtěl, protože se mi nelíbí, tak ji nesleduji. Cítíte v tom tu logiku? Naopak nechápu, proč člověk vyhledává věci, kde se „nic neděje, vzruch to nepřináší nikdy a v ničem.. Samá umělina na podiu, na autech, v autech, v garážích a pod podiem.“ a pak se v komunitě lidí, kteří F1 naopak mají rádi, neustále projevuje tímhle způsobem jako vy na tomto webu. Tak to přijde zase slabé mně.

  21. LoebFan napsal:

    TomysF1 Vůbec ne, zajímá mě motorsport jako celek a vybírám si z něj to zajímavé a podstatné. Ale tomu Vy těžko můžete rozumět. Jste příliš jednostraně zaměřen 🙂 Navíc takhle musíte mluvit, přece si nepodřežete vlastní větev. S takovou slabou reakcí jsem počítal. Ale těším se z toho že Vy se těšíte 🙂

  22. LoebFan napsal:

    INF_11 LoebFan Jakub McL Gay sluníčkář schovávající se za pseudohumanitu se projevil. Gratuluji

  23. INF_11 napsal:

    LoebFan Jakub McL 
    Ano, jsou lidé, kteří si přejí vidět brutalitu, protože ji shledávají za atraktivní, a právě tohle je k vážnému zamyšlení, zda je s nimi všechno v pořádku. 

    Pokud vyhledáváte brutilitu, doporučuji se odstěhovat na východ Ukrajiny, do Sýrie, Íráku Lybie (nebo kamkoliv jinam kde se mocnosti proxy válkami přetahují o „sféry vlivu“) a můžete brutalitu zažít i na vlastní kůži. Třeba se Vám bude také líbit.

  24. TomysF1 napsal:

    LoebFan: mít vztah k F1, jaký popisujete, a přesto se mučit jejím sledováním, to je ukázkový příklad sebetrýznění 😲

  25. Jakub McL napsal:

    LoebFan Jakub McL Kolik závodů ze 70. let jste viděl? Pokud si totiž nějaký pustíte, tak zjistíte, že těch předjížděcích manévrů a „brutálních bouraček“ zase tolik nebylo… Ve srovnání s dneškem…
    Chápu potřebu dnešní populace vidět co nejvíc karambolů apod. (vždyť se stačí podívat na zprávy v televizi, co lidi dnes zajímá), ale pravé GP závodění je právě o taktice, strategii a vytrvalosti.
    Pokud se nedokážete soustředit po celý závod, pusťte si americké série (ať už Indy, nebo Nascar), tam těch „krešů“ bude dost a když ne, tak oni UMĚLE nějakou tu žlutou fázi vyvolají…

  26. LoebFan napsal:

    Jakub McL LoebFan o je stejně marný pokus jako McL 🙂 Jen se vyjadřuju k tématu v čem
    je problém f1. Proč by mi to mělo bránit ve sledování f1? Jasně,
    preferuju rally, rallycross nebo TT Isle of Man. To jsou aspon
    dechberoucí motorsporty. F1 momentálně dech nebere vůbec v ničem, ani na
    trati ani mimo ni. Stává se z ní rok od roku větší parodie. 
    Vím že
    Tomáš Richtr bude tvrdit opak, ale pro něj je to práce, musí to říkat.
    Přece si nepodřeže pod sebou větev. Byl by prostě nahrazen.
    Ví to on, víme to my, to je realita! 
    Pokud ostatní taková
    f1 rajcuje, mě ne. Jsem divák který by si přál vidět v f1 brutální
    nesmlouvavý sport jaký býval v 70tých letech. Někde ve skrytu duše si
    chovám tuto malinkou naději. Ale fakt že jsem ve skutečnosti již f1
    vyměnil za něco opravdovějšího co se skutečně dá nazvat inspirativní a brutální
    motorsport je nepopiratelný. F1 inspirativní není vůbec v ničem.
    Maximálně v povrchnosti. Hodí se na ni krásný pojem Navoněná bída!!! Ale
    jsou lidé kterým to stačí. Jako třeba Vy! Ale proč by mi to mělo bránit
    se na f1 podívat nebo se vyjádřit hm?? Pane Chytrý 🙂

  27. Jakub McL napsal:

    LoebFan Takže závody asi nesleduješ, ale dění okolo (podle toho, jak aktivně tady funguješ) asi jo… Takže tě zajímají právě ty geyové, co ty autíčka řídí. Pro koho že tohle je??? 😀

  28. LoebFan napsal:

    Nic se tam neděje, vzruch to nepřínáší nikdy a ničem.. Samá umělina na podiu, na autěch, v garážích a pod podiem.. Lidi dnes přitahují extrémy. Je to vidět v tv, ve filmech které jsou brutálnější apod.. chtějí vidět syrovost.. aspon mladí určitě. A přitahuje je vidět riziko.. to v f1 žádné není už mnoho let.. Navíc ničemu se v f1 nedá věřit, nedá se věřit rozhovorům se stájemi, s piloty, nedá se věřit předjíždění, nedá se věřit týmovým režiím, nedá se věřit FIA, nedá se věři komisařům, nedá se věřit celému sportu. Prostě se f1 stala jednou velkou nedůvěryhodnou maškarádou která řeší jen byznys a ne závody, dokonce ani show. Hlavně aby se tam sešli herci, modelky, dali si šampáňo.. a tím to hasne.. To je f1 – nedůvěryhodná šaškárna bez podstaty..

  29. Hanzlok8 napsal:

    LoebFan Nevim proč by se měl sport hodnotit podle toho kolik tam umírá nebo se zraní lidí …

  30. LoebFan napsal:

    Piloti f1 jsou inspirací jen pro gaye. Víc zranění přináší každý rok fotbal, hokej nebo sjezdové lyžování. A to nemluvím o šílenstvích jako TT Isle of Man – za 104 sezon, 230 mrtvých. To je podívaná pro chlapy a inspirace pro pořádný chlapy. A ne nějaká zženštilá f1 kde se piloti vybírají ne dle schopností ale dle xichtu a gelu ve vlasech. Proto to mladé lidi nezajímá. Ti se chtějí dívat na extrémní podívanou kde se jim tají dech. Z f1 se tají dech jen gayům z pohledu na ty gaye co to ty autíčka řídí.

Napsat komentář