Analýza nových pravidel: Bude se díky nim ve formuli 1 letos více předjíždět?

Optimista nové, výrazné změny v pravidlech seriálu formule 1 od roku 2017 vidí jako revoluci, která jde správným směrem. Pesimista naopak v těchto změnách vidí bezradné uplatnění metody pokus-omyl při snaze učinit průběh velkých cen dynamičtější, a tím pádem atraktivnější. Je důvod se těšit, nebo naopak ponořit hlavu hlouběji do dlaní? Nejprve rychlý přehled toho, v čem vlastně…

30 Štítky: Aerodynamika Zveřejněno 28. 01 2017 — Tomáš Richtr

Optimista nové, výrazné změny v pravidlech seriálu formule 1 od roku 2017 vidí jako revoluci, která jde správným směrem. Pesimista naopak v těchto změnách vidí bezradné uplatnění metody pokus-omyl při snaze učinit průběh velkých cen dynamičtější, a tím pádem atraktivnější. Je důvod se těšit, nebo naopak ponořit hlavu hlouběji do dlaní?

Nejprve rychlý přehled toho, v čem vlastně ony revoluční změny spočívají, a co si od nich autoři slibují. Před tím je nutné připomenout, že již posledních pár desetiletí průběhy velkých cen vozů formule 1 nejvíce ovlivňuje aerodynamika. Ta výrazně předčila roli pneumatik a následně roli motorů. S ohledem na současnou filozofii je žádoucí, aby vůz F1 byl aerodynamicky efektivní. Vedlejším produktem aerodynamicky efektivního vozu je velká turbulence za ním. Tato turbulence má vliv na výkon auta, které jede v závěsu: jedou-li za sebou dvě auta aerodynamicky naprosto stejně efektivní, v důsledku turbulencí bude to druhé vypadat jako o kategorii horší. Druhé auto se prvnímu nedostane na dosah, a tím pádem ani k šanci na předjetí. To je problém moderních velkých cen.

Nyní se hodí představit si změny, které jsou zmíněny v úvodu tohoto textu. Začneme pneumatikami, které budou větší. Tato volba má logiku v tom, že větší pneumatiky nabídnou větší přilnavost, auto bude v zatáčkách více sedět, bude náročnější na jízdu. Prostě jako dřív. Přední pneumatiky ‚ztloustnou‘ z 245 mm na 305 mm, ty zadní zase z 325 mm na 405 mm. Budou širší a o poznání těžší. Průměr zadních pneumatik vzroste o 10 milimetrů. Celé auto také bude širší.

Úřadující mistr světa Nico Rosberg očekává velkou změnu v rozložení sil.

Rosberg očekává, že nová pravidla pro letošní sezónu zamíchají pořadím

Zveřejnil(a) GPF1cz dne 22. leden 2017

Nyní aerodynamika: Přední přítlačné křídlo bude rozšířeno z 1650 mm  na 1800 mm. Zadní přítlačné křídlo je dnes užší a vyšší. Bude širší a nižší. Širší o 20 cm a nižší o 15 cm. V konečném důsledku budou formule sezony 2017 vypadat daleko více ‚sexy‘. Dá se očekávat, že to budou na pohled pěkná auta. Že čekáte na ono pověstné „ale“?

To „ale“ začnu menší epizodou. V sezoně 2007 byla u Mezinárodní automobilové federace vytvořena ‚Pracovní skupina pro předjíždění‘, které šéfoval uznávaný architekt úspěchů Michaela Schumachera, Ross Brawn. Cílem této skupiny bylo navrhnout taková technická pravidla, která by snížila efekt turbulencí popsaných výše. To proto, aby se dalo lépe předjíždět tím, že auta budou moci jezdit blíže za sebou. Výsledkem těchto prací byl na začátku sezony 2009 bez nadsázky šok: takzvané ‚skříně‘ v podobě úzkých a vysokých zadních spojlerů. Nebo ‚sněžné pluhy‘ – přední křídla širší než celé auto samo ve snaze učinit je méně citlivé na aerodynamickou turbulenci.

Kýžený výsledek to ale nepřineslo. Inženýři týmů F1 jsou tak chytří, že během dvou sezon technickými úpravami ztracenou aerodynamickou efektivitu dohnali. Dokonce předčili. Monoposty F1 se tedy vybavovaly ‚škodlivější‘ aerodynamickou efektivitou, takže předjíždění bylo horší, jen auta byla ošklivější.

No a s nástupem nové generace hybridních pohonných jednotek v sezoně 2014 přišlo omezení množství paliva a jeho maximálního okamžitého průtoku. To mělo za následek to, že auta jsou rychlejší na rovinkách a pomalejší v zatáčkách. Vozy F1 se o to více staly méně náročné na fyzičku pilota. Nezletilý adolescent by dnes v takovém autě zvládl dvě velké ceny za sebou.

Přesně pod tíhou těchto motivací vznikla nová pravidla pro rok 2017: auta budou na rovinkách zase pomalejší, ale v zatáčkách až o 40 km/h rychlejší. Bezpochyby se stanou náročnějšími na fyzičku pilota. Ale nejsem si jist předpověďmi některých expertů, podle kterých to budou „monstra“. Předpokládám, že to jsou stejní experti, kteří na začátku zmíněné hybrid-turbo éry předpovídali „krvavou lázeň“ a že „žádné auto nedojede do cíle první velké ceny“. To vše s ohledem na náročnost nových technologií a jejich počáteční nespolehlivost. Dnes se tomu musíme smát. Pojďme tedy v těchto souvislostech poskládat výsledný obraz toho, co můžeme letos očekávat, co do atraktivnosti soubojů na závodní dráze.

Již od dob zavedení drážek na pneumatikách v sezoně 1998 je zřejmé, že vedení F1 pořádně nevědělo kudy kam. A to ani nechci připomenout nový formát kvalifikace, zavedený pro úvodní dvě velké ceny ročníku 2016. Dokážete to pochopit? Veškeré simulace předpovídaly, jaké to bude fiasko. Politika představitelů tohoto sportu, nebo možná jejich ego, bylo ale několikanásobně silnější. A to samé platí pro oblast technických pravidel.

Pojďme dále. Nemusíte být miliony eur placený technický ředitel týmu F1 (k tomu vám stačí středoškolská maturita), abyste pochopili, že definované úpravy spojlerů na formulích pro sezonu 2017 budou generovat silnější aerodynamické turbulence. O to těžší bude pro vozy v závěsu udržet tempo. Díky očekávánému většímu výkonu pneumatik se zkrátí brzdné zóny, čímž se zúží prostor pro takzvaný ‚útok na brzdách‘. Šancí bude méně. A k tomu třešnička na dortu: auta budou o 20 centimetrů širší, což bude problém na klasických i nových tratích: Melbourne, Monza, Barcelona, Montreal, Red Bull Ring, Silverstone, Hungaroring, belgické Spa, japonská Suzuka… vyberte si. Ať vás ale nenapadne zmínit Monako! Singapur – okruh podobně městského charakteru – zmínit můžete, ale nepomůžete si.

Podtrženo sečteno: auta letos budou náročnější na zvládnutí, což je dobře. Ale nečekám, že se tím dostanou blíže britskému mistrovství cestovních vozů BTCC nebo šampionátu silničních motocyklů MotoGP. Tím spíš, když si dodavatel pneumatik Pirelli není vůbec jistý tím, jak budou jeho nové pneumatiky letos vůbec fungovat.

Abyste mě špatně nepochopili: formule 1 jako taková na popularitě neztrácí. Piloti jsou exkluzivní inspirací mladších generací, které sportu věnují nemálo času a úsilí. Piloti jsou těmi, kteří ve své roli novodobých hrdinů zastávají úlohu inspirace a poslání. Někteří lépe, někteří hůře. S tím ale nastává jeden velký znepokojivý problém: jestli už nejsou v F1 důležitá auta, ale to, jak ti, kteří je řídí, u toho (nebo potom, nebo před tím) vypadají, tak to se nám z formule 1 stává pouze motorsport verze jiného sportu, který v přesně v této filozofii hraje prim: fotbal.

Čtěte dále: Které týmy nejvíce vytěží ze změny pravidel?

Bez pořádného tréninku to letos nepůjde, myslí si Jolyon Palmer. Ten se navíc zamyslel nad zajímavým „dvojitým efektem“…

Zveřejnil(a) GPF1cz dne 5. leden 2017

Diskuse k článku

Napsat komentář