Analytický rozbor týmové režie Ferrari a Red Bullu

Pokud máte rádi hru v šachy, pak letošní GP Monaka byla hrou v šachy ne mezi dvěma hráči, ale hned pěti. A v takové hře, když se soustředíte na jednoho nebo dva soupeře, tak vám může z pozornosti utéct ten třetí. A tím může být třeba týmový kolega. Byla výměna jezdců na prvních dvou místech jen vedlejším produktem takové taktické bitvy, nebo promyšlenou strategií?

14 Štítky: Ferrari GP Monaka Kimi Räikkönen Max Verstappen Red Bull Sebastian Vettel Zveřejněno 31. 05 2017 — Tomáš Richtr

Když během velké ceny F1 zajedete do boxů, pak budete na čerstvé sadě pneumatik rychlejší než soupeř, kterého zastávka ještě čeká. A pokud jste byl druhý, můžete se tímto manévrem dostat právě před svého soupeře, který i kdyby reagoval na vaši zastávku jen o kolo později, prostě to nestačí. Už jste využil své výhody. To je to, čemu se v F1 říká ‘undercut’.

Jenomže ne vždy tomu tak je. Někdy se stane, jako například letos v Austrálii a ještě výrazněji v Monaku, že čerstvé sadě pneumatik trvá strašně dlouho, než se takříkajíc probere k životu. Po zastávce nejste rychlí tak, jak by se na čerstvé sadě očekávalo. Ale jste naopak pomalejší. V takovém případě má výhodu ten, kdo stavěl ne dříve, ale později. ‘Overcut’.

Overcut byl v Monaku velmi silným nástrojem.

 A 1. 2. 3. 4. 5.
30. kolo RAI VET BOT VER RIC
lídr  + 1,503  + 5,034  + 6,539  + 8,623

Toto jsou rozestupy ve 30. kole letošní GP Monaka. Räikkönen vedl, ale začal dojíždět chvost startovního pole. To znamená zpomalení. Tímto zpomalením Räikkönen zpomalí i Vettela a to bude mít za následek řetězovou reakci, že i další jezdci za nimi se dotáhnou. A klíčový se v této fázi jevil také výkon pneumatik, na kterých jeli všichni závodníci už od startu. Jak dlouho ještě vydrží? V tomto kole ale není nejzajímavější to, co dělá Ferrari, nýbrž to, co dělá Red Bull. Jak jsme nastínili, Red Bull podobně jako Toro Rosso cynickou metodou pokus omyl aplikuje jednu strategii na prvního pilota a jinou na druhého. Ostatně právě takto Max Verstappen vyhrál GP Španělska 2016, na což naopak doplatil Daniel Ricciardo. V Monaku se tedy Red Bull pokusil o ‘undercut’ s Verstappenem, a ‘overcut’ (zůstat déle na dráze) s Ricciardem. Ve 32. kole zajel do boxů Verstappen, který se skrze ‘undercut’ pokusil dostat před Valtteriho Bottase na mercedesu. Jenomže Mercedes okamžitě reagoval tím, že Bottas zajel do boxů o kolo později, aby Verstappenův útok pokryl. Jestli si vzpomenete, Josef Král byl tímto rozhodnutím Mercedesu zklamán, protože se tento manévr soustředil pouze na obranu Bottasovy pozice před Verstappenem. Nemělo ambici zaútočit na některého z pilotů Ferrari.

 B 1. 2. 3. 4. 5. 6.
35. kolo VET RIC RAI (pit) SAI BOT (pit) VER (pit)
lídr  + 4,978  + 19,381  + 23,323  + 25,463  + 25,982

Zastávkou v Monaku včetně zpomalení před vjezdem a zrychlení po vjezdu do boxů jezdci utratí přibližně 20 sekund. (Čas strávený v prostoru boxů odpovídá 24 až 25 sekundám, ale s ohledem na konfiguraci závodního okruhu je reálná ztráta menší.) Ferrari se rozhodlo povolat Räikkönena do boxů ve 34. kole. Toto rozhodnutí je klíčové v mnoha diskuzích posuzujících náležitosti taktického přístupu Ferrari. Pokud ale Ferrari v tuto chvíli vědělo, že stavět dříve (undercut) je nevýhodné, proč to o pár kol dříve (tabulka A) udělal Red Bull s Verstappenem ve zjevně dobré víře předjet Bottase? Rozhodně ne proto, aby se z vůle Red Bullu dopředu dostal Ricciardo. Právě rozložení strategie pro jezdce Red Bullu je důkazem toho, že ani ti nejlepší inženýři na boxové zídce v průběhu GP Monaka nevěděli, co se vyplatí. Red Bull nemá zapotřebí stanovit týmovou jedničku nebo dvojku a se svým jezdci cynicky experimentuje. To Ferrari – pravda – má jinou historii. A proto je těžší uvěřit mu, že to, co u Red Bullu bylo pochopitelné rozložení možností, nebyla u Ferrari týmová režie.

Abychom vám to vysvětlování neučinili příliš snadné, tak nebýt pomalé Verstappenovy zastávky, on by mu ten ‘undercut’ na Bottase vyšel. Na dráhu vyjel Bottas snad jen půl sekundy za Verstappenem, jak dokazuje screenshot níže. Ale Verstappen měl svou zastávku o sekundu pomalejší.

VER-BOT-pit

Ve zmíněném 35. kole Räikkönenova ztráta ani ne 20 sekund znamená, že kdyby v tuto chvíli stavě on, vrátil by se před Vettela na první místo. K tomu ale nedošlo. Proč zajel Räikkönen do boxů zrovna ve 34. kole? Bylo to na pokyn týmu a podle všeho nedošlo k žádné konverzaci mezi inženýry a Räikkönenem ohledně stavu pneumatik. Kimi dostal pokyn zajet do boxů a prostě tak učinil. Oproti tomu jiní piloti, jako například právě Vettel nebo také Lewis Hamilton, mají tendenci hodně argumentovat. Kdyby se Ferrari nespoléhalo jen na své počítačové analytické křivky trendu opotřebení pneumatik, a zeptalo se na Räikkönenovy pocity, změnilo by to něco? To už se nikdy nedozvíme. Navíc, před Räikkönenovým pitstopem neposloužil Vettel jako ochranný štít tím, že neumožnil Räikkönenovi poodjet. To pro případ nenadálých komplikací během pitstopu. Další element nasazující brouky do hlavy. Ostatně Räikönen vedl závod a byl v pozici si takříkajíc diktovat podmínky.

Milovníci bláznivých teorií teď zajásají nad tvrzením, že kdyby to nebyl Räikkönen, kdo by stavěl ve 34. kole, ale Vettel (nebo v jiném kole, ale prostě dříve než Räikkönen), dostal by se Vettel do čela skrze ‘undercut’. Stejně jako by se Verstappenovi povedlo dostat se před Bottase, nebýt jeho pomalého pitstopu. Byla by to paradoxně jednodušší cesta, pokud by chtělo Ferrari upřednostnit Vettela.

RAI-VET-laps

VER-RIC-laps

Každopádně co se stalo poté, kdy Räikkönen (u Ferrari) a Verstappen (u Red Bullu) zajeli do boxů? Jejich kolegové na to šlápli. Vettel i Ricciardo dokázali jet rychleji než jejich parťáci před tím.

1. 2. 3. 4. 5.
37. kolo VET RIC RAI (pit) BOT (pit) VER (pit)
lídr  + 5,242  + 19,777  + 29,690  + 30,300

Vzpomeňme 20 sekund, které pilota stojí zastávka v boxech. Verstappen je pořád za Bottasem a když Ricciardo zajel do boxů, měl na Bottase (a kolegu Verstappena) ještě pětisekundovou rezervu. Ricciardo získal stupně vítězů. Mezi Vettelem a Räikkönenem to bylo těsnější. Kolo před tím, než Vettel zajel do boxů, měl Räikkönen ztrátu 20,145 sekund. Nebylo tedy žádné překvapení, že to bude na výjezdu z boxů v inkriminovaném momentu GP Monaka hodně těsné. Rychlost nejenom Sebastiana Vettela, ale také Daniela Ricciarda poté, co jejich týmoví kolegové zajeli do boxů, byla větší a je to přesně to, co jim umožnilo získat vítězství, resp. stupně vítězů. Jak se k této rychlosti oba dostali, to už necháme na vás.

VET-RAI

Diskuse k článku

Napsat komentář