Američané budou závodit v Le Mans. Najednou je Montoya trojkoruně blíže než Alonso
Jedním z dlouho diskutovaných témat je to, zda Fernando Alonso získá takzvanou trojkorunu motorsportu, tedy kolekci vítězství v nejslavnějších závodech světa: Velké ceně Monaka formule 1, 24 hodin Le Mans a v oválovém závodě 500 mil Indianapolis, které mu chybí. Stal by se po Grahamu Hillovi teprve druhým závodníkem, kterému by se to povedlo. Nyní ale v Americe nastalo něco, co Alonsovi vytvořilo velkého konkurenta v honičce za druhým držitelem trojkorunky v historii: Juana Pabla Montoyu.
Juan Pablo Montoya závodil ve formuli 1 pro Williams a McLaren a vyhrál sedm velkých cen, včetně té v Monaku v sezoně 2003. Když se Montoya v sezoně 1998 stal šampionem formule 3000, odešel závodit do Ameriky, kde hned vyhrál titul série Champ Cars a o rok později k tomu přidal vítězství na slavném čtyřkilometrovém oválu v Indianapolisu. Po odchodu z formule 1, když Montoya začal zase závodit v severoamerických formulích IndyCar, vyhrál slavný závod podruhé po patnácti letech!
Před dvěma lety nastoupil Montoya do závodu 24 hodin Le Mans, ale v nižší kategorii LMP2, která dává pramalé šance na celkové vítězství, i když ve své kategorii dokázal Montoya se svou posádkou dojet na stupních vítězů.
Americkou sestřičkou evropské čtyřiadvacetihodinovky je závod na floridské Daytoně. Závod 24 hodin Daytony už dokázal Montoya vyhrát třikrát. S vytrvalostními závody to tedy Montoya umí. Problémem je, že s ohledem na skomírající třídu LMP1 není pro Montoyu moc možností, jak do ní v Le Mans nastoupit, aby jej vyhrál. Což se povedlo Fernandu Alonsovi před dvěma lety s prakticky osamocenou Toyotou.
Mimochodem, Alonso dokázal vyhrát ‘Montoyův závod’ v Daytoně právě před rokem, v lednu 2019.
V předvečer letošního závodu na 24 hodin v Daytoně, do kterého nastupuje Montoya, ale Alonso ne, bylo učiněno prohlášení, které pro závody sportovních prototypů znamená opravdu hodně: nová generace ‘amerických aut’ bude moci závodit v Evropě! Znamená to, že týmy z Ameriky mohou nastoupit nejen do čtyřiadvacetihodinového závodu v Le Mans, ale také do Mistrovství světa vytrvalostních závodů WEC.
Vrcholná kategorie vozů v Daytoně nese název DPi (Daytona Prototype International). Nové auto, model Le Mans Daytona hybrid, neboli LMDh, dostane možnost už příští rok startovat nejen v Le Mans, ale také v belgickém Spa-Francorchamps. Budou tak závodit proti nové generaci aut vrcholné discipliny, takzvaných hyperaut (hypercars), které v Evropě začnou závodit už letos.
Šasi nového LMDh auta bude kombinací současného vozu LMP2 a prvků hypercars. Vyrábět je budou současní dodavatelé sportovních prototypů třídy LMP2, Dallara, Ligier, Multimatic a Oreca. Auta budou osazena standardním KERS (Kinetic Energy Recovery) systémem.
To otevírá Montoyovi zcela jiné možnosti dosáhnout na vítězství v Le Mans. To už Fernando Alonso má, ale jemu pro trojkorunku chybí triumf v závodě na 500 mil v Indianapolisu, kde jsou výsledky podstatně méně předvídatelné a dosáhnout na vítězství o mnoho těžší. Ostatně se o tom Fernando Alonso sám přesvědčil, když mu v roce 2017 bouchl motor 20 kol před cílem a do loňského závodu se vůbec nekvalifikoval.
“Bylo by to pro mě splněným snem,” řekl v Daytoně Juan Pablo Montoya bezprostředně po společném oznámení pořadatelů závodů v Daytoně, Le Mans a WEC. “Kdyby se to stalo [start v Le Mans], bylo by to skvělé. Acura nebo Honda by se mohly zaměřit na budoucí rozvoj, závodit v Evropě a vyrazit do Le Mans. Vyrazit do Le Mans s Penskem nebo někým takovým, to by bylo neuvěřitelné.”
Montoya ale uvedl, že mu o vítězství Le Mans nejde proto, aby získal neoficiální trojkorunu.
“Nezávodím, abych tím něco vyjádřil. Závodím, protože to miluji. Chci vyhrát, ne proto, že je to trojkoruna, ale proto, že když už závodím, chci všem nakopat prdele, tak to prostě mám!” řekl tradičně přímočarý, čtyřiačtyřicetiletý Montoya. “Abych porazil Fernando? O tom to skutečně není. Ale jestli mám šanci závodit v Le Mans a vyhrát, to by bylo skvělé.”
Diskuse k článku