Alonsův heroický výkon byl k ničemu, dostal penalizaci za upadlé zrcátko

Alonso skončil v neděli na okruhu Circuit of The Americas sedmý, přestože byl účastníkem velké havárie s jezdcem Astonu Martin Lancem Strollem, při které jeho vůz krátce vzlétl.

Štítky: Alpine Fernando Alonso FIA Haas Zveřejněno 24. 10 2022 — Jiří Košta

Alonso se po incidentu pomalu vracel do boxů, ale mohl pokračovat poté, co Alpine nasadil nové přední křídlo a nové pneumatiky. Jeho pravé zpětné zrcátko bylo viditelně uvolněné a poté upadlo z vozu v závěrečných fázích závodu.

Tým Haas tvrdil, že Alonsův vůz nebyl bezpečný kvůli uvolněnému a poté chybějícímu pravému zrcátku, s čímž souhlasili sportovní komisaři a technický personál FIA.

Technický delegát FIA Jo Bauer řekl, že „viklající se zrcátko bylo nebezpečné a mohlo by se uvolnit a zasáhnout jiného jezdce a způsobit zranění“, což ho činí nebezpečným. Jeho názor podpořil technický šéf FIA Nikolas Tombazis.

Bylo přijato rozhodnutí udělit Alonsovi 10sekundovou penalizaci stop/go po závodě, která byla převedena na 30sekundovou časovou penalizaci, čímž se Španěl dostal na 15. místo.

Sebastian Vettel se posouvá na sedmé místo před jezdcem Haasu Kevinem Magnussenem, který je na osmém místě a Yuki Tsunoda je devátý. Alonsův týmový kolega Esteban Ocon se posouvá na 10. místo.

Při slyšení vyšlo najevo, že Haas během závodu dvakrát kontaktoval ředitele závodu kvůli Alonsovu uvolněnému zrcátku a bylo mu řečeno, že se na něj hledí, ale nebylo třeba podniknout žádné kroky.

Komisaři v rozhodnutí uvedli, že jsou „hluboce znepokojeni tím, že vůz 14 nedostal černou a oranžovou vlajku nebo alespoň informaci rádiem k nápravě situace, a to navzdory dvěma výzvám k Race Control týmem Haas“.

Odmítli také argument Alpinu, že příklady ze Suzuky v roce 2019, kdy dvě auta jezdila s uvolněnými zrcátky, by mohly být považovány za precedenty, a uvedli, že je zcela na odpovědnosti Alpine zajistit, aby vůz jezdil bezpečným způsobem.

Haas také podal protest proti vozu Sergia Péreze, ale ten byl zproštěn viny, což znamená, že Mexičan si udržuje čtvrté místo.

Haas tvrdil, že Perezův vůz je nebezpečný kvůli uvolněnému “endplatu” předního křídla, ale ukázalo se, že Red Bull po incidentu kontaktoval Bauera s obrázkem předního křídla a Bauer byl spokojen s tím, že je bezpečné pokračovat v jízdě. To zopakoval Tombazis během slyšení.

Haas podal protest poté, co v této sezoně třikrát napadl rozhodnutí stewardů vyvěsit proti svým vozům černooranžovou vlajku za uvolněné “endplaty” předního křídla.

Magnussen řekl, že absence černo-oranžové vlajky pro Pérezovu uvolněnou část předního křídla po kontaktu s Valtterim Bottasem v úvodním kole byla „blbost“ vzhledem k předchozímu zásahu proti Haasu v tomto roce.