Alonso o úmyslné havárii v Singapuru 2008 věděl. Felipeho Massu se pokusilo Ferrari “umlčet”

Bývalý jezdec Ferrari Felipe Massa prohlásil, že se ho tým v roce 2009 pokusil umlčet poté, co vyjádřil pochybnosti o tom, zda Fernando Alonso věděl o skandálu „Crashgate“.

Štítky: 2008 Felipe Massa FIA GP Singapuru Historie Zveřejněno 2. 11 2025 — GPF1.cz

Massa napadá výsledek mistrovství světa z roku 2008, přičemž dlouho očekávaný soudní spor bývalého jezdce F1 byl tento týden zahájen u Vrchního soudu v Londýně.

Felipe Massa odhaluje „důtku“ od Ferrari kvůli komentářům na adresu Fernanda Alonsa a Crashgate

Massa, který požaduje odškodné ve výši až 82 milionů dolarů, nechvalně prohrál titul v roce 2008 s Lewisem Hamiltonem, tehdy závodícím za McLaren, o jediný bod v posledním závodě sezóny v Brazílii. Rozhodující závod o titul v Massově rodném Sao Paulu se konal jen několik týdnů po Velké ceně Singapuru, dějišti nechvalně proslulého skandálu Crashgate, kde tým Renault nařídil svému jezdci Nelsonu Piquetovi, aby úmyslně havaroval a pomohl tak týmovému kolegovi Alonsovi k vítězství.

Massa, který v době Piquetovy nehody vedl závod, dokončil v Singapuru na 13. místě, přičemž ztracené body se ukázaly jako klíčové v jeho souboji o titul s Hamiltonem.

Massa oznámil svůj záměr podniknout právní kroky proti FIA, držiteli komerčních práv sportu Formula One Management (FOM) a bývalému šéfovi F1 Berniemu Ecclestoneovi – kteří všichni tato tvrzení popírají – v roce 2023. Stalo se tak krátce po rozhovoru, který Ecclestone poskytl německé publikaci F1 Insider, v němž odhalil, že on i tehdejší prezident FIA Max Mosley (zesnulý v roce 2021) byli o skutečných okolnostech skandálu při Velké ceně Singapuru informováni již během sezóny 2008.

Ecclestone dále přiznal, že se vedení sportu tehdy rozhodlo nepodniknout žádné kroky, aby ochránilo F1 před „obrovským skandálem“, a vyjádřil lítost nad tím, že Massa byl „okraden o titul, který si zasloužil“.

Alonso strávil u Ferrari čtyři sezóny jako Massův týmový kolega v letech 2010 až 2013 poté, co na konci sezóny 2009 nahradil mistra světa z roku 2007 Kimiho Räikkönena.

Alonso přišel do Ferrari poté, co Massa, který v roce 2009 utrpěl zranění hlavy při nehodě na Velké ceně Maďarska, téhož roku prohlásil, že si Španěl byl vědom, že Piquetova havárie při Velké ceně Singapuru v předchozí sezóně byla úmyslná. Alonso, který stále závodí v F1 s týmem Aston Martin, vždy tvrdil, že o plánu Renaultu na zmanipulování závodu neměl žádné ponětí, přičemž FIA na jeho straně neshledala žádné provinění.

Ve své svědecké výpovědi tento týden Massa uvedl, že koncem roku 2009 obdržel od Ferrari dopis, který mu „uděloval důtku“ za jeho komentáře na adresu budoucího týmového kolegy. Massa dále odhalil, že „odmítl“ zveřejnit prohlášení, které pro něj Ferrari připravilo.

Massa napsal: „V říjnu 2009 jsem také řekl novinářům, že věřím, že Fernando Alonso (druhý jezdec Renaultu, který díky Nelsonově havárii vyhrál) věděl, že to bylo úmyslné. Když se to Ferrari dozvědělo, GSA (právní firma, která spravovala týmové smlouvy) mi 16. října 2009 napsala dopis, ve kterém mi udělila důtku za veřejné komentáře o Fernandu Alonsovi. Už před mou nehodou v červenci 2009 jsem zjistil, že Alonso bude v sezóně 2010 jezdit za Ferrari.

Dopis podepsal Henry Peter (právník Ferrari). Ferrari mi pak připravilo prohlášení, které jsem měl vydat, ale já jsem ho odmítl učinit. Místo toho jsem jen řekl, že je čas dívat se do budoucnosti.”

Massovy nejnovější komentáře přicházejí poté, co v roce 2023 zopakoval svůj postoj, že Alonso o plánu Renaultu zmanipulovat Velkou cenu Singapuru v roce 2008 věděl, a tvrdil, že dvojnásobný mistr světa se vždy vyhnul „jasné konverzaci“, kdykoli se toto téma objevilo.

Brazilské edici webu Motorsport.com řekl: „Mluvil jsem s Alonsem při několika příležitostech, když jsme byli týmoví kolegové. Logicky Fernando vždy naznačoval, že to nebyla jeho chyba, ale vždy změnil téma. Nikdy jsme si o tom jasně nepromluvili. Když člověk něco přijme a mluví o tom, je to tehdy, když v tom má jasno.

Když ten člověk nechce mluvit na rovinu, víme, že možná věděl všechno. Jsem si jistý, že to věděl.“