Alonso měl vrátit titul do Ferrari, ale triumfoval nenápadný Vettel

Rok 2010 přinesl velké jezdecké rošády. Šampion předcházející sezony Jenson Button se přesunul k McLarenu. Do formule 1 se vrátil Michael Schumacher a Mercedes, Kimi Räikkönen si dal od "královny motorsportu" pauzu, a Fernando Alonso zamířil na jeho místo do Ferrari. O mistrovskou korunu se před posledním závodem sezóny prali čtyři jezdci. Závodník Ferrari vypadal jako jasný šampion, ale všechno rozhodl až cíl posledního závodu.

Štítky: Fernando Alonso GP Abú Dhabi Mark Webber Sebastian Vettel Zveřejněno 9. 12 2020 — Jiří Košta

Hned v úvodním závodě sezony na bahrajnském okruhu měl jasně vedoucí Sebastian Vettel technické problémy a vítězství tak spadlo do klína Ferrari a Fernanda Alonsa. Jako na houpačce to bylo v průběhu roku několikrát, jelikož technika zlobila i stáj z Maranella, stejně tak McLaren.

Celý kolotoč tak neměl jasno až do posledního závodu v Abú Dhabí, kdo uzme korunu šampiona. K poslednímu závodnímu víkendu sezony 2010 dorazili čtyři závodníci, jenž měli naději na mistrovský titul. Alonso vedl celkové pořadí o osm bodů nad Webberem a o patnáct nad Vettelem. Hamilton ztrácel pětadvacet bodů, ale matematickou šanci stále měl. 

Stejně jako během roku, tak i tentokrát byly první tři týmy vyrovnané a proházené. Kvalifikaci vyhrál Vettel, což v ten moment příliš Alonsa netrápilo, jelikož skončil třetí před Webberem. Italská stáj se v celku pochopitelně soustředila na nejbližšího soupeře v šampionátu.

Start závodu proběhl poměrně klidně, Vettel si udržel vedení před Hamiltonem, ale Alonso se o jedno místo propadl. Čtvrtá příčka by i tak Španělovi stačila k zisku titulu.

Během poloviny prvního kola se roztočil Michael Schumacher s Mercedesem v šesté zatáčce a narazil do něj Vitantonio Liuzzi ze stáje Force India. Na trať musel vyjet Safety car a jezdci ze středu pole začali mířit do boxů. Do pit lane zajeli Rosberg, Petrov, Alguersuari, Senna, di Grassi a Klien hned na konci prvního kola.

Při restartování závodu se na čele nic neměnilo, ale Webber se za Alonsem s pneumatikami trápil, Red Bull se proto rozhodl povolat závodníka s číslem dvě na kapotě do boxů. Ferrari na Webberovo zastavení muselo reagovat a Španěl zamířil o pár kol později ke svým mechanikům také. Italské stáji to vyšlo, jejich pilot se vrátil před Webberem.

Radost ovšem brzo přešla, poněvadž se závodník Ferrari zasekl za již odbaveným Petrovem, který nemusel znovu stavět v boxech. Během sezony 2010 působil jako dodavatel pneumatik Bridgestone a většinu závodů stačilo stavět jen jednou v boxech povinně pro výměnu gum. Opotřebení však nebylo příliš velké ani na jedné z rozdílných směsí. Alonsa přeskočili i Rosberg a Kubica a bylo zaděláno na problém. Vettel na čele budoval slušný náskok a odjel i druhému a třetímu Hamiltonovi s Buttonem.

Alonso riskoval a nevzdával své naděje na mistrovský titul. Málem jednou Petrova sestřelil. Tehdy ještě neexistoval systém DRS a závodníci měli předjíždění o to těžší. Jak Alonsovi, tak Webberovi nezbylo nic jiného, než kroužit za ostatními bez šance na předjetí.

Cílem závodu projel první Vettel a Alonso až sedmý. Jezdec Red Bullu se tak stal poprvé mistrem světa formule 1, aniž by v průběhu roku vedl šampionát- Němec stanovil trend, jenž pokračoval následující tři sezony.

„Upřímně jsem o ničem nevěděl, dokud jsem neprojel šachovnicovou vlajkou. Posledních deset kol jsem měl o tom přemýšlel, jelikož mi můj inženýr stále dával nějaké informace a chtěl, abych vůz hlavně dovezl.

Říkal jsem si, proč je ten chlápek tak nervózní, že asi musíme být v sakra dobré pozici. Poté jsem projel cílem a slyšel jsem, jak mi říká, ‘vypadá to dobře, ale musíme počkat, než dojedou všechny vozy’. Říkal jsem si, co tím myslí, protože jsem neviděl obrazovky. Poté přišlo týmové rádio, kde na mě křičel, že jsme právě vyhráli mistrovský titul,” řekl Vettel po závodě, jenž takový výsledek neočekával.

 

Kanada hodlá vytvořit první vlastní elektromobil