Alonso měl premiéru před 20 lety. Sám se podílel na stavbě auta

Tento měsíc je to 20 let od debutu Fernanda Alonsa ve formuli 1. Ten sám o sobě není až tak zajímavý, Španěl tehdy dojel do cíle dvanáctý. Mnohem podstatnější je šest předchozích týdnů, během kterých došlo na znovuzrození týmu, ve kterém Alonso tehdy působil – Minardi. To vybudoval australský letecký magnát Paul Stoddart prakticky od nuly v rekordně krátkém čase. Úchvatný příběh o odhodlání a nezlomné vůli skvěle doplňuje fakt, že dvojnásobný šampion Alonso se letos vrací do kolotoče formule 1…

Štítky: Fernando Alonso Historie Minardi Zveřejněno 13. 03 2021 — Lukáš Štěrovský

Majitel aerolinek měl za sebou tehdy už několik neúspěšných pokusů o odkoupení týmů F1. „Začalo to s Tyrrelem v roce 1997, který převzala společnost BAR. V roce 1999 jsem odkoupil 10 % podílu Eddieho Jordana v jeho stáji. Přestože jsme si užili hodně srandy, nevyšlo to,“ vzpomíná Stoddart.

„Tak jsem začal s týmem v F3000, který byl velmi úspěšný díky Marku Webberovi. Pak jsem zkusil vyplatit Toma Walksinshawa z Arrowsu, ale při prohlídce továrny jsem zjistil, že tam je takový chlívek, kterého by se nikdo nechtěl dotknout ani dvoumetrovou tyčí.

A pak, zčistajasna, jsem v prosinci obdržel telefonát, který mě přivedl k Minardi…“

Na pokraji neustálého krachu, to je příběh týmu Minardi

Tým, který za sebou měl 15 let existence, se bez větších investic pohyboval na prahu smrti. Bohužel to samé platilo pro závažně nemocného šéfa Gabriela Rumiho, který nakonec zemřel v květnu 2001 na rakovinu.

Ještě předtím, krátce před startem sezony, však prodal stáj, kterou dnes známe jako AlphaTauri, právě Stoddartovi. Australan musel ještě před podpisem smlouvy poslat týmu 4 miliony dolarů – záhy pochopil, proč Minardi tak akutně potřebovalo peníze..

„Vešel jsem do budovy ve Faenze, kde bylo tou dobou jen 40 zaměstnanců a malá dřevěná maketa auta,“ popisuje Stoddart. „Bylo to šest týdnů a tři dny od momentu, kdy jsem tam vkročil, do doby, než jsme se v Austrálii postavili na start.

Dělali jsme 24 hodin denně. Nebylo to nic pro lidi se slabým srdcem. Když se nám v Austrálii povedlo dojet, někteří mechanici, dospělí chlapi, se v garáži rozbrečeli…,“ dodává.

K tomu, aby Minardi povstalo z popela, pomohly Stoddartovi zkušenosti a zaměstnanci z nižší série. „Byla to skutečně výzva. V továrně v Británii bylo asi 40 lidí, stejně jako na základně v Itálii.

Vzali jsme jedno z našich letadel a nacpali do něj všechny naše zaměstnance z týmu F3000. Řekli jsme jim, že jedeme na tři týdny do Faenzy. Nakonec to bylo týdnů šest…“

Paul Stoddart

Čas ubíhal a tým urputně pracoval na tom, aby se z dřevěného modelu stal plnohodnotný vůz. „Měli jsme pronajaté pokoje v hotelu. Mechanici dělali denně dvanáctihodinové směny, aby udrželi Minardi naživu. Pracovali se nonstop.

Na konci vaší směny jste se vrátili na hotel, vykopli kolegu z vaší postele a poslali ho do práce. Já sám jsem pracoval skoro 24 hodin denně. Nebylo to pro slabé povahy.“

Problémy nekončily ani po zhotovení auta. V minulé sezoně stáj používala starší motor Cosworth, který ale platil tehdejší šéf Rumi. S jeho odchodem bylo Minardi bez pohonné jednotky.

„Tohle si budu navždycky pamatovat,“ vzpomíná Stoddart na svoji návštěvu v kanceláři Bernarda Fergusona, tehdy vedoucího Cosworthu. „Vstoupil jsem a on na mě, přesně v jeho duchu, začal řvát: ‚Co ode mě ku*va chceš?!“ směje se letecký magnát.

„Ale musím říct, že se Cosworth zachoval skvěle, udělali jsme dobrou dohodu. Dobrou pro ně, ještě lepší pro nás. Nebýt Bernardovi podpory, i v dalších letech, Minardi by to nezvládlo. Byli skuteční partneři.“

S novým motorem museli designéři už počtvrté během zimní pauzy předělat zadní část vozu, aby odpovídala agregátu. Zbývalo vyřešit poslední otázku: kdo bude pro Minardi závodit?

Stoddart, který byl odhodlaný vzít prakticky kohokoliv, nakonec uzavřel dohodu s mladíčkem Fernandem Alonsem…

„Pamatoval jsem si ho z formule 3000. Rok předtím vyhrál ve Spa stylově na vodě. Pomyslel jsem si, že ten kluk má opravdu talent. Když jsem s ním podepsal smlouvu, podíval se na mě a řekl: ‚Paule, získám pro tebe body‘. Pokud by se tehdy požíval dnešní bodovací systém, podařilo by se to.“

Jen pro úplnost – v roce 2001 bralo body pouze prvních šest, Alonso skončil nejlépe desátý v Německu. Kolega Tarso Marques skončil dvakrát devátý, a to v Brazílii a Kanadě.

Volkswagen splnil evropské cíle v oblasti flotilových emisí CO2

Alonso před prvním startem.

Podle Stoddarta Španěl dokonce pomáhal mechanikům se stavbou vozu. „Měl k tomu dva důvody. Jedním z nich bylo to, že si uvědomoval, že pokud se auto nedostane do Melbourne, nebude závodit.

Druhým byl fakt, že pokud pracujete s tak malým týmem, zjistíte, co kdo dělá. Není těžké si pak říct o pomoc konkrétnímu mechanikovi. Víte, i já si vzal šroubovák a přidělal zadní křídlo!“ směje se podnikatel.

Tým dokonce stihl ještě před sezonou vyzkoušet vůz, který dostal název PS01, na okruhu Varano v Itálii. Ani to ale nešlo hladce. „Potřebovali jsme dva titanové držáky na výfuky. Z továrny v Británii nám do Itálie pořád volali, že za další hodinu už určitě budou.

Poslal jsem tam prázdné letadlo, aby čekalo na letišti. Součástky, které měly dorazit v osm večer, přiletěly ve tři hodiny ráno. Poslat prázdné letadlo s kapacitou 126 míst k sezení jen pro dva malé díly možná zní extrémně, ale děláte, co musíte. Neúspěch tehdy nepřipadal v úvahu! Nehledě na okolnosti jsme chtěli v Melbourne startovat!“

Testovací jízdu nakonec Minardi absolvovalo s jediným vozem, který řídil Alonso. Jako porovnání použil Stoddart dvousedadlový monopost z dřívějších let, ve kterém pořádal jízdy pro celebrity.

„V ten moment, když jsem jel s dvousedadlovou formulí a Fernando řídil PS01, jsem byl vážně pyšný. Musím přiznat, že jsem měl pod helmou v očích slzy, když jsme vedle sebe jeli na rovince.

Je to jeden z okamžiků z celého mého života, na který jsem nejvíce pyšný…“

Vůz nakonec dorazil do Austrálie jen jeden – ten druhý stavěl tým teprve během víkendu. Možná i proto se Tarso Marques do závodu nakonec nekvalifikoval, v kvalifikaci dostal smyk a nezajel potřebnou hodnotu 107 % času nejrychlejšího jezdce.

Alonso ale potíže neměl, překonal po jednom vozu Jaguaru a Prostu a skončil devatenáctý. V závodě to bylo ještě o poznání lepší. „Dojel dvanáctý! Ve voze, který neměl vydržet ani deset kol… upřímně, auto za nic nestálo, ale díky Fernandovi vypadalo slušně.

Procházel jsem garáži, mechanici brečeli a křičeli vyčerpáním, úlevou a pýchou. Byl to okamžik čisté radosti. Musím říct, že to byla vážně výjimečná chvíle. Všichni do toho dali 110 %, možná i víc,“ kvituje Stoddart.

Pět nezapomenutelných momentů týmu Minardi/Toro Rosso/AlphaTauri

Ani pak ale nešlo všechno hladce. V květnu dal výpověď hlavní návrhář Gustav Brunner. „Když jsem vstoupil do kanceláře, našel jsem ve faxu zprávu. Stálo tam jen: ‚Ahoj Paule, tady Gustav. Omlouvám se, ale mám špatné zprávy. Přestupuju k Toyotě. Díky.‘

Následovala reakce, které Stoddart dodnes lituje. „Zavolal jsem šéfovi Toyoty Ove Anderssonovi (bývalý pilot rallye, zemřel v roce 2008, pozn. red.). Řval jsem na něj, jak se opovažuje krást mi inženýry, když může utrácet miliardy dolarů jinde? Bez předchozího oznámení mi jen tak vezme hlavního designéra?

Vůči Ovemu chovám velký respekt, byl to skvělý chlap a tehdy jsem na něj byl trochu přísný,“ mrzí Stoddarta, podle kterého nakonec vše dopadlo ještě relativně dobře, protože za předčasný odchod zaměstnance vyinkasoval slušnou sumu.

Stoddart vedl Minardi i v dalších letech. Mezi největší milníky bezpochyby patří páté místo z Grand Prix Austrálie 2002, které zajel Mark Webber, a dvojité body z GP USA 2005, a to díky odstoupení vozů na pneumatikách Michelin.

Na konci sezony tým odkoupil Red Bull, který z Minardi udělal Toro Rosso, svoji sesterskou stáj, dnes známou jako AlphaTauri. „Zachovali se fantasticky. Ctili každý závazek zanesený ve smlouvě. Nechali si původní továrnu, jak jsem chtěl, a investovali do ní miliony.

Jsem pyšný na to, jakým způsobem se vše odehrálo, protože spousta lidí, kteří pro mě před patnácti lety pracovali, tam jsou dodnes. Když Sebastian Vettel vyhrál na Monze v roce 2008, nebo i teď Pierre Gasly, dojalo mě to, protože z velké části je ten tým pořád Minardi… a člověku pořád přijde, že je jeho součástí,“ přiznává Paul Stoddart.

Milník v historii formule 1 aneb den, kdy vzniknul tým Red Bull